ظرفیت‌های توسعه معدن از نگاه رهبری

ظرفیت‌های توسعه معدن از نگاه رهبری گروه زمین و معدن بخش معدن ایران با بهره‌مندی از ذخایر غنی فلزی و غیرفلزی خدادادی در زمینه‌های مختلف، همچون ذخیره‌های گسترده مس، طلا، سنگ‌آهن، زغال‌سنگ، سرب و روی، سنگ‌های تزیینی و نما و… میلیارد‌ها دلار ارزش دارد. از آنجا که ایران روی کمربند آهن، روی، سرب، مرمیت، مس […]

ظرفیت‌های توسعه معدن از نگاه رهبری

گروه زمین و معدن

بخش معدن ایران با بهره‌مندی از ذخایر غنی فلزی و غیرفلزی خدادادی در زمینه‌های مختلف، همچون ذخیره‌های گسترده مس، طلا، سنگ‌آهن، زغال‌سنگ، سرب و روی، سنگ‌های تزیینی و نما و… میلیارد‌ها دلار ارزش دارد.

از آنجا که ایران روی کمربند آهن، روی، سرب، مرمیت، مس و طلا جای گرفته و دست‌کم ۱۰۰ سال مواد معدنی برای تولید و استخراج دارد ولی با وجود همه این ذخایر بسیار غنی معدنی و ظرفیت رشد اقتصادی کشور به واسطه معادن، تاکنون برداشت و فرآوری مناسبی از ذخایر معدنی رخ نداده است. این در حالی است که معادن تأمین‌کننده مواداولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع کشور محسوب می‌شود و در خودکفایی صنعتی، ایجاد اشتغال مولد، افزایش تولید ناخالص داخلی و ملی و درآمد سرانه یک کشور نقش به‌سزایی دارد.

حجم گسترده فعالیت‌های معدنی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم روی بخش‌های مختلف خدماتی و صنعتی کشور تأثیر دارد و با توجه به پراکندگی معادن در کشور، اشتغالزایی زیادی را در مناطق محروم فراهم می‌آورد.

براساس آخرین اطلاعات، سهم بخش معدن در تولید ناخالص داخلی بیش از یک‌درصد است و در طول زنجیره تولید مواد معدنی (صنایع‌معدنی) به ۵ تا ۶درصد می‌رسد و در نتیجه سهم صادرات مواد معدنی در تولید ناخالص داخلی کشور بسیار اندک است.

با توجه به این‌که در کشور ما بودجه را براساس در آمدهای نفتی برنامه‌ریزی می‌کنند. همیشه درآمد‌های نفتی ما شیرین بوده و کم‌تر به صنایع‌معدنی توجه شده است. به‌طوری که به گفته کارشناسان این حوزه معدن موتور محرکه اقتصاد است و می‌تواند چرخ اقتصاد را به چرخش دربیاورد. درباره اهمیت بخش‌معدن و صنایع‌معدنی رهبرمعظم‌انقلاب‌اسلامی در بیانیه‌ای که به تشریح «گام دوم انقلاب» پرداختند سخنانی درخصوص بخش معدن و ظرفیت‌های قابل‌توجه آن مطرح کردند. ایشان در این باره فرمودند: دهه‌ دوم چشم‌انداز، باید زمان تمرکز بر بهره‌برداری از دستاوردهای گذشته و نیز ظرفیت‌های استفاده نشده باشد و پیشرفت کشور از جمله در بخش تولید و اقتصاد ملی ارتقا یابد.

 در بیانیه «گام دوم انقلاب» آمده است؛ موتور پیشران کشور در عرصه‌ علم و فناوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی شد که تاکنون ثمرات بالنده‌ آن روزبه‌روز فراگیرتر می‌شود. هزاران شرکت دانش‌بنیان، هزاران طرح زیرساختی و ضروری برای کشور در حوزه‌های عمران، حمل‌ونقل، صنعت، نیرو، معدن، سلامت، کشاورزی و آب و…، میلیون‌‌ها تحصیل‌کرده‌ دانشگاهی یا در حال تحصیل، هزاران واحد دانشگاهی در سراسر کشور، ده‌ها طرح بزرگ از قبیل چرخه‌ سوخت هسته‌ای، سلول‌های بنیادی، فناوری نانو، زیست‌فناوری و… با رتبه‌های نخستین در کل جهان، ۶۰ برابر شدن صادرات غیرنفتی، نزدیک به ۱۰برابر شدن واحدهای صنعتی، ده‌ها برابر شدن صنایع از نظر کیفی، تبدیل صنعت مونتاژ به فناوری بومی، برجستگی محسوس در رشته‌های گوناگون مهندسی از جمله در صنایع دفاعی، درخشش در رشته‌های مهم و حساس پزشکی و جایگاه مرجعیت در آن و ده‌ها نمونه‌ دیگر از پیشرفت، محصول آن روحیه، آن حضور و آن احساس جمعی است که انقلاب برای کشور به ارمغان آورد. ایرانِ پیش ‌از انقلاب، در تولید علم و فناوری صفر بود، در صنعت به‌جز مونتاژ و در علم به‌جز ترجمه هنری نداشت.

ایران با دارا بودن یکدرصد جمعیت جهان، دارای ۷درصد ذخایر معدنی جهان است. منابع عظیم زیرزمینی، موقعیت استثنایی جغرافیایی میان شرق و غرب و شمال و جنوب، بازار بزرگ ملی، بازار بزرگ منطقه‌ای با داشتن ۱۵ همسایه با ۶۰۰ میلیون جمعیت، سواحل دریایی طولانی، حاصلخیزی زمین با محصولات متنوع کشاورزی و باغی، اقتصاد بزرگ و متنوع، بخش‌هایی از ظرفیت‌های کشور است؛ بسیاری از ظرفیت‌ها دست‌نخورده مانده است. گفته شده‌ است که ایران از نظر ظرفیت‌های استفاده نشده‌ طبیعی و انسانی در رتبه‌ اول جهان است. بی‌شک شما جوانان مؤمن و پُرتلاش خواهید توانست این عیب بزرگ را برطرف کنید. دهه‌ دوم چشم‌انداز، باید زمان تمرکز بر بهره‌برداری از دستاوردهای گذشته و نیز ظرفیت‌های استفاده نشده باشد و پیشرفت کشور از جمله در بخش تولید و اقتصاد ملی ارتقا یابد.