فرابورس و دو عرضه مهم در آخرین ماه سال ۹۷

فرابورس و دو عرضه مهم در آخرین ماه سال ۹۷ گروه بانک، بیمه، بورس- فرابورس، بازاری که خارج از بورس در قانون بازار اوراق بهادار پیش‌بینی شده است و براساس بند ۸ از ماده یک قانون بازار اوراق بهادار، بازار خارج از بورس، بازاری در قالب شبکه ارتباط الکترونیک یا غیرالکترونیک برای معاملات اوراق بهادار […]

فرابورس و دو عرضه مهم در آخرین ماه سال ۹۷

گروه بانک، بیمه، بورس- فرابورس، بازاری که خارج از بورس در قانون بازار اوراق بهادار پیش‌بینی شده است و براساس بند ۸ از ماده یک قانون بازار اوراق بهادار، بازار خارج از بورس، بازاری در قالب شبکه ارتباط الکترونیک یا غیرالکترونیک برای معاملات اوراق بهادار بر پایه مذاکره، معرفی شده است. فرابورس با سابقه‌ای ۹ ساله هم‌اکنون حضوری فعال در بازار بورس کشور دارد و بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کوچک سرمایه خود را برای گسترش فعالیت‌هایشان از طریق این بازار تأمین می‌کنند.

مزایای فرابورس

در معاملات بازار فرابورس قیمت برای عموم لزوماً منتشر نمی‌شود و به دلیل این‌که قرارداد‌ها دوجانبه هستند هر طرف می‌تواند نگران ریسک اعتباری طرف دیگر باشد. همچون معاملات بورسی معاملات فرابورس در مورد کالا، ابزارهای مالی (شامل سهام) و اوراق مشتقه آنها انجام می‌گیرد. بازار اوراق مشتقه فرابورس در دارایی‌هایی مثل نرخ بهره، نرخ‌ارز، سهام و کالا فعال است. همچنین محصولاتی که در بورس مبادله می‌شوند باید به خوبی استاندارد باشند. در واقع برای ایجاد شفافیت، محصولات مبادله شده باید مطابق با کمیت، کیفیت و عینیت مشخص تعریف شده به‌وسیله بورس و در تمام معاملات یکسان باشند. بازار فرابورس این محدودیت‌ها را ندارد. برای مثال ممکن است طرفین روی کمیت غیرمعمول توافق کنند.

بازده ۷۶درصدی شاخص کل فرابورس

در هفته دوم بهمن‌ماه امسال بازار دوم فرابورس ایران با افزایش ۳۱درصدی حجم و ۱۰۶درصدی تعداد معاملات، بیش‌ترین میزان رشد در این متغیرهای معاملاتی را در میان سایر بازارهای فرابورس به خود اختصاص داد و بهترین عملکرد هفتگی را به نام خود ثبت کرد. به‌علاوه، دیگر بازار سهام فرابورس در این هفته معاملاتی از دادوستد یک‌هزارو۶۸۰ میلیون سهم میزبانی کرد که ارزش این حجم از معاملات در بازار پایه به ۳هزارو۹۵۲ میلیارد ریال رسید. نگاهی به آمار معاملات به تفکیک این بازار بیانگر رشد ۲۷ و۲۴درصدی حجم و ارزش معاملات اوراق تسهیلات مسکن و دست‌به‌دست ۴۱۰ هزار ورقه از این اوراق به ارزش ۲۲۵ میلیارد ریال و نیز رشد ۱۰درصدی حجم و ارزش اوراق بدهی بود. این در حالی است که ۸۹ میلیون ورقه متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) به ارزش یکهزارو۳۶۹ میلیارد ریال نیز در این بازه زمانی معامله شد. شاخص کل نیز ضمن تجربه اُفت ۲٫۴ درصدی در نهایت در سطح ۱۹۳۲ واحدی ایستاد و بازدهی آن از ابتدای سال ۹۷ به ۷۶ درصد رسید.

