جرات نمی کنم طرح تغییر قانون مناقصات را تقدیم مجلس کنم

وزیر نفت در پاسخ به مناقصه مزایده مطرح کرد جرات نمی کنم طرح تغییر قانون مناقصات را تقدیم مجلس کنم سمیه مهدوی- وزیر نفت در آخرین نشست خبری شبانه خود به بهانه افتتاح رسمی ۴ فاز پارس جنوبی پاسخگوی اصحاب رسانه شد. وی دراین نشست مسائل مختلفی را از چگونگی توسعه فازهای پارس جنوبی تا […]

وزیر نفت در پاسخ به مناقصه مزایده مطرح کرد

جرات نمی کنم طرح تغییر قانون مناقصات را تقدیم مجلس کنم

سمیه مهدوی- وزیر نفت در آخرین نشست خبری شبانه خود به بهانه افتتاح رسمی ۴ فاز پارس جنوبی پاسخگوی اصحاب رسانه شد. وی دراین نشست مسائل مختلفی را از چگونگی توسعه فازهای پارس جنوبی تا فسادهای رخ داده در صنعت نفت و پتروشیمی را بازگو کرد و در ادامه با شفاف سازی های خود به بیان نکاتی در خصوص تغییر قانون مناقصات  و روابط کاری فی مابین کارفرما و پیمانکار  پرداخت.

بیژن نامدار زنگنه در پاسخ به خبرنگار اعزامی مناقصه مزایده به عسلویه در خصوص میزان بدهی وزارت نفت به پیمانکاران و سازندگان داخلی مطرح کرد: پیمانکار همیشه می‌گوید طلب دارم و کارفرما می‌گوید، نداریم. درباره نحوه محاسبه بدهی یا طلب هم یک الی دو سال بعد از اتمام پروژه می‌توان صحبت کرد. دعوای پیمانکار و کارفرما هم همیشه هست ولی با این حال روال همکاری این دو ادامه دارد.

زنگنه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مناقصه مزایده در باب لزوم تغییر قانون مناقصات برای تسهیل سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت نفت جهت رهایی از بوروکراسی و کاغذبازی های معمول تاکید کرد: اینکه بخواهیم قانون مناقصات را درست کنیم، من جرأت نمی‌کنم طرحی برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ببرم. زیرا هر چه به مجلس ببریم به نظرم بدتر می‌شود. آنچه مسلم است معضل اصلی چرخیدن چرخ توسعه است، بالاخره کارفرما و پیمانکار مناقصات را دو ماه زودتر یا  دو ماه دیرتر اجرا می کنند  و قرارداد بسته و اجرا می‌شود، اما وقتی پول نباشد چرخ توسعه چطور می تواند بچرخد؟

وی در ادامه گفت: برای تسهیل سرمایه گذاری بخش خصوصی  اخیرا طرحی را تقدیم سران سه قوه کرده ایم که اجازه بدهند بخش خصوصی بتواند از منابع بازار سرمایه استفاده کند که در ادامه دولت بتواند به کمک تضامینی در اوراق مالی اسلامی  از آن حمایت کند بخصوص در طرح های نیمه تمام پالایشی و پتروشیمی.

به گفته وی کارهایی برای قراردادهای EPC  و EPD که ارزش آن به یک میلیارد دلار می رسد انجام داده ایم که مناقصات آن درحال برگزاری است و برندگان آن نیز اعلام می شوند. یک میلیارد از آن پروژه نیز به صورت قرار داد منعقد شده است؛ این کاری است که با اتکا به منابع داخلی صورت گرفته است.

توان صادرات بنزین برای ایران

زنگنه با تاکید بر اینکه ستاره خلیج فارس نماد دیگری برای اقتصاد مقاومتی است، اظهار کرد: در شرایطی که قصد داشتند ما را دچار تحریم کنند توانستیم در بنزین خودکفا شویم و در حال حاضر توان صادرات بنزین را هم داریم اما می‌خواهیم ذخایر خود را بالا ببریم.

به گفته وی، تاکنون در چهار فاز ۱۳، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ میزان سرمایه‌گذاری ۱۱ میلیارد دلار بوده است.

ایران آماده صادرات گاز به عمان است

وزیر نفت در ادامه با اشاره به صادرات گاز به عمان گفت: مشکلی که وجود دارد این است که طرف عمانی باید با ما همراهی کند. اسناد مناقصه برای خط گاز آماده است اما شرکت‌های بین‌المللی به دلیل تحریم نیامدند. از منابع هم قابل تأمین بود. به طور کلی ۲۰۰ کیلومتر خط است که عمق آن در برخی نقاط به ۱۰۰۰ متر می‌رسد.

زنگنه ادامه داد: خودمان توان ساخت آن را نداریم و طرف مقابل باید موافق باشد.

وی در مورد صادرات ال پی جی نیز توضیح داد: تولید ال پی جی کشور زیاد است و یکی از موضوعات مربوط به آن صادرات است. ما برای صادرات اقداماتی انجام داده‌ایم اما جزئیات آن اعلام نمی‌شود.

چینی‌ها به ایران می‌آیند

وزیر نفت در ادامه در مورد تعیین‌تکلیف فاز ۱۱ پارس جنوبی با طرف چینی گفت: مذاکرات ادامه دارد. قرار است یک هیأت عالی رتبه از چین برای مذاکره به ایران بیاید. آنها قول داده‌اند به زودی به ایران خواهند آمد.

توضیحات زنگنه در مورد پرونده پتروشیمی

وی در ادامه در مورد پرونده اختلاس پتروشیمی گفت: در طول پنج و نیم سال گذشته فشار زیادی را از جانب شرکت بازرگانی پتروشیمی تحمل کردم. عده‌ای ما را بیچاره کردند و می‌گفتند چرا از این شرکت استفاده نمی‌کنید.

وزیر نفت ادامه داد: شرکتی بود به نام شرکت بازرگانی پتروشیمی که صددرصد دولتی و متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی بود. شرکت ملی صنایع پتروشیمی کالاهای تولیدی خود را به این شرکت می‌داد و به دلیل گردش مالی بزرگ اعتباری برای این شرکت ایجاد شد. این شرکت در اقدامی عجیب در سال ١٣٨٨ خصوصی شد اما روال گذشته ادامه پیدا کرد. نزدیک به چهار میلیارد یورو در سال‌های ٩١ و ٩٢ بازنگشته است. ارزی هم که بازگشته طبق ارز رسمی بوده در حالی که در آن سال‌ها ارز رسمی، مرجع و آزاد وجود داشته است.

وی افزود: من گفتم مال بی‌زبان را دست آدم زبان‌دار نمی‌دهم. نمی‌دانید چه بلایی سر من آوردند و گفتند می‌خواهید این شرکت را تضعیف کنید.

بابک زنجانی نباید فراموش شود

زنگنه ادامه داد: باید از قوه قضائیه برای مطرح کردن این پرونده تشکر کرد اما بعضی از دوستان بابک زنجانی می‌خواهند این پرونده را آنقدر بزرگ کنند که بابک زنجانی فراموش شود. بابک زنجانی تحت هیچ شرایطی نباید فراموش شود. قدرت پول بابک زنجانی بیرون از زندان را هم اداره می‌کند. بسیاری از کسانی که به من تهمت می‌زنند و من را تحت فشار می‌گذارند پشتشان بابک زنجانی است.