دوچرخه، دروازه ورود به هوای پاک

نگاهی به مهم‌ترین روش کاهش آلودگی هوا در کلان‌شهرها دوچرخه، دروازه ورود به هوای پاک مسعود طاهری- دوچرخه می‌تواند نابودکننده صنعت خودرو باشد و راهی ایمن برای داشتن هوایی پاک. برای کسانی که در شهرهای بزرگ سکونت دارند، داشتن هوای پاک از نان شب نیز واجب‌تر است. وقتی بدانیم که براساس آمارها، سالیانه ۴۵ هزار […]

نگاهی به مهم‌ترین روش کاهش آلودگی هوا در کلان‌شهرها

دوچرخه، دروازه ورود به هوای پاک

مسعود طاهری- دوچرخه می‌تواند نابودکننده صنعت خودرو باشد و راهی ایمن برای داشتن هوایی پاک. برای کسانی که در شهرهای بزرگ سکونت دارند، داشتن هوای پاک از نان شب نیز واجب‌تر است. وقتی بدانیم که براساس آمارها، سالیانه ۴۵ هزار ایرانی در کشور به دلیل مشکلات تنفسی و هوای آلوده جان خود را از دست می‌دهند، می‌توانیم بیش‌تر به اهمیت این وسیله جادویی پی ببریم. در کشورهای پیشرفته نیز وضع به همین منوال است و آنها سالیان سال است که به ترویج فرهنگی می‌پردازند که هم می‌تواند قیمت خودرو‌ها را به شدت کاهش دهد، هم تضمینی باشد برای سلامتی انسان و هم صندوقی مطمئن برای نگهداشتن پول مردم! دوستی می‌گفت زندگی همچون یک دوچرخه است که باید برای از دست ندادن تعادل، پیشروی کرد؛ حالا دوچرخه می‌تواند همان عامل تعادل باشد. تعادلی بین سلامت، کاهش هزینه و داشتن شهری پاک.

دوچرخه بزرگ‌ترین دشمن خودرو

آیا می‌دانید دوچرخه بزرگ‌ترین دشمن خودرو است؟ یک دوچرخه‌سوار خودرو نمی‌خرد، وام خودرو نمی‌گیرد، بیمه خودرو نمی‌خرد، بنزین نمی‌خرد، قطعات یدکی خودرو نمی‌خرد، پول پارکینگ نمی‌دهد. همه این موارد را که بررسی کنی می‌بینی که دوچرخه بزرگ‌ترین دشمن خودرو است.

تضمین سلامت، کاهش آلودگی هوا

از سوی دیگر بیش‌ترین عامل مرتبط با تشدید بیماری‌های سیستم قلبی، عروقی و ریوی، افزایش آلاینده‌های دی‌اکسید گوگرد، ذرات معلق و منواکسید‌کربن است، به‌طوری‌که آلودگی هوا در تهران به‌طور متوسط موجب کاهش عمر تهرانی‌‌ها شده است. همچنین تنها وسیله نقلیه‌ای که بدون داشتن آلودگی هوا و آلودگی صوتی می‌تواند ورزش مناسب، سالم و کم‌هزینه‌ای به شمار آید، دوچرخه است. زمانی که به مسایل ناشی از ترافیک، آلودگی هوا، تردد ماشینی افراد از نقطه‌ای به نقطه‌ دیگر و بی‌تحرکی در افراد دقت می‌کنیم، از راه‌های سودمند و مقرون به صرفه، استفاده از دوچرخه است. از تأثیرات بدنسازی‌ این وسیله مکانیکی در مقایسه با دیگر ماشین‌آلات در به حرکت درآوردن عضلات جسمانی بدن بسیار مؤثر عمل‌ به نظر می‌رسد و به عنوان وسیله‌ نقلیه‌ای کم‌حجم و راحت و ورزشی شاد، بدنساز و سرگرم‌کننده، مطلوب و مؤثر است.

مزایای اقتصادی

۱۰۰۰ دستگاه دوچرخه برای استفاده عمومی در مقایسه با خرید یک دستگاه اتوبوس شهری عمومی مقرون به صرفه‌تر می‌باشد. طبق آمار برای یک کیلومتر جابه‌جایی یک نفر، اتوبوس حدود ۲۰ برابر و خودروی شخصی معادل ۴۰ برابر دوچرخه انرژی مصرف می‌کنند و سرعت دسترسی شهری دوچرخه در مسافت‌های ۴ الی ۷ کیلومتر بیش‌تر از سایر وسایل نقلیه است.

