جا افتادن فرهنگ اعتراض!

به بهانه اعتراضات دنباله‌داران بازیکنان فوتبال به داور جا افتادن فرهنگ اعتراض! مسعود طاهری- این روز‌ها انگار همه پرخاشگر شده‌اند. در مترو به هم بدوبیراه می‌گویند و در خیابان یقه همدیگر را می‌گیرند؛ یکی، از گرانی‌ها شاکی است و دیگری از بیکاری. خوب که نگاه کنید، می‌بینید مشتی نمونه خروار هستیم؛ جامعه‌ای که با دید […]

به بهانه اعتراضات دنباله‌داران بازیکنان فوتبال به داور

جا افتادن فرهنگ اعتراض!

مسعود طاهری- این روز‌ها انگار همه پرخاشگر شده‌اند. در مترو به هم بدوبیراه می‌گویند و در خیابان یقه همدیگر را می‌گیرند؛ یکی، از گرانی‌ها شاکی است و دیگری از بیکاری. خوب که نگاه کنید، می‌بینید مشتی نمونه خروار هستیم؛ جامعه‌ای که با دید منفی به همه چیز می‌نگرد و نتیجه آن چیزی است که اکنون در خیابان‌ها و ورزشگاه‌ها و… شاهدش هستیم. سؤال این است که فرهنگ اعتراض به کجا خواهد رسید؟

جنجالی به نام عدالت در قضاوت

در واقع فوتبال بهانه‌ای شد برای اینکه به این موضوع بپردازیم؛ ورزشی که بی‌شک محبوب‌ترین ورزش از بدو خلقت بشر تاکنون بوده و همین محبوبیت است که هر روزه ده‌ها هزار نفر را راهی استادیوم‌های ورزشی می‌کند. ورزشی که همچنان و به لطف حضور داوران در زمین، شاهد جنجالی به نام عدالت در قضاوت است و همین موضوع است که خشم هواداران را بر می‌انگیزد. یک سوت اشتباه می‌تواند حاصل زحمات یک تیم را بر باد دهد و البته رویاهای میلیون‌ها هوادار را! اما در این بین آن چیزی که بیش از همه ذکر بازیکنان فوتبال شده، فرهنگ اعتراض است. فرهنگی که از دل مردم یک جامعه بر می‌آید و بسیاری از عوامل به آن وابسته است؛ از کمبودهای روحی و روانی گرفته تا مشکلات مالی و….

اعتراض و حذف از آسیا

حذف تیم ملی فوتبال کشورمان از مسابقات جام‌ملت‌های آسیا در دیدار با ژاپن کلید خورد. دیداری که به زعم کارشناسان و هواداران اعتراض بازیکنان تیم ملی فوتبال به داور در گل اول بیش‌ترین نقش را در حذف تیم ملی کشورمان داشت. بازیکنان تیم ملی فوتبال که برند حرفه‌ای را یدک کشیده و به همین دلیل عضوی از این تیم شده بودند، در حرکتی غیرحرفه‌ای بازی را ر‌ها کرده تا اولین گل ژاپن به ثمر برسد! بدتر آن که به واسطه همین گل، بازیکنان تیم ملی دیگر نتوانستند بر اعصاب خود مسلط شوند تا تیمی که مدعی اصلی قهرمانی در جام بود و بیش از ۶ سال رنکینگ اول آسیا را در اختیار داشت، در نهایت با ۳ گل مغلوب چشم‌بادامی‌ها شود و به خانه برگردد!

ادامه فرهنگ اعتراض این بار توسط سرخابی‌ها

به رغم انتقاداتی که کل جامعه به بازیکنان تیم ملی بر سر اعتراض بی‌مورد به داور در دیدار با ژاپن داشته‌اند، ولی باز هم شاهد اعتراضات گسترده‌ای به داوری هستیم. باشگاه‌های کشورمان به جای پرداختن به بازی روبه بیانیه دادن آورده‌اند. پرسپولیس، استقلال، سپاهان و تراکتور با میلیون‌ها هوادار بیش از آن که به فکر بازی جوانمردانه باشند، در حال پاسخگویی به همدیگر هستند! از بیانیه باشگاه سپاهان بگیر علیه پرسپولیس تا بیانیه تراکتور بر علیه استقلال و بالعکس! همه در حال یقهکشی هستند و تلاش دارند تا ناکامی‌هایشان را بر گردن شخص ثالث بیندازند. بدتر آن که باشگاه‌های نام برده‌شده انگار اصلاً به این فکر نمی‌کنند که در بین هوادارانشان هستند، نوجوانان و جوانانی که تحت تأثیر این گونه بیانیه و… قرار می‌گیرند. در نیمفصل اول لیگبرتر و فصل‌های پیشین لیگبرتر شاهد درگیری شدید هواداران در استادیوم‌ها بوده‌ایم که نمونه آن را در بازی تیم‌های پرسپولیس با استقلال‌خوزستان و دیدار استقلال و تراکتور در تهران می‌شد به وضوح مشاهده کرد. هوادارانی خسته از بی‌عدالتی داور که با سنگ، کلوخ و صندلی می‌خواستند تمام ناراحتی‌های خود را بروز دهند.

اعتراض و تعصب!

متأسفانه حذف ایران به دست ژاپن، درس عبرت نشده و همچنان شاهد اعتراضات بازیکنان سرخابی در زمین فوتبال به داور هستیم. بازیکنان پرسپولیس در دیدار با استقلال خوزستان به سمت داور یورش بردند و بعد از آن نوبت بازیکنان استقلال بود که به داور بازی با تراکتور حمله کنند. حال سؤال این است که دلیل اصلی این هجمه عظیم به داوری چیست؟ آیا اعتراض به معنی تعصب است؟ بی‌شک بازیکنان سرخابی نیز از دل همین مملکت و فرهنگ بیرون آمده‌اند و مشتی نمونه خروار از جامعه هستند. جامعه‌ای که در آن هر روز فرهنگ اعتراض ابعاد گسترده‌تری به خود می‌گیرد.