مقدار بدهی‌های شهرداری تهران را فقط خدا می‌داند!

از قالیباف انکار؛ از شورای شهر اصرار مقدار بدهی‌های شهرداری تهران را فقط خدا می‌داند! مسعود طاهری- بدهی‌های شهرداری تهران، معضلی که هم گریبان شهرداری و شورا را گرفته و هم گریبان طلبکاران را! داستان از پایان کار محمدباقرقالیباف در شهرداری تهران آغاز شد، جایی که او و همفکرانش با توجه به سوابق خدمتی خود […]

از قالیباف انکار؛ از شورای شهر اصرار

مقدار بدهی‌های شهرداری تهران را فقط خدا می‌داند!

مسعود طاهری- بدهی‌های شهرداری تهران، معضلی که هم گریبان شهرداری و شورا را گرفته و هم گریبان طلبکاران را! داستان از پایان کار محمدباقرقالیباف در شهرداری تهران آغاز شد، جایی که او و همفکرانش با توجه به سوابق خدمتی خود قراردادهای کلانی با برخی از پیمانکاران دولتی و شبه‌دولتی همچون قرارگاه خاتم و… امضا کردند و رفتند. با پیروزی طیف اصلاح‌طلب در شورای شهر اما اوضاع به هم ریخت؛ برای نخستین بار محمد‌علی‌نجفی، شهردار وقت تهران در گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه‌‌ خویش در شهرداری تهران از برخی کارهای قالیباف پرده برداشت. از قراردادهای نامشخص گرفته تا استخدام‌های مشکوک! وی در آن گزارش اعلام کرد که رقم دقیق بدهی شهرداری تهران معلوم نیست؛ نجفی چند ماه بعد از سمت خویش کناره گرفت. پس از او محمد‌علی‌افشانی به عنوان شهردار وقت تهران انتخاب و اعلام کرد که رقم دقیق بدهی‌های‌ به جا مانده از شهردار سابق مشخص نیست؛ اما چیزی در حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود، افشانی نیز چند ماه بعد با قانون منع بازنشستگی از کار به عنوان شهردار برکنار شد. حال سؤال این است که رقم بدهی‌‌های شهرداری تهران در حال حاضر چقدر است؟

شهرداری ۵۲ هزار میلیارد بدهی ندارد

شهردار سابق تهران درباره بدهی‌‌های شهرداری تهران در یک برنامه تلویزیونی گفت که ۵۴ هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری یک دروغ بزرگ است و من آن را تکذیب می‌کنم؛ متأسفانه وقتی افراد کار نمی‌کنند و می‌خواهند در قدرت بمانند، پس باید دروغ بگویند، ذلت بپذیرند و زد و بند کنند. وقتی شورای شهر چهارم تمام شد، گزارش دارایی‌ها و بدهی‌ها را در شورا مصوب کرد و در آن بیان شد که بدهی‌ها چقدر است و دارایی‌ها چقدر و این مصوبات را تحویل شورای پنجم داده و هم‌اکنون گزارش مصوبه علنی شورای شهر موجود است. جالب است بدانید که بدهی‌های ما حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان بود که ۱۴ هزار میلیارد از این بدهی را آقای نجفی خودشان تأیید کردند که طلب قطعی از دولت است، غیر از آن یک میلیارد دلاری که دولت دهم به ما نداد، که آن هم مصوبه مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که باز هم آن را ندادند و خود آنها گفتند ۲۵ هزار میلیارد تومانش مربوط به اتمام پروژه‌های آینده است، مگر پروژه آینده جزو دیون است، دیون به پولی گفته می‌شود که کاری انجام شده و پرداخت نشده است.

حال رییس شورای شهر به اظهارات محمدباقرقالیباف، شهردار اسبق تهران در برنامه بدون توقف واکنش نشان داد. محسن‌هاشمی دیروز و در جلسه علنی شورای شهر تهران گفت: به نظر می‌رسد صحبت‌های قالیباف ظلمی به شورا و شهرداری جدید است، امیدوارم در این خصوص فرصت پاسخگویی به شورا و شهرداری داده شود. امیدوارم با واقع‌گرایی و عمل‌گرایی از این مجموعه سخت عبور کرده و انتظارات مردم را برآورده کنیم.

شهرداری تهران لیست بدهی‌ها را منتشر کند

محمودمیرلوحی، عضو شورای شهر تهران نیز در حاشیه جلسه علنی شورای شهر در جمع خبرنگاران گفت: شهرداری لیست بدهی‌ها را منتشر کند و همچنین شهرداری تهران ۲۰ هزار میلیارد تومان به بانک شهر بدهی دارد. در خصوص بدهی‌ها تذکر دادم و در کمیسیون برنامه و بودجه نکاتی داشتیم و قرار است که پیروز حناچی، شهردار تهران گزارش رسمی بدهی‌ها را منتشر کند. وی در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون لیست بدهی‌ها را منتشر نکردید، گفت: از زمان نجفی، افشانی و حناچی موانعی وجود داشته است اما لیست بدهی‌ها وجود دارد، در شرایطی هستیم که شورا می‌خواهد از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دعوت کند و همچنین اوراق قرضه منتشر کنیم. بدهی‌های شهرداری باعث شده که نتوانیم خیلی اقدامات انجام دهیم و مدیریت قبلی در حق ما کم‌لطفی می‌کند. عضو شورای شهر تهران با بیان این‌که شهرداری به بانک شهر بدهی دارد، گفت: همین موضوع بهانه‌ای می‌شود که بانک مرکزی و سایر شهرداری‌ها بگویند شهرداری تهران سهم خود را گرفته است، البته بانک شهر به پروژه خط ۶ مترو تزریق مالی می‌کند. وی در خصوص لیست پیمانکارانی که از شهرداری طلب دارند، گفت: در حال تهیه این لیست هستیم. به گفته میرلوحی، پیروز حناچی از شهرداری تهران باید لیست را منتشر کند. وی در پاسخ به این پرسش که شهرداری برای پرداخت حقوق پرسنل وام دریافت کرده است، گفت: در دوره ما این اتفاق نیفتاده است، خزانه واحد برای جلوگیری از نشتی‌‌ها ایجاد کرده‌ایم. میرلوحی در خصوص هولوگرام گفت: هزار میلیارد هولوگرام را راستی‌آزمایی کردیم، ۴۰۰ میلیارد آن متوقف و بخشی از آن ابطال شد. به گفته عضو شورای شهر، روزانه ۱۷ میلیارد تومان سود بانکی بدهی‌های شهرداری است. وی در پاسخ به این پرسش که برای پرداخت دیون شهرداری چه برنامه‌ای دارید، گفت: در برنامه سوم توسعه، این موضوع دیده شده و برنامه‌ریزی کرده‌ایم، زیرا اگر برنامه‌ریزی نداشته باشیم، خطرناک است.

با این اوصاف همچنان مقدار بدهی‌های شهرداری تهران مشخص نیست؛ قالیباف می‌گوید رقم ۵۰ هزار میلیارد تومان دروغ بزرگ است، ولی شهرداران پیشین و برخی از اعضای شورای شهر رقم بدهی‌ها را از این هم بیش‌تر می‌دانند. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی تنها خداوند رقم دقیق بدهی شهرداری تهران را می‌داند!