ظرفیت‌های عظیم بنادر کشور اهرم رهایی از تحریم‌ها!

ظرفیت‌های عظیم بنادر کشور اهرم رهایی از تحریم‌ها! گروه راه و شهرسازی- بنادر دریایی در کشور ما محل اتصال به ۳ دریای بزرگی است که در شمال و جنوب کشور کشورمان قرار دارند. در واقع با اتصال به ۳ دریای بزرگ در شمال و جنوب کشور، با محدودیت اتصال به دریا‌ها مواجه نیستیم. از سویی […]

ظرفیت‌های عظیم بنادر کشور اهرم رهایی از تحریم‌ها!

گروه راه و شهرسازی- بنادر دریایی در کشور ما محل اتصال به ۳ دریای بزرگی است که در شمال و جنوب کشور کشورمان قرار دارند. در واقع با اتصال به ۳ دریای بزرگ در شمال و جنوب کشور، با محدودیت اتصال به دریا‌ها مواجه نیستیم. از سویی به کمک سواحل مکران و اتصال به اقیانوس هند به دریاهای آزاد متصل می‌شویم. همه اینها به کمک بنادر دریایی کشور میسر شده است. هر چند تعداد بنادر کوچک و محلی بسیاری را دارا هستیم، لیکن حدود ۱۴ بندر مهم در شمال و جنوب کشورمان قرار دارد، باید بتوانیم از همه ظرفیت‌های بندری کشور در تجارت و صادرات و واردات استفاده کنیم. موضوعی که همچنان با چالش‌هایی همراه است. بدون شک موقعیت کم‌نظیر جغرافیایی کشورمان می‌تواند اهرمی قدرتمند برای تبدیل بنادر ایران به مراکز مهم تجارت و تولید منطقه‌ای شود. موضوعی که با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری بخش‌های مختلف امکان‌پذیر خواهد شد تا بنادر بتوانند تحریم‌های کشورمان را خنثی کنند. در حالی‌که فقط ۲۰ درصد از پتانسیل و ظرفیت بنادر کشور استفاده می‌کنیم و کشورهای منطقه و از جمله آسیای میانه تشنه استفاده از ظرفیت‌های جغرافیایی کشورمان هستند.

تنها یک‌پنجم از ظرفیت ۱۱ بندر اصلی ایران استفاده می‌شود

رییس کمیسیون عمران مجلس‌شورای‌اسلامی با اشاره به این‌که ۹۸ درصد سواحل در کشور ر‌ها شده‌اند، گفت: تنها یک‌پنجم از ظرفیت ۱۱ بندر اصلی کشور استفاده می‌شود.

محمدرضا‌رضایی‌کوچی اظهارکرد: براساس سند چشم‌انداز کشور که از سال ۱۳۸۴ مدنظر قرار گرفته، ایران باید به قدرت اول منطقه تبدیل شود و امروز که در سال ۱۳۹۷ هستیم؛ باید حدوداً به ۶۰ درصد شاخص‌هایی که ما را به قدرت منطقه تبدیل می‌کند، دست یافته باشیم، اما از خودمان این سؤال را می‌پرسیم که آیا توانسته‌ایم در تحقق این هدف موفق باشیم؟ به نظر می‌آید از این ۶۰ درصد فاصله زیادی داریم.

وی ادامه داد: براساس اهداف تبیین شده در افق ۱۴۰۴، ۴۰ درصد زمان باقی است تا بتوانیم به اهداف خود دست یابیم. باید مجدداً عملکرد خود را مورد بازیابی قرار دهیم و ببینیم که در کجای کار نقص داشته‌ایم و موفق عمل نکرده‌ایم.

رییس کمیسیون عمران مجلس‌شورای‌اسلامی با تأکید بر این‌که باید ظرفیت‌های داخلی مجدداً مورد بررسی قرار گیرند و متوجه شویم که در چه وضعیت اقتصادی قرار داریم، اظهارکرد: ما در شمال و جنوب کشور به دریا متصل هستیم و ۴۰ میلیون نفر به عنوان بازار منطقه‌ای در اطرافمان زندگی می‌کنند و ایران در مسیر ۵ کریدور جهانی قرار دارد و علاوه بر این ۵۰ درصد کل ذخایر نفتی ایران از تنگه هرمز عبور می‌کنند که تحت کنترل و مدیریت کشور هستند.

رضایی‌کوچی با اشاره به این‌که مالکیت ۵۶ درصد سواحل خلیج‌فارس در اختیار ایران قرار دارد و ۳۰ درصد کل تجارت دریایی از آبراه تنگه هرمز به وقوع می‌پیوندد، ادامه‌داد: کشور ما دارای ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی است و بزرگ‌ترین ناوگان نفتکش دنیا و منطقه را در اختیار داریم، اما مسأله‌ای که باید به آن اشاره کرد عدم استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی است که در حوزه دریایی از آن برخوردار هستیم.