عرضه‌های بزرگ فرابورس در اسفند

حال فرابورس ایران خبر از دو عرضه بزرگ در اسفندماه را داده است. بازار اول فرابورس ایران ۵ اسفند شاهد عرضه عمده ۳٫۰۴ درصد سهام غیرمدیریتی شرکت بیمه سامان است و بانک دی در ۲۵ اسفند ۹۰درصد از سهام شرکت تولید نیروی برق دماوند را در بازار دوم در معرض فروش می‌گذارد. سهامداران در هفته‌ای که شاهد روی تابلو رفتن دوازدهمین عرضه اولیه سهام در فرابورس با عرضه ۲۰ درصد از سهام شرکت کشت و دامداری فکا در بازار دوم بودند، در بازارهای اول و دوم به ترتیب ۱۳۵ و ۹۶۵ میلیون سهم به ارزش ۴۰۵ و ۲۷۲۳ میلیارد ریال را میان خود دست به دست کردند. همچنین در بازار پایه نیز ۱۱۹۸ میلیون سهم به ارزش ۲۷۹۲ میلیارد ریال تغییر مالکیت یافت و در بازار ابزارهای نوین مالی ۳۵ میلیون ورقه به ارزش ۵۳۷۴ میلیارد ریال مورد مبادله قرار گرفت.

شیمیایی‌‌ها صدرنشین صنایع فرابورسی

در بازار ابزارهای نوین مالی هفته گذشته در نخستین روز از مهلت پذیره‌نویسی اوراق منفعت شرکت هواپیمایی ماهان، یکمیلیون ورقه از این اوراق با نرخ ۱۶درصد سالانه تا سررسید به فروش رسید. این سری اوراق ۴۸ ماهه بوده و مواعد پرداخت اجاره آن هر ۳ماه یکبار تا سررسید است. در بازار پایه نیز مدیر پذیرش فرابورس ار درج دو نماد معاملاتی مربوط به بانک‌های گردشگری و مواد ویژه لیا در تابلو (ب) این بازار خبر داد. براین اساس نماد «و گردش» در گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و نماد «شلیا» در گروه سایر محصولات کانی غیرفلزی در تابلو ب بازار پایه به ترتیب به عنوان دویست‌وسی‌وپنجمین و دویست‌وسی‌وششمین نماد درج شدند. همچنین در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام به رقم ۵۶۹۰ میلیارد ریال رسید که از این میزان گروه شیمیایی‌‌ها با معاملاتی به ارزش ۸۶۵ میلیارد ریال، ۱۵ درصد از ارزش کل معاملات را در اختیار گرفت و صدرنشین شد. پس از آن گروه‌های فلزات اساسی و زراعت و خدمات وابسته با اختصاص ۱۴ و ۱۲ درصد از ارزش کل معاملات، در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.

رویدادهای پیشرو در بازارهای فرابورس

بازار اول فرابورس ایران یکشنبه ۵ اسفندماه شاهد عرضه عمده۳٫۰۴ درصد از سهام غیرمدیریتی شرکت بیمه سامان در نماد «بساما۴» خواهد بود که این میزان سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه عرضه خواهد شد. بر این اساس تعداد ۴۵ میلیون و ۷۲۵ هزار و ۷۲۷ سهم شرکت بیمه سامان با قیمت پایه هر سهم ۴۵۰۰ ریال روی تابلو معاملات بازار اول خواهد رفت. سپرده لازم برای حضور در رقابت خرید این عرضه رقمی بیش از ۲۰ میلیارد و ۵۷۶ میلیون ریال و شرایط پرداخت ثمن معامله به صورت نقد بوده و کارگزار عرضه‌کننده این سهام نیز شرکت کارگزاری ارگ هومن است. همچنین شنبه ۲۵ اسفندماه، بانک دی تعداد دومیلیاردو۴۸۴ میلیون سهم معادل ۹۰ درصد از سهام شرکت تولید نیروی برق دماوند را در بازار دوم فرابورس با قیمت پایه هر سهم ۴۱هزارو۹۰۰ ریال در معرض فروش می‌گذارد. سپرده حضور در رقابت خرید این عرضه عمده سهام کنترلی رقم ۱۰هزارو۴۰۷ میلیارد و ۹۶۰ میلیون ریال و شرایط پرداخت ثمن معامله نیز نقد و یا نقد و اقساط است.