عرضه ماهیانه ۶ میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین و میعانات گازی در بورس انرژی

مجلس به دولت تکلیف کرد عرضه ماهیانه ۶ میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین و میعانات گازی در بورس انرژی گروه بانک، بیمه، بورس- بورس انرژی؛ ابزاری قدرتمند در دست دولت که اکنون امید اول دورزدن تحریم‌های نفتی به حساب می‌آید. در واقع با آغاز تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان به رغم برجام، مسؤولان کشورمان […]

مجلس به دولت تکلیف کرد

عرضه ماهیانه ۶ میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین و میعانات گازی در بورس انرژی

گروه بانک، بیمه، بورس- بورس انرژی؛ ابزاری قدرتمند در دست دولت که اکنون امید اول دورزدن تحریم‌های نفتی به حساب می‌آید. در واقع با آغاز تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان به رغم برجام، مسؤولان کشورمان بر آن شدند تا به هر طریقی که شده نفت را صادر کنند. نفت؛ بی‌شک مهم‌ترین منبع درآمد نظام جمهوری اسلامی است و به همین دلیل است که آمریکای ترامپ می‌خواهد جلوی صادرات آن را بگیرد، تا از آن طریق بتواند مانع از پیشرفت‌های نظامی ایران در منطقه شود. ایران همچنین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده نفت و گاز و دارنده یکی از بزرگ‌ترین ذخایر و منابع هیدروکربوری جهان شناخته می‌شود. به همین دلیل لزوم تأسیس بازاری متشکل برای کشف قیمت و معامله نفت به عنوان یک کالای استراتژیک در منطقه بیش از گذشته احساس و همین موضوع زمینه‌ساز طرح قیمت‌گذاری نفت در داخل کشور شد.

تأسیس بورس انرژی

از آنجا که یکی از بهترین و شفاف‌‌ترین مکانیزم‌های قیمت‌گذاری محصولات، عرضه آنها در بورس می‌باشد، در اوایل دهه ۸۰ ایده تأسیس بورسی برای انجام معاملات نفت طی فرایندی مشترک میان وزارتخانه‌های نفت و اقتصاد شکل گرفت. در فاز نخست برای محقق شدن این ایده در اواخر بهمن ۱۳۸۶ مبادلات فرآورده‌های نفت و پتروشیمی در بازار سرمایه آغاز شد و در نهایت سازمان بورس انرژی در اداره کل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری به ثبت رسید.

توفیق اجباری برای بخش خصوصی

از زمان تأسیس بورس انرژی تاکنون تلاش‌های بسیاری برای بهبود شرایط حضور بخش خصوصی انجام پذیرفت، اما هر بار به دلیلی به سرانجام نمی‌رسید. مثلاً در فروردین‌ماه سال ۹۳ عرضه‌ نفت خام در رینگ داخلی این بورس، زمینه برای کشف قیمت این کالا در بورس انرژی ایران ایجاد شد ولی به علت برخی از دلایل از جمله نبود تقاضا و جایگزینی میعانات گازی توسط مصرف‌کنندگان که آن هم از طریق بورس انرژی عرضه می‌شود، پس از چندی عرضه این کالا در بورس انرژی ایران متوقف شد. این جریان ادامه داشت تا این که تحریم‌های آمریکا به منابع انرژی ایران خصوصاً نفت رسید. اینجا بود که مسؤولان ناگزیر از حضور جدی بخش خصوصی در بورس انرژی شدند تا بلکه بتوانند از این طریق نفت را به بخش خصوصی سپرده تا آنها بتوانند نفت را در بازارهای جهانی عرضه کنند. به زعم مسؤولان با این کار دیگر آمریکا نمی‌تواند جلوی صادرات نفت کشورمان را بگیرد و راه برای دورزدن تحریم‌های آمریکا باز می‌شود.

تکلیف جدید مجلس به دولت

حال نمایندگان مجلس، دولت را مکلف کردند ماهانه ۶ میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین و میعانات گازی در بورس انرژی عرضه کند. در جلسه علنی مجلس و در جریان بررسی لایحه بودجه با الحاق‌بندی به لایحه بودجه، دولت مکلف به عرضه ماهانه حداقل دو میلیون بشکه نفت خام سبک، دو میلیون بشکه نفت خام سنگین و دو میلیون بشکه میعانات گازی پارس‌جنوبی در بورس انرژی شد. براساس بند الحاقی۱ تبصره ۱، وزارت نفت مکلف شد در سقف بند(ب) این تبصره به صورت ماهانه حداقل دو میلیون بشکه نفت خام سبک، دو میلیون بشکه نفت خام سنگین و دو میلیون بشکه میعانات گازی پارس‌جنوبی را به صورت منظم و مستمر با امکان تسویه صددرصد ریالی یا ارزی در رینگ بین‌الملل (صادراتی) بورس انرژی در چهارچوب قوانین و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار عرضه و گزارش عملکرد این بند را هر ۳ ماه یک‌بار به کمیسیون انرژی مجلس‌شورای‌اسلامی ارایه کند.