وی با بیان این‌که صرفاً از ۲۰ درصد ظرفیت ۱۱ بندر اصلی کشور استفاده می‌شود و متأسفانه ۸۰ درصد ظرفیت بنادر بدون استفاده باقی مانده‌اند، گفت: علاوه بر این باید اعلام کرد که کم‌تر از دو درصد سواحل کشور احیا شده‌اند و ۹۸ درصد سواحل در ایران ر‌ها شده‌اند.

رییس کمیسیون عمران مجلس‌شورای‌اسلامی با طرح این پرسش که به چه میزان توانسته‌ایم به شناورهایی که از تنگه هرمز و نیز سواحل اطراف ما عبور می‌کنند؛ خدمت‌رسانی کنیم، عنوان‌کرد: اگر بروید و فعالیت کشوری نظیر امارات در همسایگی ایران را بررسی کنید، متوجه تفاوت‌‌ها و مقایسه درآمد‌ها در بخش‌های مختلف به ویژه سوخت‌رسانی به شناور‌ها خواهید شد. اماراتی‌‌ها سالیانه ۲۰ میلیارد دلار درآمدزایی از سوخت‌رسانی به شناور‌ها دارند که این رقم حدود ۱۰ برابر بودجه عمرانی ایران است.

رضایی‌کوچی افزود: بندر جبل‌علی به تنهایی ۶۰ درصد عملیات کانتینری و فله‌ای منطقه را انجام می‌دهد و این در حالی است که بندر شهید رجایی تنها سهم ۶ درصدی دارد و فاصله بسیار زیادی در این رابطه بین بنادر شهید رجایی و جبل‌علی مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به این‌که باید مشکل و نواقص خود را در بخش‌های مختلف و به ویژه حوزه دریایی برطرف کنیم، تصریح‌کرد: کوتاه‌‌ترین و کم‌هزینه‌‌ترین پاسخ این است که بگوییم کشور درگیر تحریم بوده و دشمنان اجازه پیشرفت نمی‌دهند، اما آیا مقصر همه مشکلات آمریکا و تحریم است؟ آیا مدیریت ضعیف و کم‌کاری نقشی ندارد؟ آیا در ایجاد زیرساخت‌ها توانسته‌ایم موفق عمل کنیم؟ بنابراین باید ارزیابی دقیقی از مسایل داشته باشیم و هرچند که معتقد هستیم تحریم‌ها بی‌تأثیر نیستند، اما به‌طور حتم شدت اثرگذاری آنها تا این حد نبوده است.

رییس کمیسیون عمران مجلس‌شورای‌اسلامی ادامه‌داد: علاوه بر این نمی‌خواهیم منکر زحمات و تلاش‌های بسیاری که صورت گرفته باشیم، اما با توجه به توان داخلی نباید وضعیتمان در بخش دریایی اینگونه باشد.

رضایی‌کوچی همچنین با اشاره به تعدد دستگاه‌های مختلف دریایی به عنوان یکی‌ دیگر از مشکلات این حوزه، بیان‌کرد: متأسفانه دستگاه‌های متعدد دریایی در کشور وجود دارند که بعضاً منافع آنها با یکدیگر در تضاد است. باید یک دستگاه متولی حوزه دریا باشد و از قدرت چانه‌زنی به اندازه قدرت یک وزارتخانه برخوردار شود، به‌طور حتم اگر این اتفاق رخ دهد در حوزه دریایی عملکرد موفق‌تری خواهیم داشت. مجلس‌شورای‌اسلامی نیز در این راستا آمادگی کامل دارد و همکاری‌های لازم را برای وضع قوانین در دستور کار قرار می‌دهد.

وی در پایان با اشاره به این‌که امروزه سواحل و بنادر دنیا به عنوان پیشرفته‌‌ترین نقاط یک کشور تلقی می‌شوند، گفت: متأسفانه ما امروز در ایران شاهد این مسأله هستیم که ضعیف‌‌ترین مردم کشور از لحاظ اقتصادی در کنار دریا و ساحل زندگی می‌کنند که این مسأله جای ایراد دارد و نسبت به آن باید چاره‌اندیشی کرد.

ظرفیت‌های دریایی کشور قابل تهدید و توقف نیست

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد که امروز با حضور رییس‌جمهوری در بندرعباس ۱,۶۰۰ میلیارد تومان پروژه که توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده است، در بندر شهید رجایی به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش ایسنا، محمدراستاد گفت: در شرایط فعلی کشور نیاز به هماهنگی و هم‌افزایی ارگان‌های دریایی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود و باید تأکید کرد که ظرفیت‌های دریایی کشور قابل تهدید و توقف نیست، تا به امروز علی‌رغم فشارهای مختلف دشمنان توانسته‌ایم ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر ایران را به ۲۴۰ میلیون تن برسانیم.