مزایای اجتماعی

امروزه مردم، از نشاط در زندگی شلوغ و ماشینی امروزی برخوردار نیستند، در حالی‌که کسب شادی برای سلامتی جسم و روان برای ادامه زندگی لازم و ضروری است. برای داشتن نشاط، ورزش کردن و به‌خصوص شرکت در فعالیت‌های ورزشی گروهی مثل دوچرخه‌سواری بسیار مؤثر است و از همه مهم‌تر دوچرخه‌سواری علاوه بر این‌که می‌تواند برای شخص دوچرخه‌سوار مفید باشد، می‌تواند به داشتن جامعه‌ای سالم و پویا و داشتن هوایی پاک کمک کند.

آمستردام، پایتخت دوچرخه‌سواری دنیا

همانطور که اشاره شد، کشورهای بسیاری از سالیان گذشته، درصد ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری هستند. جالب است بدانید ۳۸ درصد مردم آمستردام از دوچرخه برای حمل و نقل خود استفاده می‌کنند تا بدین‌ترتیب آمستردام، پایتخت دوچرخه‌سواری دنیا باشد.

ورود تاکسی دوچرخه

در کشورمان نیز باید استفاده از دوچرخه به صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد. در همین ارتباط، علی‌مجدآرا

رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی با اشاره به این‌که شبکه ملی تاکسی دوچرخه به زودی توسط بخش خصوصی راه‌اندازی می‌شود، از اجرای کامل این طرح در سراسر کشور تا سال ۱۴۰۴ خبر داد.

دوچرخه‌سواری شهردار تهران

مدیریت شهری تهران نیز با الگوبرداری از کشورهای پیشرفته درصدد برنامه‌ریزی برای جایگزینی دوچرخه به‌جای موتورسیکلت و خودرو در بخشی از سفرهای درون‌شهری روزانه شهروندان بوده و برنامه‌هایی برای این منظور در دست تدوین دارد. شهرداری تهران خود را مسؤول ترویج این رویکرد جدید می‌داند و معتقد است در صورت حمایت از استفاده از دوچرخه به‌عنوان مد پنجم وسایل نقلیه در تهران در بخشی از ترددهای روزانه، تقاضا برای این وسیله نقلیه ایجاد می‌شود. پیروزحناچی، شهردار تهران نیز طرحی را با عنوان سه‌شنبه‌های بدون خودرو کلید زده و هر هفته با وسایل نقلیه عمومی به سر کار خود می‌رود. گفتنی است شهردار تهران استفاده از دوچرخه را تاکنون چندین بار تجربه کرده است.

ورود بخش خصوصی برای هوایی پاک

بر همین اساس شهرداری تهران مجوز حضور بخش خصوصی را برای ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری صادر کرده است. شرکت‌هایی که با اجاره دادن دوچرخه سعی دارند تا به کمک تهران بیایند؛ از طرف دیگر توسعه روزافزون اپلیکشین‌ها باعث شده تا مردم به راحتی بتوانند با نصب یک اپ دوچرخه‌سواری را در تهران نهادینه کنند.

ورود بیدود به تهران

در حال حاضر تنها یک شرکت خصوصی به نام شرکت پاک چرخ ایرانیان با برند بیدود توانسته اجازه فعالیت در تهران را به دست آورد. این شرکت با تهیه هزاران دوچرخه و طراحی یک اپلیکشین توانسته با مشتریان خود ارتباط برقرار کند. روش کار نیز راحت است. در حال حاضر در ۳ منطقه ۲، ۶ و ۱۱ این شرکت ایستگاه‌هایی برای خود فراهم کرده که علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به آن دوچرخه را دریافت کنند، اما پیش از استفاده هر فرد ابتدا باید اپ مربوط به دوچرخه را در گوشی همراه خود نصب کند. سپس کافی است یک بار مبلغ ۱۸۹ هزار تومان را بابت ودیعه و بیمه به حساب شرکت واریز کند تا درصورت بروز حادثه برای دوچرخه یا فرد مشکلی به وجود نیاید. پس از آن هر فرد می‌تواند با جستجو در اپ، نزدیک‌ترین دوچرخه به خود را پیدا کرده، قفل دوچرخه را با پرداخت مبلغ ۱۵۰۰ تومان برای هر نیم ساعت باز کرده و از دوچرخه استفاده کند.

گفتنی است، با توجه به وضعیت فعلی شهر تهران و دیگر کلان‌شهرهای کشور، توسعه چنین طرح‌هایی اجتناب‌ناپذیر است؛ هم‌اکنون تهران، شیراز، اصفهان، اراک، زنجان و خوزستان از جمله آلوده‌‌ترین شهرهای کشور هستند و چنین طرح‌هایی می‌تواند در درازمدت شهرهای آلوده را به سمت داشتن هوای پاک سوق دهد.