یخ ساخت و ساز با ارایه تسهیلات جدید آب می‌شود؟!

یخ ساخت و ساز با ارایه تسهیلات جدید  آب می‌شود؟! گروه راه و شهرسازی – همواره ارایه انواع تسهیلات ساخت مسکن، راهگشای گره کور تولید بوده است. در واقع انواع وام‌های ارایه‌شده می‌تواند یخ رکود ساخت و ساز را آب کند. سؤال اینجاست میزان این وام‌‌ها چه میزان باید باشد؟ از سویی با توجه به […]

یخ ساخت و ساز با ارایه تسهیلات جدید  آب می‌شود؟!

گروه راه و شهرسازی – همواره ارایه انواع تسهیلات ساخت مسکن، راهگشای گره کور تولید بوده است. در واقع انواع وام‌های ارایه‌شده می‌تواند یخ رکود ساخت و ساز را آب کند. سؤال اینجاست میزان این وام‌‌ها چه میزان باید باشد؟ از سویی با توجه به وجود اختلاف هزینه‌های ساخت در تهران و دیگر کلان‌شهر‌‌ها با شهرهای کوچک و متوسط، آیا نباید میزان وام‌‌ها متفاوت باشد؟ کارشناسان اقتصاد مسکن مجموع رویکرد دولت در زمینه حمایت از عرضه مسکن را صحیح عنوان می‌کنند. در این راستا دو اقدام اخیر دولت مبنی بر طرح تأمین مالی زنجیره ساخت‌وساز و همچنین افزایش وام ساخت خانه را از اقدامات مؤثر برای رونق این بازار، می‌دانند. این در حالی است که شورای پول و اعتبار، در جلسه ۱۴ اسفندماه با افزایش تسهیلات ساخت خانه با قابلیت تبدیل به فروش اقساطی در بانک‌های تجاری و بانک مسکن موافقت کرد. بر این اساس، در شهر تهران به‌ صورت انفرادی ۱۰۰ و زوجین ۱۶۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ و بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت به ‌صورت انفرادی معادل ۸۰ و زوجین معادل ۱۲۰ میلیون تومان و در سایر مناطق شهری به‌صورت انفرادی برای هر واحد معادل ۶۰ و زوجین معادل ۱۰۰ میلیون تومان امکان دریافت این وام را خواهند داشت. می‌توان گفت که این اقدام در راستای حمایت و تشویق ساخت واحدهای کوچک و متوسط مقیاس بوده است و سقف تسهیلات جدید صرفاً ناظر بر تأمین مالی ساخت واحدهای مسکونی با حداکثر زیربنای مفید ۱۰۰ مترمربع است.

افزایش وام ساخت به ۱۰۰ میلیون تومان

وزیر راه و شهرسازی از افتتاح مترو هشتگرد گفت: که سه برنامه برای شتاب‌دهی به تولید مسکن مدنظر قرار گرفته است.

محمد اسلامی در جریان افتتاح ۱۲۱۲ واحد مسکن مهر، دو باب مسجد، ۳ باب زمین ورزشی، ۳ مدرسه در شهر جدید هشتگرد اظهارکرد: مترو هشتگرد یکی از پروژه‌های متفاوتی است که در دستور کار قرار گرفته و آزادسازی مسیر و امکانات فنی که باید برای آن در نظر گرفته می‌شد اگر زمانبر بوده اما به پیشرفت بالای ۷۷ درصد رسیده است.

وی در پاسخ به این سؤال که شورای پول و اعتبار چه زمانی وام ساخت مسکن را افزایش می‌دهد؟ گفت: یکی از تهدیدات ما جریان‌سازی برای تولید و عرضه مسکن است. تسهیلاتی که به سازندگان داده می‌شود را در شورای پول و اعتبار تصویب کردیم و به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش دادیم که قابلیت انتقال به خریداران را دارد.

اسلامی ادامه‌داد: این مشوق به‌علاوه مشوق‌هایی که در خصوص عرضه زمین و کارت اعتباری مصالح در حال نهایی شدن است، ۳ عامل شتاب‌دهنده برای تولید مسکن به ویژه برای اقشار کم‌درآمد و متوسط محسوب می‌شود.

وی تأکیدکرد: اطمینان داریم این اقدام کفایت می‌کند، چرا که هم تورم‌زا نیست و هم می‌تواند قیمت تمام شده مسکن را متناسب حفظ کند.

مردم برای خرید مسکن باید ۷۰ درصد قیمت خانه تسهیلات دریافت کنند

رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: افزایش تسهیلات مسکن شاید یک ضرر داشته باشد، اما در کنار آن هزاران سود و فایده برای مردم و اقتصاد کشور به دنبال خواهد داشت.