وی ادامه‌داد: برخلاف اقدامات گسترده دشمنان و بیانیه دروغین آمریکایی‌‌ها که قصد آن محدود کردن ناوگان دریایی ایران بود اما پاسخ کوبنده‌ای در سازمان بین‌المللی دریانوردی به این مسأله داده و اعلام شد که ناوگان دریایی کشور از بالا‌ترین استاندارد‌ها برخوردار است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به این‌که طبق گفته دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی، جمهوری اسلامی ایران یکی از مؤثرترین، با نفوذ‌ترین و قدرتمند‌ترین اعضای سازمان بین‌المللی دریانوردی است، گفت: این اقتدار مرهون فعالیت‌های جامعه دریایی کشور و حضور پررنگ بخش خصوصی است و نیازمند افزایش کیفیت و تسهیل فرایندهای مرتبط با فعالیت‌های دریایی و بندری هستیم تا بتوانیم بهره‌وری خدمات دریایی و بندری کشور را ارتقا دهیم.

راستاد در ادامه از در دستور کار قرار گرفتن تولید چرثقیل‌های ویژه تخلیه و بارگیری کانتینر (گنتری کرین) و محوطه‌ای در داخل کشور به منظور انجام فعالیت‌ها در ترمینال‌های کانتینری خبر داد و بیان‌کرد: از همه شرکت‌های دانش‌بنیان دریایی تقاضا داریم که نیازهایی دریایی کشور را با طراحی و تولید در این حوزه مدنظر قرار دهند و باید خاطرنشان کرد که بخشی از تجهیزات در حوزه دریایی نیازمند تقویت توسط توان داخلی است.

وی ادامه‌داد: ناوگان دریایی جمهوری‌اسلامی‌ایران با اقتدار در حال فعالیت است و بنادر کشور با تمام توان خود در حال ارایه‌ خدمت هستند و نیز طرح‌های توسعه بنادر با قدرت پیش می‌رود و قرار بر این است که امروز در بندرعباس با حضور ریاست جمهوری، بهره‌برداری از تعداد قابل توجهی از پروژه‌های بندری در بندر شهید رجایی با اعتباری معادل ۱,۶۰۰ میلیارد تومان در بخش تجهیزات، زیربنا، روبنا که توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده است، مدنظر قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با اشاره به این‌که بهره‌برداری از ۱۲ دستگاه جرثقیل در ترمینال کانتینری بندر شهید رجایی مدنظر قرار خواهد گرفت، گفت: روند توسعه پایانه بندر شهید رجایی در قالب فاز ۳ در بازه زمانی پیش‌بینی شده محقق خواهد شد.

به گفته راستاد در بنادر تجاری کشور بالغ بر ۳۰ هزار نفر اشتغال مستقیم وجود دارد و علاوه بر این ۱۰۰ هزار نفر دریانورد با گواهینامه شایستگی در بخش اقیانوس‌پیما و منطقه‌ای مشغول به‌کار هستند.

وی همچنین تأکیدکرد: باید تا سال ۲۰۲۰ میلادی سوخت با سولفور پایین برای شناور‌ها تولید شود که این مسأله ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

کاهش ۱۳ درصدی فعالیت بنادر

یک عضو کمیسیون عمران مجلس‌شورای‌اسلامی گفت: بنادر کشور با کاهش ۱۳ درصدی فعالیت روبه‌رو شدند.

مجیدکیان‌پور اظهارکرد: فعالیت بنادر در شرایط تحریم‌ها بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری و تأمین منابع مالی جدید است.

وی اضافه‌کرد: باید تلاش کنیم از این فرصت برای توسعه بنادر بهره ببریم و تلاش‌مان این باشد که این تحریم‌ها را تبدیل به فرصت کنیم و سهم خوبی برای بنادر ایران از سهم حمل و نقل دریایی مهیا سازیم.

کیان‌پور با تأکید بر این‌که «۲۷۰۰ کیلومتر مرز آبی در جنوب کشور داریم و این یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد برای توسعه بنادر است»، گفت: باید از این ظرفیت استفاده کنیم و حمل و نقل دریایی را گسترش دهیم.

این عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح‌کرد: این‌که عنوان کنیم تحریم‌ها مشکلات مختلفی را برای بخش‌های خطوط کشتیرانی ایجاد کرده است، پذیرفته نیست و باید تلاش کنیم از حداکثر ظرفیت استفاده کنیم و این تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای که علیه کشورمان ایجاد شده را بی‌اثر سازیم.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس‌شورای‌اسلامی عنوان‌کرد: راه این کار، انجام کارهای جهادی و توجه به اسناد بالادستی و استفاده از منابع مالی در بازارهای مختلف وجود دارد، همچنین از بورس استفاده و بنادر را توسعه دهیم و ظرفیت آنها را ارتقا دهیم.

وی خاطرنشان‌کرد: آمارهای ارایه شده نشان می‌دهد که بنادر کشور با کاهش ۱۳ درصدی فعالیت روبه‌رو شدند و این مسأله در برخی از بنادر بیش‌تر مشهود است.

کیان‌پور خاطرنشان‌کرد: براساس گزارش‌های ارایه شده بندر شهید رجایی هرمزگان با سهم ۵۰ درصدی بیش‌ترین انحراف را از اجرای قانون دارد و بنادر امام‌خمینی‌(ره)، انزلی و شهید بهشتی بیش‌ترین مورد تخلف را داشته‌اند.