ادامه سیاست خروج از بنگاه‌داری شستا با عرضه سهام فکا در فرابورس

ادامه سیاست خروج از بنگاه‌داری شستا با عرضه سهام فکا در فرابورس مسعود طاهری- فرابورس، تالاری شفاف و شیشه‌ای که نقشی مهم در اعتماد سهامداران ایفا می‌کند. در دورانی که اعتماد کلید مفقود بخش‌های اقتصادی است، فرابورس توانسته اعتماد شرکت‌های بزرگ و کوچک کشور را برای جذب سرمایه جلب کند. همچنین مردم با توجه به […]

ادامه سیاست خروج از بنگاه‌داری شستا با عرضه سهام فکا در فرابورس

مسعود طاهری- فرابورس، تالاری شفاف و شیشه‌ای که نقشی مهم در اعتماد سهامداران ایفا می‌کند. در دورانی که اعتماد کلید مفقود بخش‌های اقتصادی است، فرابورس توانسته اعتماد شرکت‌های بزرگ و کوچک کشور را برای جذب سرمایه جلب کند. همچنین مردم با توجه به شفاف بودن فرابورس از آن استقبال زیادی کرده‌اند. بر همین اساس دیروز چهل و هشتمین نشست خبری «یک دیدار یک عرضه» با محوریت معرفی مجموعه کشت و دامداری فکا با نماد « زفکا » در ‏فرابورس برگزار شد تا یکی دیگر از شرکت‌های بزرگ کشت و دامداری کشور پا به عرصه رقابت در فرابورس ایران بگذارد.

فکا، شرکتی دانش‌بنیان

جمشیدجلیل‌نژاد، مدیرعامل شرکت کشت و دامداری فکا در این نشست با اعلام این مطلب که مجموعه تحت مدیریت وی در رده‌بندی تولیدکنندگان شیر جزو ۳ شرکت اول ایران به ‌حساب می‌آید، افزود: ما شرکتی دانش‌بنیان هستیم در اصفهان که به دلیل برخی مزیت‌ها مانند بی‌تأثیر بودن تحریم‌ها در تولید، تفاوت قیمت محصول در داخل و خارج و حمایت‌های دولتی مانند معافیت از مالیات، می‌توانیم حضور خوبی در بورس داشته باشیم.

بازار رقابتی تولید شیر در کشور

جلیل‌نژاد به بازار رقابتی تولید شیر در کشور اشاره کرد و گفت: مجموعه فکا در برنامه‌ریزی‌های خود در فکر تولید روزانه ۲۰۰ لیتر شیر تا آذرماه ۹۸ است و این مهم می‌تواند در حضور ما در بازار رقابتی و تغییر رتبه ما در بین تولیدکنندگان شیر، مؤثر باشد. جلیل‌نژاد تأکید‌کرد: در حال حاضر غله موردنیاز مجموعه از کشورهای آسیای میانه تأمین می‌شود که در ماه‌های گذشته این روند واردات به دلیل مشکلات ارزی و تبادل مالی با مشکل روبه‌رو شد، اما اخیراً توانستیم ۱۲۰ هزار تن سفارش جدید را برای تأمین غله موردنیاز خود ثبت کنیم.

۵ ماه است که اجازه صادرات نداریم!

وی با اشاره به این مطلب که رقابت در تولید شیر در داخل کشور به دلیل تعدد تولیدکننده بسیار زیاد است، گفت: متأسفانه ۵ ماه است که اجازه صادرات محصول به ما داده نمی‌شود و ما بازارهایی مانند عمان، افغانستان و ارمنستان را از دست دادیم البته اگر همین امروز صادرات آزاد شود، توان ورود به این بازار‌ها و حتی بازارهای بیشتر را خواهیم داشت، زیرا سفارش و درخواست برای صادرات وجود دارد، اما مجوز داخلی برای این مهم نداریم.