محمدرضا‌رضایی‌کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس، افزایش میزان تسهیلات مسکن را مثبت ارزیابی کرد و گفت: براساس مصوبه شورای پول و اعتبار، میزان تسهیلات مسکن در شهری مانند تهران به یکصد میلیون تومان برای هر نفر افزایش خواهد یافت.

افزایش تسهیلات موجب افزایش رونق در بازار مسکن می‌شود

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اظهارنظر برخی کارشناسان درباره آثار منفی افزایش تسهیلات بر بازار مسکن، افزود: برخی کارشناسان اعلام می‌کنند که افزایش وام مسکن موجب بروز تورم در بازار می‌شود، اما به نظر من نباید نگران تورم ناچیز در این عرصه باشیم، زیرا افزایش تسهیلات موجب افزایش رونق در بازار مسکن می‌شود.

افزایش وام مسکن، یک ضرر و هزاران سود دارد

وی گفت: به اعتقاد من افزایش تسهیلات مسکن شاید یک ضرر داشته باشد، اما در کنار آن هزاران سود و فایده برای مردم و اقتصاد کشور به دنبال خواهد داشت.

سهم ۷۰ درصدی تسهیلات مسکن برای خانه‌دار شدن مردم

به نظر من، افراد برای خرید مسکن باید بتوانند حداکثر ۷۰ درصد از قیمت کل ملک، تسهیلات دریافت کرده و ۳۰ درصد مابقی توسط خریدار تأمین شود

رضایی‌کوچی تصریح‌کرد: به نظر من، افراد برای خرید مسکن باید بتوانند حداکثر ۷۰ درصد از قیمت کل ملک، تسهیلات دریافت کرده و ۳۰ درصد مابقی توسط خریدار تأمین شود.

وی گفت: در شرایط کنونی حدود ۴میلیون ایرانی در صف خرید مسکن قرار دارند، از این رو برنامه‌ریزی مسؤولان باید برای رفع مشکل مسکن این افراد صورت گیرد، زیرا این گروه با توجه به قیمت کنونی مسکن بیش از ۳۰ درصد آورده مالی نخواهد داشت.

افزایش کنونی میزان تسهیلات مسکن کافی نیست

رضایی‌کوچی ادامه‌داد: افزایش کنونی تسهیلات مسکن مثبت است اما قطعاً کافی نیست و مردم با این میزان افزایش نیز نمی‌توانند اقدام به خرید خانه کنند.

رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌های متولی زمینه را برای افزایش قابل قبول تسهیلات مسکن فراهم کنند تا رونق بار دیگر به بازار مسکن برگردد.

وام ۱۰۰ میلیونی چند درصد از هزینه‌ ساخت را پوشش می‌دهد؟

فرشیدپور‌حاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان کشور با بیان این‌که مصوبه کنونی در ادامه طرح مصوبه سال پیش شورای پول و اعتبار است، گفت: مصوبه جدید چند تفاوت ماهوی با مصوبه پیشین دارد، یکی از این تفاوت‌‌‌ها مربوط به رقم ارایه تسهیلات است، در سال گذشته این رقم ۱۵۰ میلیون تومان بوده که در حال حاضر این رقم به ۱۰۰ میلیون تومان تقلیل پیدا کرده است.

وی گفت: نکات مثبت مصوبه جدید شامل ۴ مورد افزایش دوره بازپرداخت، افزایش رقم قابلیت تبدیل به فروش اقساطی، ارایه به واحدهای زیر ۱۰۰ متر و ارایه وام به ‌تمامی بانک‌ها است.

پورحاجت با بیان این‌که این تصمیم در صورت اجرا کارکرد قابل ‌توجهی نخواهد داشت، گفت: در حال حاضر وام ۱۰۰ میلیون تومانی تنها منجر به احداث زیربنای ۳۰ متری می‌شود که این مورد کارکرد قابل‌توجهی نخواهد داشت. دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان کشور گفت: شاید بزرگ‌‌‌ترین مشکل این مصوبه‌ها عدم ارایه وام توسط بانک‌ها باشد. متأسفانه بانک‌ها طی سال‌های اخیر به‌خوبی نشان دادند به‌ جز جذب نقدینگی و انباشت ثروت به دنبال رفع‌ورجوع مشکلات مردم نیستند.

وی با بیان این‌که بافت‌های فرسوده می‌تواند مزیت فوق‌العاده‌ای برای اجرای این مصوبه باشد، گفت: اگر وزارت راه و شهرسازی با استفاده از زمین‌های دولتی در شهرهای جدید یا با استفاده از احیای زمین در بافت‌های فرسوده شهری، هزینه زمین را برای مصرف‌کننده واقعی کاهش دهد، امکان خانه‌دار شدن افراد بسیار بیش‌تر خواهد شد و تقاضا برای تولید نیز افزایش می‌یابد.

