قطار توسعه مدرن‌‌ترین پالایشگاه خاورمیانه به ایستگاه سوم رسید

ظرفیت تولید بنزین ۲برابر شد قطار توسعه مدرن‌‌ترین پالایشگاه خاورمیانه به ایستگاه سوم رسید سمیه مهدوی- فاز سوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس به عنوان مدرن‌‌ترین و بزرگ‌‌ترین طرح پالایشی کشور به‌طور رسمی با حضور رییس‌جمهوری، وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش افتتاح شد. به گزارش خبرنگار اعزامی مناقصه‌مزایده به بندرعباس، فاز […]

ظرفیت تولید بنزین ۲برابر شد

قطار توسعه مدرن‌‌ترین پالایشگاه خاورمیانه به ایستگاه سوم رسید

سمیه مهدوی- فاز سوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس به عنوان مدرن‌‌ترین و بزرگ‌‌ترین طرح پالایشی کشور به‌طور رسمی با حضور رییس‌جمهوری، وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی مناقصه‌مزایده به بندرعباس، فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که بی‌نظیر‌ترین و بزرگ‌‌ترین طرح پالایشی کشور در طول ۴۰ سال گذشته به شمار می‌رود، روز گذشته همزمان با جشن ۴۰سالگی پیروزی انقلاب اسلامی، با حضور حسن‌روحانی، رییس‌جمهوری افتتاح شد.

طرح احداث پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به عنوان مدرن‌‌ترین پالایشگاه خاورمیانه در سال ۱۳۸۵ در مساحتی حدود ۷۳۰ هکتار در ۲۵ کیلومتری غرب بندرعباس کلید خورد. خوراک این پالایشگاه از طریق خط لوله‌ای به طول ۳۸۸ کیلومتر و به قطر ۹۰ سانتی‌متر با ظرفیت دریافت ۵۰۰ هزار بشکه تأمین می‌شود که از مناطق سخت‌گذر استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان می‌گذرد.

مهم‌ترین اهداف ابرپروژه پالایشی کشور

تأمین آب این پالایشگاه از طریق تأسیسات آبگیری از سطح دریا به مساحت ۳هکتار و به ظرفیت ۲۰۰ هزار مترمکعب در ساعت با دو خط لوله ۲۲۰ سانتی‌متری و به طول ۶ کیلومتر انجام می‌شود که دومین آبگیر بزرگ کشور محسوب می‌شود و برق مورد نیاز پالایشگاه به وسیله ۷ دستگاه توربین بخار تأمین و با برق سراسری با دیماند ۲۵ مگاوات ساعت پشتیبانی می‌شود.

حفظ و استمرار عملیات برداشت گاز از میدان مشترک پارس‌جنوبی، کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی و تضمین خودکفایی کشور در تأمین فرآورده‌های راهبردی انرژی مانند بنزین، نفت‌گاز، گاز مایع، هیدروژن، گوگرد و سوخت جت و توجه به تولید و صادرات محصولات ایجاد اشتغال پایدار در استان هرمزگان از مهم‌ترین اهداف این ابرپروژه پالایشی در کشور بوده است.

با افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، روزانه ۴۵ میلیون لیتر بنزین یورو۵ در این پالایشگاه تولید خواهد شد که مطابق با ۵۰ درصد بنزین مصرفی در کشور است. عملیات ساخت فاز چهارم این پروژه عظیم ملی که نقشی راهبردی در توازن انرژی کشور و منطقه ایفا کرده و ایران را از واردکننده بنزین به صادرکننده بالقوه این محصول راهبردی تبدیل کرده، آغاز شده است.

ایستگاه صادرات بنزین فعال می‌شود

تولید روزانه ۱۲میلیون لیتر نفت‌گاز و نفت سفید و ۳میلیون لیتر فرآورده گاز مایع از دیگر دستاوردهای راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس است که با راه‌اندازی آن کشورمان را می‌توان جزو صادرکنندگان بالقوه بنزین و یک قطب اثرگذار برای این فرآورده و سایر فرآورده‌های پالایشی در منطقه محسوب کرد.

عنوان بزرگ‌‌ترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا و نخستین در خاورمیانه، استفاده بیش از ۷۰درصد از تجهیزات تولیدی صنایع داخلی، نزدیک به صددرصد اجرا از سوی نیروهای داخلی، ۹۵ درصد راه‌اندازی‌های داخلی، جوان‌‌ترین نیروی انسانی دخیل در اجرا، آثار زیست‌محیطی با تولید فرآورده‌های باکیفیت، تقویت قدرت دیپلماسی و رکوردهای بی‌نظیر در راه‌اندازی از جمله ویژگی‌های بارز ستاره خلیج‌فارس به شمار می‌رود که این طرح عظیم را به یک طرح ملی تبدیل کرده است.

 

توقف صادرات نفت از خارک در سال ۶۴

حسنروحانی، رییس‌جمهور بعد از افتتاح رسمی پروژه افزایش کمی‌وکیفی پالایشگاه نفت بندرعباس و فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس بیان کرد: فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس سال ٩۶، فاز دوم سال ٩٧ و فاز سوم این پالایشگاه که امروز به معنای حرکت خروشان این ملت در مسیر خودکفایی است، در مسیر عظمت این ملت است.

