برنامه ایمیدرو برای احیا معادن کوچک در سال ۹۸

برنامه ایمیدرو برای احیا معادن کوچک در سال ۹۸ گروه معدن و زمین-از حدود ۱۰ هزار معدن کشور، ۶ هزار معدن فعال یا نیمه فعال یا کوچک مقیاس می‌باشند و با توجه به اینکه ۹۴درصد معادن کشور، کوچک مقیاس هستند و بیشتر این معادن در مناطق محروم می‌باشند به همین جهت برای فعال‌سازی نیازمند حمایت […]

برنامه ایمیدرو برای احیا معادن کوچک در سال ۹۸

گروه معدن و زمین-از حدود ۱۰ هزار معدن کشور، ۶ هزار معدن فعال یا نیمه فعال یا کوچک مقیاس می‌باشند و با توجه به اینکه ۹۴درصد معادن کشور، کوچک مقیاس هستند و بیشتر این معادن در مناطق محروم می‌باشند به همین جهت برای فعال‌سازی نیازمند حمایت هستند و با توجه به اینکه معادن کوچک کشور در اقتصاد بخش معدن نقش بزرگی دارند، از این رو سال گذشته طرح احیای، ‌فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس با همکاری گسترده‌ای بین ایمیدرو، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و خانه معدن ایران آغاز شد. از اهداف این طرح افزایش سطح اشتغال پایدار در مناطق کمتر توسعه یافته و تقویت زیرساخت‌ها در راستای کاهش قیمت حمل‌ونقل‌ در نهایت قیمت تمام شده، تجمیع دپوهای موجود و برندسازی محصولات، ارتقای سطح دانش معدنکاری کشور با افزایش آموزش و همچنین توسعه میزان تولید در معادن نیمه فعال رامی توان نام برد همچنین این طرح حلقه ارتباطی بین سرمایه‌گذار، مصرف کننده و دارنده معادن است و مصرف کننده مواد اولیه به عنوان مشتری به کمک معادن کوچک می‌اید.به گفته کارشناسان این حوزه لازمه پیشبرد این طرح بسترسازی برای تقویت اعتماد میان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران و دولت است.

در این رابطه خداداد غریب پور رییس هیأت عامل ایمیدرو از بررسی ۱۵ استان جدید در طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس طی سال ۹۸ خبر داد. غریب پور ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در ایمیدرو با هدف تأمین مواد اولیه صنایع معدنی، توسعه مناطق محروم و ایجاد اشتغال در سال ۹۷ آغاز و در ۵ استان کشور اجرایی شد.

وی ادامه داد: در بررسی‌های صورت گرفته از معادن این استان‌ها، نتایج مثبتی حاصل شد. در سال آینده نیز بررسی ۶۰۰ محدوده معدنی (در ۱۵ استان) هدف گذاری شده است که امیدواریم اقدامات اجرایی آن برای حداقل ۱۰۰ معدن انجام پذیرد.

رییس هیأت عامل ایمیدرو با اشاره به برنامه‌های سال ۹۸ این سازمان برای توسعه طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس تصریح کرد: «گسترش دامنه پوشش طرح در معادن غیرفلزی در کنار معادن فلزی بر مبنای مزیت‌های نسبی، اولویت استانی و منطقه ای» و «معرفی بسته‌های سرمایه‌گذاری در سطوح مختلف» از جمله این برنامه هاست.

وی افزود: «حمایت از شکل‌گیری صندوق‌های جسورانه و خطر پذیر به منظور عرضه فرصت‌های سرمایه‌گذاری معادن کوچک در فرابورس» و نیز «حمایت و توسعه استارت آپ‌های معدنی و فرایندهای دانش بنیان» از دیگر برنامه‌های سال آتی است.

غریب پور خاطرنشان کرد: طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، فرصت‌های مناسبی را برای معرفی سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با بخش معدن و شفاف‌سازی و ساده‌سازی فرایند‌های حضور و مشارکت در جامعه معدنی کشور ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه طرح یادشده به عنوان یکی از طرح‌های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه اقتصاد مقاومتی لحاظ شده که حاکی از اهتمام خاص به این موضوع است و در شرایط فعلی، یکی از نقاط قوت و امیدبخش در ایجاد اشتغال پایدار و تقویت زنجیره‌های بخش معدن محسوب می‌شود.