ادامه اصرار برخی بانک‌ها برای دور زدن قوانین بانک مرکزی!

وقتی جذب مشتری و سرمایه هدف را توجیه می‌کند ادامه اصرار برخی بانک‌ها برای دور زدن قوانین بانک مرکزی! گروه بانک، بیمه، بورس- یک قرار با مدیر بانک، یک پذیرایی گرم و در نهایت دورزدن برخی قوانین بانکی! نورچشمی‌ بودن و ژن‌های خوب فقط مختص برخی از مسؤولان نیست. هستند کسانی که با داشتن سرمایه‌هایی […]

وقتی جذب مشتری و سرمایه هدف را توجیه می‌کند

ادامه اصرار برخی بانک‌ها برای دور زدن قوانین بانک مرکزی!

گروه بانک، بیمه، بورس- یک قرار با مدیر بانک، یک پذیرایی گرم و در نهایت دورزدن برخی قوانین بانکی! نورچشمی‌ بودن و ژن‌های خوب فقط مختص برخی از مسؤولان نیست. هستند کسانی که با داشتن سرمایه‌هایی عظیم به عنوان نورچشمی به حساب می‌آیند و کجا از بانک بهتر برای پذیرایی از این نورچشمی‌ها! شاید برای قشر متوسط جامعه جایی برای این‌گونه قرار و مدار‌ها نباشد اما اوضاع برای نورچشمی‌ها کاملاً متفاوت است. کسانی که با سرمایه‌های عظیم خود به سراغ مدیران بانکی می‌روند تا بتوانند بهترین مکان را برای سود بیش‌تر پیدا کنند. در واقع پرداخت سود سپرده بانکی به مشتریان همواره حاشیه‌های زیادی داشته و بسیاری از بانک‌ها از طریق شرایط مختلف اقدام به دورزدن نرخ‌های اعلام‌شده از سوی بانک مرکزی کرده‌اند.

قرارهای پرسود

با وجود هشدار بانک مرکزی، برخی بانک‌ها هنوز راه‌هایی برای پرداخت سود سپرده بیش از ۲۰ درصد پیشِ روی مشتریان می‌گذارند که احتمال به خطر انداختن سرمایه مشتریان را به همراه خواهد داشت. پرداخت سود بیش‌تر از آنچه در قرارداد مشتریان ثبت می‌شود و قول و قرارهایی که فقط شعب بانک‌ها و مشتریان در جریان آن هستند، همه و همه راه‌هایی است که بانک‌ها برای رقابت در جذب سپرده بیش‌تر به آن متوسل می‌شوند.

رقابت بانک‌های خصوصی با بانک‌های دولتی

ناگفته پیداست که یکی از دلایل اصلی پرداختن به نورچشمی‌ها، جذب مشتری و در نهایت سرمایه بیش‌تر است. تصور کنید که شما می‌خواهید بانک تأسیس کنید؛ آیا شما توان رقابت با بانکی که ده‌ها سال از زمان تأسیس آن می‌گذرد، را دارید؟ به عبارت ساده‌تر آیا مشتریان قدیمی بانک‌های قدیمی که ده‌ها سال از افتتاح حسابشان می‌گذرد، به راحتی حاضر می‌شوند تا حساب خود را در بانک شما افتتاح کنند؟ جواب این سؤال ساده است.

نمونه‌هایی از دورزدن بانک مرکزی

یکی از بانک‌ها که میزان پرداخت سود سپرده را برای حساب‌های جدید در ابتدای افتتاح حساب ۲۰ درصد منظور می‌کند، شرایطی در نظر گرفته و به مشتریان خود می‌گوید که پرداخت سود به سپرده‌ها با افزایش زمان ماندن پول در حساب مشتری افزایش می‌یابد. در واقع در ابتدای افتتاح حساب ۲۰ درصد سود به مشتری پرداخت می‌شود و پس از ۶ ماه به تدریج نرخ سود افزایش پیدا می‌کند. در اتفاقی دیگر یکی از متصدیان شعب بانکی در گفت‌و‌گو با خبرنگار یکی از خبرگزاری‌ها یک روش جالب از دورزدن بخشنامه‌های بانک مرکزی را بازگو می‌کند که بر مبنای آن، چک در وجه خود صاحب چک صادر می‌شود؛ به این معنا که این امکان دیگری در راستای رسالت مشتری‌مداری! در تعاریف این‌گونه بانک‌ها به شمار می‌رود و مطابق با آن، چک تضمین‌ شده می‌تواند در وجه خود شخص صاحب حساب، صادر شود؛ به‌ شرط آن‌که برای ادامه فعالیت بانکی، به همین شعبه مراجعه گردد!

نوسان در پرداخت سود بانکی

بانک‌ها برای دریافت سپرده بیش‌تر از مردم، جریمه‌های بانک مرکزی را به جان می‌خرند، اما سودهای غیرقانونی به مشتریان پرداخت می‌کنند؛ به‌طوری‌که سود سپرده‌ای که از سوی بانک مرکزی اعلام شده و مدیران بانک‌ها نیز بر آن توافق کرده‌اند، ۱۵ درصد است، اما تا همین چند وقت پیش سودهای ۲۳ تا ۲۴ درصدی نیز به مشتریان پرداخت می‌شد. پرداخت سود بیش‌تر به مشتریان سبب می‌شود که بانک‌ها برای جذب سرمایه بیش از آنچه در توان دارند، سود پرداخت کنند و در نهایت دچار ضرر و زیان و به تبع آن اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی شوند که همین موضوع در سال‌های گذشته بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی را افزایش داده است.

عبرت از تجربه تلخ سپرده‌های بانکی

 تجربه گذشته بانک‌ها به‌خصوص در مواردی همچون کاهش نرخ سود بانکی در سال‌های گذشته و خروج سپرده‌های بانکی به دلیل تصمیم زودهنگام در اجرای این طرح، موجب شده است تا در اجرای دستورات و بخشنامه‌های آتی بانک مرکزی نیز محتاطانه عمل کنند. در حقیقت بعد از تجربه تلخ خروج عظیم سپرده‌های بانکی، برخی از مدیران شعب تصمیم گرفتند تا اولین بانکی نباشند که این دستورات را سختگیرانه و با دقت اجرا می‌کند؛ بنابراین همیشه چشمشان به عملکرد بانک همسایه است تا مبادا اشتباه گذشته را تکرار کنند. به نظر می‌رسد لازم است بانک مرکزی بعد از ابلاغ بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های خود، از طرق مختلف میزان پایبندی بانک‌ها به اجرای این بخشنامه‌ها را رصد کند تا ضمن برخورد با بانک‌ها و شعب متخلف، انگیزه کافی برای بانک‌های قانونمند در اجرای بخشنامه‌ها وجود داشته باشد.