میزان صادرات محموله‌های نفتی در هاله‌ای از ابهام

مصائب صنعت نفت ادامه دارد میزان صادرات محموله‌ها در هاله‌ای از ابهام گروه انرژی- ایجاد منابع جدید درآمدی و مدیریت هزینه‌ها یکی از مواردی بود که در بررسی لایحه بودجه ۹۸ از تریبون نمایندگان مطرح شد؛ با بررسی‌هایی که مرکز پژوهش‌های مجلس انجام داد، اعلام شد: ۶۶ هزار میلیارد تومان از درآمدهای نفتی برای سال […]

مصائب صنعت نفت ادامه دارد

میزان صادرات محموله‌ها در هاله‌ای از ابهام

گروه انرژی- ایجاد منابع جدید درآمدی و مدیریت هزینه‌ها یکی از مواردی بود که در بررسی لایحه بودجه ۹۸ از تریبون نمایندگان مطرح شد؛ با بررسی‌هایی که مرکز پژوهش‌های مجلس انجام داد، اعلام شد: ۶۶ هزار میلیارد تومان از درآمدهای نفتی برای سال بعد محقق نمی‌شود. درحالی‌که بودجه سال آینده بر مبنای نفت ۵۴ دلار در نظر گرفته شده است؛ گمانه‌زنی مجلسی‌ها گویای تغییر و تحولات دیگری در عرصه درآمد‌ها و فروش نفت است. براساس پیش‌بینی‌هایی که صورت گرفته است، قیمت نفت ایران به ۶۱ دلار می‌رسد، این در شرایطی است که میانگین قیمت نفت ایران در ۹ ماهه سال‌جاری حدود ۶۵ دلار بوده است، اما با توجه به کاهش قیمت نفت در دو ماه اخیر به زیر ۵۵ دلار و احتمال تداوم همین روند در ۳ ماه منتهی به پایان سال پیش‌بینی می‌شود که قیمت نفت ایران در پایان امسال به میانگین حدود ۶۱ دلار برسد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال حدود ۹۵۰ هزار میلیارد ریال درآمد از این محل وصول شود که حدوداً ۹۵ درصد منابع پیش‌بینی شده در قانون بودجه ۱۳۹۷ خواهد بود.

میزان صادرات محموله‌ها در هاله‌ای از ابهام

به گزارش مناقصه‌مزایده، از سوی دیگر میزان صادرات محموله‌های نفت نیز در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد، با توجه به سختگیری‌هایی که دولت ترامپ علیه بازار نفت ایران راه انداخته است، مشخص نیست حجم ۱٫۵ میلیون بشکه‌ای روزانه که در بودجه ۹۸ پیش‌بینی شده است، محقق می‌شود یا خیر؟

دولت در لایحه بودجه سال آینده، مجموع درآمدهای ناشی از فروش نفت را ۱۴۲ هزار میلیارد تومان برآورد کرده که در مقایسه با سال‌جاری با افزایش همراه بوده است. در بودجه ۱۳۹۸، برای منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی، ۱۴۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که در مقایسه با بودجه ۱۰۷ هزار میلیارد تومانی مصوب امسال حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان افزایش نشان می‌دهد.

وقتی شمشیر‌ها از رو بسته می‌شود

علی‌رغم این‌که بیژن زنگنه، وزیر نفت در آخرین نشست خبری خود اعلام کرد رقمی که ایران برای درآمدهای نفتی در بودجه در نظر گرفته، محقق می‌شود تا به این ترتیب راه هرگونه تردیدی را برای عدم تحقق‌ها ببندد و این پرونده را مختومه اعلام کند، اما همچنان حرف و حدیث‌ها یا به عبارت دیگر دل‌ نگرانی‌ها سایه خود را از سر سناریوی درآمدهای نفتی در سال آتی کم نکرده است.

شرایط در جایی بغرنج‌تر می‌شود که کشورهای خارجی شمشیر خود را از رو برای ایران بسته‌اند و سودای معامله با کالا در برابر نفت را در سر می‌پرورانند یا به‌ دنبال فرصتی برای کمرنگ کردن حضورشان در بازار هستند.

سهم ایران در بازار هند آب رفت

با نگاهی به آمار واردات نفت مشتریان از بازار ایران می‌توان گفت که نرخ نزولی این آمار نشان از رفتارهای محتاطانه کشور‌ها مقابل تهدیدات ترامپ دارد. این درحالی است که واردات نفت هند از ایران ۴۵ درصد در ژانویه کاهش یافته و به ۲۷۰هزار و ۵۰۰ بشکه در روز رسیده است. آمریکا در ماه نوامبر تحریم‌هایی علیه ایران با هدف فلج کردن اقتصاد وابسته به نفت این کشور اعمال کرد. ولی یک معافیت ۶ ماهه به ۸ کشور از جمله هند داد تا نفت ایران را وارد کنند. ایران هفتمین عرضه‌کننده بزرگ نفت به هند در ژانویه بود، در حالی‌که در دسامبر رتبه ششم را داشت و سال گذشته سومین عرضه‌کننده نفت به هند بود. سهم ماه گذشته تهران در واردات نفت هند، از ۱۰ درصد سال گذشته به ۶ درصد کاهش یافت.