حامی بزرگ شرکت‌های تازه تأسیس

مدیرعامل شرکت فکا تصریح‌کرد: از ابتدای دهه ۷۰ بزرگ‌‌ترین شرکت تأمین‌کننده دام و تلیسه برای مجموعه‌های تازه تأسیس بودیم و این مهم را هم‌اکنون نیز در دستور کار خود داریم. شاید به همین دلیل باشد که بحث ممنوعیت صادرات بر روی سوددهی مجموعه تأثیر زیادی نگذاشته است، زیرا ظرفیت داخلی خوبی برای حضور «فکا» وجود دارد. وی از حضور برند «فکامیل» در عرصه تولید شیر خشک خبر داد و افزود: ۱۷ درصد از یک مجموعه تولید شیر خشک را در دست داریم و به همین دلیل و با توجه به آزاد شدن صادرات این ماده‌غذایی، تولید و صادرات شیر خشک با برند فکامیل را در دستور کار خود قرار دادیم.

عرضه ۶۰ میلیون سهم در فرابورس

در ادامه این نشست خبری مبینا‌بنی‌اسدی، مدیر روابط‌عمومی فرابورس گفت: شرکت کشت و دامداری فکا پنجمین عرضه اولیه از مجموعه‌های گروه زراعت خواهد بود. مدیر روابط‌عمومی فرابورس افزود: ۲۰ درصد سهام این مجموعه کشاورزی و دامداری یعنی معادل ۶۰ میلیون سهم در بازار دوم فرابورس در دامنه قیمتی ۸۲۰ تا ۸۳۰ تومان روز چهارشنبه(امروز) عرضه می‌شود.

شستا به دنبال خروج از بنگاه‌داری

مهران‌کرامتی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شستا نیز با بیان این که ۲۰ درصد سهام فکا در فرابورس عرضه خواهد شد، گفت که شرکت کشت و دامداری فکا از شرکت‌های زیر مجموعه شستا است که عرضه اولیه سهام آن در فرابورس با هدف افزایش مشارکت عمومی در مالکیت شرکت‌ها و چابک‌سازی مجموعه شستا انجام می‌پذیرد. خروج مدیریت شده از بنگاه‌داری از جمله اهداف شستا است که یکی از راه‌های آن حضور در بازار سرمایه به منظور جلب مشارکت‌های عمومی و جذب منابع خرد است. معاون برنامه‌ریزی و توسعه شستا در ادامه خاطرنشان‌کرد: منابع حاصل از فروش سهام شرکت‌ها در بورس به اجرای طرح‌های توسعه‌ای، اشتغالزایی و بهبود پرتفوی منجر خواهد شد. ضمن این‌که مدیرعامل جدید شستا اعتقاد دارد، تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای از مسیر بازار سرمایه علاوه بر تحقق راهبرد خروج از بنگاهداری به توسعه شفافیت نیز منجر خواهد شد.

معرفی شرکت

شرکت فکا در سال ۱۳۵۳ در زمینی به وسعت ۸۰۰ هکتار در جنوب شرقی اصفهان تأسیس و در سال ۱۳۵۷ در زمینه کشاورزی و دامپروری آغاز به فعالیت کرده است. این مجموعه در زمینه دامپروری دارای ۳ واحد پرورش دام می‌باشد. تولید سالیانه ۶۰ هزار تن شیر، تولید گوساله‌های حاصل از برداشت تخمک و انتقال جنین سالیانه ۲۵۰ رأس، ظرفیت فروش سالیانه ۲۰۰۰ قطعه جنین منجمد، ظرفیت فروش ۸۰۰ راس تلیسه آبستن، ارائه سالیانه ۱۸۰ رأس گوساله نر ممتاز، فروش ۲۵۰۰ رأس گوساله نر معمولی، تولید اولین جنین آزمایشگاهی و اولین گوساله شبیه‌سازی شده در خاورمیانه، تولید انبوه جنین‌های منجمد با ارزش ژنتیکی بالا از جمله ظرفیت‌های این شرکت زیرمجموعه شستا است.