 

 رییس‌جمهور در ادامه بیان کرد: تولید بنزین در سال‌های اخیر نه تنها از لحاظ کمی بلکه از لحاظ کیفی نیز با افزایش همراه شده است.

روحانی با اشاره به این‌که در زمان تحریم دشمن، مشکلات هم پیش می‌آید، شوخی که نیست، آمریکا و همه مزدورانش ایران را تحریم کردند، تصریح کرد: برای نخستین بار در اینجا می‌گویم، صادرات نفت ایران از خارک در مهرماه یا آبان‌ماه سال ۶۴ به‌طور کامل و به مدت ۳ هفته قطع شد، اما با تلاش‌های انجام شده توانستیم در طول مدت جنگ نفت را صادر کنیم.

 

افتتاح ستاره خلیج‌فارس به معنای خودباوری است

 به گفته وی در طول جنگ، مهندسین و کارکنان صنعت نفت بودند که صنعت نفت و پالایشگاه را سرپا نگه داشتند. در جنگ عراق علیه ایران با وجود آن‌که همه دنیا به صدام کمک کرد اما ما روی پای خودمان ایستادیم و صنعت نفت خود را اداره کردیم؛ البته که کار سختی بود.

 

رییس‌جمهور اذعان کرد: مردم در زمان جنگ روزهای سختی داشتند اما عقب‌نشینی نکردند و سر فرود نیاوردند. امام را تنها نگذاشتند و کشور را غریب نگذاشتند و همه به میدان آمدند. امروز روز جنگ است، جنگ اقتصادی و بدانید جنگ اقتصادی از جنگ نظامی سخت‌تر است. اتحاد در این شرایط سبب می‌شود از این جنگ اقتصادی سربلند بیرون بیایم.

 

وی تأکید کرد: افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان، به معنای خودباوری است، به معنای روی پا ایستادن، به معنای قدرت مقابله با دشمن، شکستن تحریم و به معنای اعتماد به نفس و خودکفایی است.

 از مهرماه نیازی به واردات بنزین نداریم

 

وزیر نفت در این مراسم بیان کرد: آمریکا در این دوره برخلاف دوره گذشته نتوانست روی محدودیت بنزین ایران تمرکز کند زیرا در این زمینه توانستیم ظرفیت تولید بنزین را افزایش دهیم. هم‌اکنون کمبودی در تولید بنزین نداریم؛ از مهر ماه واردات بنزین نداریم و نیازی هم به واردات بنزین نداریم.

 

بیژن زنگنه گفت: ایران هم‌اکنون صادرکننده بنزین است، اما بنزین به عمد صادر نمی‌کنیم زیرا می‌خواهیم ذخایر بنزین کشور را بالا ببریم. در سال ۹۱، بنزین با کیفیت یورو در کشور نداشتیم اما هم‌اکنون این مقدار با کیفیت یورو۴ و ۵ به ۷۶ میلیون در روز رسیده که بسیار نزدیک به مصرف کشور است.

 

به گفته وی ظرفیت تولید نفت گاز یورو با افزایش ۷برابری از ٦ میلیون لیتر به ٤٤ میلیون لیتر در روز رسیده است. برای دومیلیون بشکه نفت و میعانات موافقت اصولی و تخصیص خوراک داریم که بخش عمده‌ای از آن پالایشگاه کوچک است.

ستاره خلیج‌فارس بخشی از زنجیره پارس‌جنوبی است

 وزیر نفت اذعان کرد: پالایشگاه ستاره خلیج بخشی از زنجیره پارس‌جنوبی است، اجرای فاز ۴ پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به‌زودی آغاز می‌شود. ادعا زیاد می‌شود که اعتقاد زیاد به ساخت پالایشگاه نیست، افزایش این میزان تولید بنزین چه معنایی دارد؟ اگر افزایش این میزان پیام مقاومت و ایستادگی ندارد پس چه معنایی دارد؟! یا گفته می‌شود اعتقاد به توسعه پالایش نداشتیم، پس اگر داشتیم چه می‌کردیم؟!

 

زنگنه ادامه داد: ظرفیت پذیرش خوراک در پالایشگاه‌های نفت ایران یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز بود که با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، ٤٠٠ هزار بشکه به این ظرفیت افزوده شد و به دومیلیونو۱۰۰ هزار بشکه رسید و این مطابق با افزایش ٢٠درصدی ظرفیت پالایش فرآورده در کشور است.

کار نمایشی انجام نمی‌دهیم

وی تصریح کرد: پارس‌جنوبی دو زنجیره پتروشیمی و پالایشی دارد که پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس بخشی از زنجیره پالایشی پارس‌جنوبی است که با افتتاح فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، ظرفیت آن روزانه ١٢٠ هزار بشکه افزایش یافته است و به بیش از ٥٠٠ هزار بشکه در روز می‌رسد.

 

وی تأکید کرد: کلنگ آغاز پروژه ساخت فاز چهارم پالایشگاه به زمین زده می‌شود، البته می‌توانستیم امروز با حضور رییس‌جمهور، مراسم آغاز به‌کار ساخت فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را آغاز کنیم اما قصد نداشتیم این کار نمایشی باشد.