اعداد واقع‌بینانه تعیین شدند

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه با بیان این‌که باید بخشی از ارقام حاصل از درآمد نفتی و ارزی براساس قوانین بالادستی و قانون برنامه توسعه به صندوق توسعه ملی واریز شود، تصریح‌کرد: سال آینده ۲۰ درصد از این درآمد‌ها به صندوق واریز خواهد شد، البته ۱۴,۵ درصد نیز برای شرکت نفت و بقیه در کل بودجه تقسیم خواهد شد.

محمدمهدی‌مفتح گفت: حدود ۶,۶ میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی و ۴٫۸ میلیارد دلار به شرکت نفت و گاز تخصیص خواهد یافت و سهم دولت رقمی حدود ۲۱٫۷ میلیارد دلار خواهد شد که به این ترتیب درآمد ارزی کشور تقسیم‌بندی می‌شود.

وی عنوان‌کرد: در لایحه بودجه سال ۹۸ تلاش شده تا اعداد و ارقام واقع‌بینانه گنجانده شوند، زیرا باید درصد تحقق این اعداد را بالا برد، البته در کمیسیون تخصصی و کمیسیون تلفیق به‌طور ریز و دقیق این ارقام بررسی خواهند شد تا اطمینان حاصل شود که این اعداد تحقق‌پذیر خواهند بود.

نرخ ۵۴ دلار منطقی است

یک کارشناس حوزه انرژی، معتقد است قیمت ۵۴ دلاری برای نفت در بودجه سال آینده، منطقی است اما ممکن است حجم صادرات به میزانی که در بودجه پیش‌بینی شده، محقق نشود.

مرتضی‌بهروزی‌فر با اشاره به تأثیر تحولات سیاسی در ونزوئلا بر بازار نفت به ایسنا گفت: بستگی دارد این تحولات به چه صورت ادامه داشته باشد و به مرور عمیق‌تر شود یا خیر؟ اگر تحولات ونزوئلا تعمیق شود، بازار نفت را دچار مشکل می‌کند؛ تولید نفت ونزوئلا در سال ۲۰۱۷، دو میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه بود و چنانچه این میزان از بازار حذف شود، تأثیر خاصی نخواهد داشت.

این کارشناس حوزه انرژی، با بیان این‌که ونزوئلا دارای بزرگ‌ترین ذخایر نفت است، گفت: باید توجه داشت که این ذخایر غیرمتعارف هستند و این کشور، حجم تولید بالایی ندارد. زمانی میزان تولید ونزوئلا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه بود اما هیچ‌گاه به آن عدد بازنگشت.

بهروزی‌فر، با تأکید بر این‌که میزان تولید نفت ونزوئلا صفر نخواهد شد، گفت: نهایتاً بحران سیاسی در این کشور باعث خارج شدن ۷۰۰ یا ۸۰۰ هزار بشکه نفت از بازار می‌شود. این در حالیست که اوپک و غیراوپک در آخرین اجلاس خود تصمیم گرفتند یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه از بازار کم کنند.

وی در ادامه با بیان این‌که چشم‌انداز بازار نفت روشن نیست، افزود: اگر جنگ تجاری ادامه داشته باشد، روی رشد اقتصادی کشور‌ها تأثیرگذار است و تقاضا برای نفت کاهش خواهد یافت.

نوسانات قیمت نفت

این کارشناس حوزه انرژی، در ادامه درباره قیمت نفت گفت: فکر می‌کنم در سال آینده قیمت نفت بین ۵۵ تا ۷۰ دلار در نوسان باشد و بعید است کاهش یا افزایش چشمگیری داشته باشد.

بهروزی‌فر به این سؤال که آیا قیمت نفت پاسخگوی بودجه خواهد بود؟ اینطور پاسخ داد که قیمت نفت پاسخگوی بودجه است اما باید توجه داشته باشیم که بودجه را براساس صادرات ۱٫۵ میلیون بشکه بسته‌ایم؛ در حالی‌که اکنون میزان صادرات ایران حدود یک میلیون بشکه است. در واقع قیمت پاسخگوست اما حجم، خیر؛ مگر این‌که در آینده اتفاق خاصی رخ دهد.