برگزاری مناقصات و مزایدات آستان قدس‌رضوی شفاف‌تر می‌شود

برگزاری مناقصات و مزایدات آستان قدس‌رضوی شفاف‌تر می‌شود گروه اجتماعی- آستان قدس‌رضوی؛ تشکلاتی عظیم که همچون درخت، ریشه دارد. درختی که به برکت نزورات مردم در حرم‌مطهر امام‌هشتم شیعیان جهان هر روزه جمع‌آوری می‌گردد و ناگفته پیداست به دلیل قدمت، این حرم‌مطهر تاکنون درآمدی هنگفتی را به بار آورده است، به‌طوری که این درخت تنومند […]

برگزاری مناقصات و مزایدات آستان قدس‌رضوی شفاف‌تر می‌شود

گروه اجتماعی- آستان قدس‌رضوی؛ تشکلاتی عظیم که همچون درخت، ریشه دارد. درختی که به برکت نزورات مردم در حرم‌مطهر امام‌هشتم شیعیان جهان هر روزه جمع‌آوری می‌گردد و ناگفته پیداست به دلیل قدمت، این حرم‌مطهر تاکنون درآمدی هنگفتی را به بار آورده است، به‌طوری که این درخت تنومند اکنون در زمینه‌های عمران و ساختمان، مالی و تجاری، کشاورزی و دامپروری، محصولات غذایی و دارویی، صنعت‌ومعدن، خودروسازی، انرژی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، اجتماعی-آموزشی، دانشگاه امام‌رضا(ع)، دانشگاه علوم اسلامی‌رضوی، دارالقرآن، بنیاد کرامت‌رضوی، مؤسسه تربیت بدنی آستان قدس‌رضوی، فرهنگی-رسانه‌ای، موزه‌های آستان قدس، روزنامه قدس، آستان‌نیوز، بنیاد پژوهش‌های اسلامی، پزشکی-دارویی، دارالشفا امام‌رضا(ع)، بیمارستان رضوی، مؤسسه خدمات دارویی رضوی، داروسازی ثامن، مؤسسه چاپ و انتشارات، کتابخانه، خدماتی-زیارتی ریشه دارد. تاریخ را که ورق بزنید به شما نشان می‌دهد که تولیت آستان قدس‌رضوی از آغاز دوران صفوی وجود داشته و همواره توسط پادشاهان وقت تعیین می‌گردیده است.

وسوسه‌های یک تشکیلات بزرگ

اما بزرگ بودن این تشکیلات تاریخی وسوسه‌های خاص خود را نیز به همراه داشته است. شاید برای کسانی که باورهای خاصی دارند، فساد در این تشکیلات مقدس امری باورنکردنی باشد، اما سیدابراهیمرئیسی، برادر همسر واعظ‌طبسی و تولیت فعلی آستان قدس در فیلم تبلیغاتی ریاستجمهوری خود در اردیبهشت۹۶ مهدی‌عزیزیان، قائم‌مقام وقت آستان قدس را به فساد مالی متهم کرد. با درگذشت آیتا…‌طبسی و روی کار آمدن رئیسی، عزیزیان از سمت قائم‌مقامی عزل و در دادگستری تهران پرونده‌ای برای رسیدگی به اتهامات مالی وی تشکیل گردید.

شفافیت؛ سرلوحه کار در آستانه قدس‌رضوی

بیش از ۳سال از انتصاب حجت‌الاسلام‌والمسلمین در آستان قدس‌رضوی می‌گذرد، طی این مدت تولیت این آستان، اقداماتی در خصوص شفاف‌سازی عملکرد صورت گرفته که از میان آنها می‌توان به ارایه گزارش رسانه‌ای منظم، حسابرسی حاکمیتی علاوه بر حسابرسی داخلی، پرداخت مالیات تکلیفی انجام داده است. حال مدیریت جدید آستان‌قدس برگزاری شفاف مناقصات و مزایدات را برای شفافیت در این آستان عظیم تدارک دیده است. در همین ارتباط، احسان‌ارکانی، معاونت اداری و پشتیبانی آستان قدس‌رضوی در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها گفته است که براساس گستردگی بخش‌ها در طی سال، نیازمند انعقاد قرارداد‌ها و یا خریدهای مختلفی هستیم تا نیاز مستمر خدمات و کالای مورد نیاز را تأمین کنیم. از اقداماتی که به صرفه و صلاح است تجمیع خرید‌هاست که در قالب یک مناقصه و یا مزایده آنها را انجام می‌دهیم.

راه‌اندازی سامانه آنلاین و الکترونیکی مناقصه‌ها و مزایدهها

معاونت اداری و پشتیبانی آستان قدس‌رضوی از راه‌اندازی سامانه آنلاین و الکترونیکی مناقصه‌ها و مزایده‌ها در این تشکیلات عظیم خبر داده و می‌گوید: از جمله کارهایی است که در دستور کار معاونت اداری و پشتیبانی قرار دارد. هم‌اکنون نیز مناقصه‌ها و مزایده‌ها از طریق سامانه کشوری انجام می‌شود اما ایجاد سامانه اختصاصی برای آستان قدس با هدف برنامه‌ریزی و خدمت‌رسانی بیش‌تر، دنبال می‌شود. زمانی که مناقصات و مزایده‌ها تحت وب و الکترونیکی انجام شود بسیاری از مشکلات که در روش‌های سنتی وجود داشته برطرف خواهد شد و کلیه عملیات فروش و واگذاری خدمات در فرایندی نظام‌مند، دقیق، شفاف و عادلانه انجام می‌شود.

ارکانی درباره چگونگی ایجاد نظم مالی در آستان‌قدس نیز می‌گوید: « از زمانی که درخواستی برای یک خرید یا ارایه خدمات منعکس می‌شود، تقاضا بررسی می‌شود که آیا در برنامه سالانه آن معاونت و یا حوزه درخواست‌کننده مشخص شده است یا خیر. سپس معاونت برنامه‌ریزی موافقت خود را برای تخصیص هزینه اعلام می‌کند تا تأمین اعتبار انجام شود. اداره ممیزی فرآیند تطبیق با آیین‌نامه معاملات و نظام‌مند بودن فرآیند خرید را کنترل می‌کند. اداره تدارکات پس از تأیید اداره ممیزی از طریق مناقصه و استعلام و سایر روش‌های قانونی برای خرید کالا و یا تأمین خدمات اقدام می‌کند. نماینده‌ای از اداره کل بازرسی در تمامی فرآیند خرید حضور دارد. در صورتی که قراردادی منعقد شود، نسخه‌ای را جهت اظهارنظر به معاونت حقوقی و حراست نیز ارسال می‌شود.»