معادن زمینه‌ساز اشتغال پایدار در سیستان‌وبلوچستان

معادن زمینه‌ساز اشتغال پایدار در سیستان‌وبلوچستان گروه زمین و معدن با توجه به این‌که سیستان‌وبلوچستان دارای ظرفیت و توانمندی بسیاری از جمله مرز مشترک با کشورهای افغانستان و پاکستان به طول یک‌هزارو۲۰۰ کیلومتر و ۳۰۰ کیلومتر مرز ساحلی در جوار دریای عمان و دسترسی به آب‌های آزاد بین‌المللی خارج از تنگه هرمز برخوردار است، که […]

معادن زمینهساز اشتغال پایدار در سیستانوبلوچستان

گروه زمین و معدن

با توجه به این‌که سیستان‌وبلوچستان دارای ظرفیت و توانمندی بسیاری از جمله مرز مشترک با کشورهای افغانستان و پاکستان به طول یکهزارو۲۰۰ کیلومتر و ۳۰۰ کیلومتر مرز ساحلی در جوار دریای عمان و دسترسی به آب‌های آزاد بین‌المللی خارج از تنگه هرمز برخوردار است، که امکان ارتباط با کشورهای شرق آسیا، شبه قاره هند و بازارهای آفریقایی را برای ایفای نقش مؤثر در بازرگانی ملی و ترانزیت خارجی میان اروپا و آسیای مرکزی داراست. به همین منظور نخستین نمایشگاه معدن و صنایع‌معدنی سیستان‌وبلوچستان همزمان با همایش جذب فرصت‌های سرمایه‌گذاری بخش معدن در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی زاهدان برگزار شد در این همایش محمدرضابهرامن، رییس خانه معدن ایران، ضمن تبریک چهلمین سالروز پیروزی انقلاب‌اسلامی با بیان این که سیستان‌وبلوچستان یکی از استان‌های مهم کشور می‌باشد که با داشتن پهنه وسیع زمینی و دسترسی آسان به بخش‌های مختلف طبیعی، تجاری، ترانزیتی، گردشگری، شیلاتی، صنعتی و معدنی و یکی از مناطق مهم و برخوردار کشور به‌ویژه در حوزه معدن است افزود: معادنی که کانی‌های فلزی و غیرفلزی گرانبها چون طلا و سنگ‌های زینتی گوشه‌ای از این گنج‌های وجودی آن به حساب می‌آیند.

بهرامن با اشاره به این‌که سیستان‌وبلوچستان از منظر ساختار زمین‌شناسی خاستگاه مناسبی برای انواع مواد معدنی است تصریح کرد به‌طوری که تنوع کانی‌های معدنی شناسایی شده در آن نشان‌دهنده استعداد بالقوه در این بخش است.

وی تصریح کرد: سهم قابل‌توجه معادن و ذخایر معدنی در شکل‌گیری صنایع استان اهمیت بخش معدن را به عنوان زیر ساخت توسعه و تأمین‌کننده مواد اولیه صنایع بزرگ و پایدار نشان می‌دهد.

رییس خانه معدن با اعلام این خبر که براساس گواهی‌های اکتشافی، این استان دارای ظرفیت‌ها و ذخایر معدنی بسیاری می‌باشد که به تفکیک مواد معدنی شامل: مس، آنتیموان، تیتانیوم، سنگ‌آهن و آهن پلاسری، سرب، روی، طلا، منگنز، کرومیت، قلع، تنگستن و کانسارهای غیرفلزی نظیر تالک، منیزیت، گل سفید، فلدسپات، کائولن، سیلیس و سنگ‌های ساختمانی به‌ویژه گرانیت است افزود: وجود این حجم از مواد معدنی مختلف بستری مناسب برای سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی ایجاد کرده است.

بهرامن بیان داشت: استان سیستان‌وبلوچستان سومین پهنه کرومیتی خاورمیانه را داراست که متأسفانه تاکنون از این فرصت گرانبها آن‌گونه که شایسته استان است، بهره‌برداری چندانی نشده است.

وی با بیان این‌که توجه به سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی با نظارت و هماهنگی بخش دولتی از جمله عواملی است که می‌تواند رونق اقتصادی، تجاری استان و منطقه را در پی داشته باشد، گفت: این استان با داشتن جوان‌‌ترین جمعیت در میان استان‌های کشور نیازمند فراهم کردن شغل برای این قشر جوان است که بهره‌گیری از ظرفیت معادن یکی از راهکارهای مهم در ایجاد اشتغال پایدار برای آنان است.

رییس خانه معدن ادامه داد: اگر برنامه‌ریزیِ خوب و کارآمد و عمل جدی وجود داشته باشد، بخش معدن در سیستان‌وبلوچستان می‌تواند زمینه اشتغال بسیاری از جوانان استان را فراهم کند.

وی با بیان این‌که در این استان ۸۳ هزار کیلومتر تحت پوشش مطالعات معدنی است افزود: سهم ۵۰ درصدی صنایع‌معدنی استان از کل صنایع استان نظیر کارخانجات سیمان نشان‌دهنده جایگاه معدن در رشد استان و تولید ثروت ملی دارد.

بهرامن تصریح کرد: میانگین تعداد گواهی کشف طی ۳۰ سال گذشته تا سال ۸۷ در این استان حدود ۸٫۲ فقره و میانگین ذخایر کشف شده طی ۳۰ سال تا سال ۸۷ تنها ۵٫۱۹ میلیون تن بوده است در حالی که طی ۵ سال اخیر و از سال ۸۸ تا ۹۲ میانگین گواهی کشف صادره ۲۱۰ فقره و میانگین ذخیره کشف شده طی این سال‌ها ۸۳ میلیون تن رسیده است.

وی افزود: به عبارت دیگر حد فاصل سال‌های ۸۸ تا ۹۲ از نظر میانگین تعداد گواهی کشف ۶۰۰ درصد و از نظر میانگین ذخایر کشف شده معادل ۳۰۰ درصد نسبت به ۳۰ سال قبل رشد داشته‌ایم.

بهرامن در پایان یادآور شد: در بخش ذخایر فلزی نیز تا پایان سال ۸۷ کم‌تر از ۲۰ میلیون تن شناسایی شده بود که این میزان در حال‌حاضر به بیش از ۲۵۰ میلیون تن می‌رسد که به میزان یک هزار و صددرصد رشد داشته است.

گفتنی است؛ این نمایشگاه از ۲۳ تا ۲۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۷ از ساعت ۱۷ لغایت ۲۲ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.