افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت با ارایه تسهیلات مالی

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خبر داد افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت با ارایه تسهیلات مالی مصرف بنزین در سال۹۸، ۱۰درصد قد می‌کشد سمیه مهدوی- در آخرین نشست خبری مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در سال۹۷ اخبار مهمی از پیش‌بینی درخصوص رشد مصرف بنزین در سال ۹۸تا ارایه سیاست‌های تشویقی درخصوص دوگانه‌سوز […]

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خبر داد

افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت با ارایه تسهیلات مالی

مصرف بنزین در سال۹۸، ۱۰درصد قد می‌کشد

سمیه مهدوی- در آخرین نشست خبری مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در سال۹۷ اخبار مهمی از پیش‌بینی درخصوص رشد مصرف بنزین در سال ۹۸تا ارایه سیاست‌های تشویقی درخصوص دوگانه‌سوز کردن خودرو‌ها ارایه شد.

سیدمحمدرضاموسوی‌خواه طی نشست خبری با بیان این‌که برآورد می‌شد امسال میزان مصرف بنزین به ۸۷٫۸ میلیون لیتر برسدگفت: این میزان به ۸۸ میلیون لیتر در روز رسید و میزان مصرف نفت گاز که برآورد می‌شد ۵ درصد باشد به ۵٫۹ درصد رسید.

ارایه وام‌های کم‌بهره برای تبدیل خودرو‌ها

به گفته وی، پیش‌بینی می‌شد میزان مصرف CNG در سال‌جاری ۳۰درصد رشد داشته باشد که این میزان تحقق نیافت.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در مورد برنامه‌های شرکت ملی پخش برای افزایش مصرف CNG در بین مردم گفت: می‌توان از راهکارهایی مانند ارایه وام کم‌بهره برای تبدیل خودروها، تبدیل وضعیت ناوگان، تغییر در نوع مخازن از CNG به ANG و… استفاده کرد.

موسوی در ادامه با اشاره به تغییر نحوه محاسبه‌ کارمزد جایگاهداران گفت: امسال برای نخستین بار در طول ۹۰ سال فعالیت شرکت ملی پخش کارمزد جایگاه‌داران از صورت کارمزدی به حق‌العمل تغییر یافت. این امر از اول مرداد سال‌جاری محقق شد اما به صورت کامل نیست. احتمالاً برای سال ۹۸ حق‌العمل کامل به کل جایگاه‌ها پرداخت می‌شود. در نظر داریم این روش را برای حمل‌ونقل هم به‌کار گیریم.

توقف واردات بنزین

وی در ادامه با اشاره به عرضه بنزین‌سوپر در کشور اظهار کرد: در تأمین بنزین‌سوپر در سال‌جاری نوسانات و فرازونشیب‌هایی به دلایل مختلف وجود داشت. تا سال گذشته واردات بنزین داشتیم که بنزین‌سوپر با اکتان ۹۵ وارد می‌شد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به قطع واردات بنزین از مهرماه سال‌جاری گفت: تا سال گذشته روزانه ۱۲میلیونو۸۰۰ هزار لیتر بنزین وارد می‌شد که این میزان امسال به ۴میلیونو۱۰۰ هزار لیتر رسید و سرانجام به‌طور کامل متوقف شد.

موسوی تأکید کرد: در حال‌حاضر بنزین‌سوپر از پالایشگاه‌های داخل کشور تأمین می‌شود و به صورت مستمر شاهد عرضه بنزین‌سوپر در کشور خواهیم بود.

به گفته وی، اکتان بنزینیورویی که در سطح کشور توزیع می‌شود فقط ۴ درجه از اکتان بنزین‌سوپر پایین‌تر است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان این‌که میزان مصرف روزانه بنزین‌سوپر در سال ۹۶، ۳٫۵لیتر بود گفت: این میزان در سال ۹۷ به بیش از ۵ میلیون لیتر رسید. پالایشگاه‌های اراک و اصفهان در حال‌حاضر ۵میلیون لیتر بنزین‌سوپر تولید می‌کنند و قرار است پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس نیز اقدام به تولید بنزین‌سوپر کنند.

 

استقرار جایگاه‌های سیار در نقاط مختلف کشور

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در ادامه با اشاره به فرآیند سوخت‌رسانی در ایام نوروز گفت: نوروز سال ۹۷ شاهد وجود جایگاه‌های سیار در نقاط مختلف کشور بودیم. در این راستا در مسیر جاده چالوس نزدیک به شش جایگاه سیار داشتیم. امسال هم تمهیداتی در این راستا اندیشیده شده است.

موسوی از افرادی که قصد مسافرت به استان سیستان‌وبلوچستان را دارند تقاضا کرد که برای سوخت‌گیری در این استان حتماً کارت سوخت خود را به همراه داشته باشند. زیرا عرضه فرآورده در این استان با کارت سوخت آزاد صورت نخواهد گرفت.

وی ادامه داد: البته در استان سیستان‌وبلوچستان تعدادی جایگاه برای عرضه به مسافران تعبیه شده است اما مسافران بدانند سهمیه بنزین در کارت سوخت آنها شارژ شده و بدون محدودیت می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان این‌که کمیت و کیفیت بنزین، نفت و گاز افزایش یافته است، گفت: تولید بنزین یور و۴ به روزانه بیش از ۲۵ میلیون لیتر و تولید نفت گاز یورو۴ به روزانه ۲۰ میلیون لیتر رسیده است. همچنین در حال‌حاضر در ۵۲۷ جایگاه نفت گاز یورو۴ تولید می‌شود.

پیش‌بینی رشد مصرف بیش از ۱۰درصدی بنزین در سال ۹۸

موسوی در ادامه با بیان این‌که میزان مصرف بنزین در سال ۹۷ نسبت به سال گذشته ۹٫۵ درصد رشد داشته است گفت: از ۲۵ اسفند تا ۱۴ فروردین ایام نوروز محسوب می‌شود و در نوروز ۹۷ در این بازه زمانی بیش‌ترین مصرف در ۲۸ اسفند ۹۶ به میزان ۱۱۶ میلیون لیتر و همچنین در ۱۲ فروردین ۹۷ به میزان ۱۱۰ میلیون لیتر بوده است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی شده است در ۵ روز آخر سال‌جاری میزان مصرف به ۱۱۰میلیون لیتر و در ۱۴روز فروردین ۹۸ به ۱۰۷ میلیون لیتر برسد.

به گفته وی پیش‌بینی‌‌ها حاکی از آن است که میزان مصرف بنزین در سال ۹۸ با ۱۰٫۲درصد رشد به ۹۷ میلیون لیتر در روز برسد.

انتظار برای اعلام اخبار خوش صادرات بنزین از طریق بورس

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد: خوشبختانه ذخایر بنزین کشور بسیار مناسب است و امیدوارم اخبار خوش صادرات بنزین در سال ۹۸ از طریق بورس به‌زودی اعلام شود.

موسوی‌خواه با اشاره به این‌که هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه بیش از ۲۵میلیون لیتر بنزین یورو ۴ و بیش از ۲۰ میلیون لیتر نفت گاز یورو۴ در کشور تولید و توزیع می‌شود، گفت: هم‌اکنون در بیش از ۵۵۷ جایگاه عرضه سوخت کلانشهر‌ها و محورهای مواصلاتی کشور، نفت‌گاز یورو ۴ توزیع می‌شود.