پورحاجت گفت: باید در برنامه‌های تولید مسکن تجدیدنظر اساسی صورت بگیرد. تا بتوانیم شاهد اتفاقات شگرف در این حوزه باشیم.

اثر افزایش وام ساخت بر میزان تولید

در همین رابطه، پرویزکاکایی، رییس شعبه بانک دولتی با بیان این‌که این تصمیم شورای پول و اعتبار بانک مرکزی بسیار هوشمندانه و به ‌جا است، گفت: در طی سال‌های اخیر تمرکز مسؤولان و کارشناسان به افزایش وام خرید بود که این وام به‌واسطه مسایلی مانند بوروکراسی‌های سنگین اداری، اقساط سنگین، عدم توانایی پرداخت وام توسط‌گیرنده و همچنین نبود منابع مالی بانک‌ها به چالش کشیده شده و نتوانست کارایی مطلوبی ارایه دهد.

وی گفت: طی سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای تحریک بخش تقاضا مانند صندوق پس‌انداز مسکن یکم و وام خرید مسکن انجام‌گرفته اما از آنجایی‌که وام خرید حتماً منجر به تولید مسکن نمی‌شد، تأثیر چندانی بر خروج تولید مسکن از رکود نداشت.

کاکایی با بیان این‌که ارایه وام ساخت در صورتی کارآمد است که بتواند کمبود ساخت مسکن را جبران کند، گفت: از آنجایی ‌که مقرر شده این وام به بخش تقاضا انتقال پیدا کند، می‌تواند نقش خوبی در بازار ساخت و عرضه داشته باشد. چراکه وام ساخت مسکن که قابل‌ انتقال به خریدار باشد، علاوه بر حمایت از تولید، حمایت از تقاضا را در پی خواهد داشت.

وی گفت: در طی سال‌های اخیر تعداد ساخت و تولید مسکن به ‌شدت کاهش پیدا کرده است. براساس آمارهای اتخاذ شده از چندین منبع رسمی کشور این آمار در سراسر کشور از ۸۰۰ هزار واحد به زیر ۴۰۰ هزار واحد رسیده است.

ارایه وام بهترین نوع کمک به تولید مسکن

همچنین شاهین‌افتخاری، مدیر پروژه ساخت با بیان این‌که ارایه وام ساخت بهترین نوع کمک به تولید و عرضه مسکن است، گفت: حمایت از اشتغال در قالب تولید مسکن کم‌ترین انحراف منابع را در خود دارد؛ اما نیاز است این افزایش وام با توجه به نرخ تورم جامعه شکل بگیرد. وی گفت: در حال حاضر، قیمت مصالح ساختمانی و هزینه‌های حواشی ساخت به ‌شدت افزایش پیدا کرده است، بنابراین وام تسهیلات ۱۰۰ میلیونی خود به ‌خود کارایی خود را از دست ‌داده می‌دهد.

این کارشناس با بیان این‌که برای مشوق‌های ساخت باید تمامی زیرساخت‌های آن اصلاح شود، گفت: هم‌اکنون حواشی ساخت‌وساز بسیار پرهزینه است، بنابراین وام‌های ۱۰۰ میلیون تومانی به‌ هیچ‌ عنوان پاسخگوی هزینه‌ها نیست.

افتخاری افزود: با وجود این‌که وام بدون سپرده ساخت مسکن در تمامی شهرستان‌ها یکی از پرطرفدار‌‌ترین تسهیلات است، اما در تهران داستان اینگونه نیست. شواهد نشان می‌دهد که تهران کم‌ترین رتبه استفاده از وام ساخت مسکن را در بین استان‌های مختلف به لحاظ نسبت دریافت وام به تیراژ آپارتمان‌سازی دارد. دلیل این مورد می‌تواند در ناکارآمدی تسهیلات لحاظ شود.

وی در ادامه خاطرنشان‌ساخت: هزینه خرید زمین بیش از ۶۰‌ درصد قیمت تمام‌ شده‌ ساخت مسکن را تشکیل می‌دهد. سازنده در ابتدای پروژه نمی‌تواند برای خرید زمین از تسهیلات استفاده کند و باید آن را با هزینه خودش بخرد و سپس برای ساخت آن وام بگیرد. این شرایط به‌ویژه در تهران به بی‌علاقگی سازندگان به دریافت وام منجر شده است. در حال حاضر هزینه‌ خرید زمین در تهران آنچنان بالاست که سازندگان از عهده خرید زمین برنمی‌آیند تا بتوانند در مراحل بعدی برای ساخت آن اقدام کنند.