شمارش معکوس ادغام بانک‌ها رسماً آغاز شد

با عرضه سهام شمارش معکوس ادغام بانک‌ها رسماً آغاز شد گروه بانک، بیمه، بورس- یازدهمین روز اسفند ماه بود که طرح ادغام بانک‌های نظامی با بانک سپه تصویب شد تا بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری کوثر در قالب یک بانک واحد در بانک سپه به عنوان نخستین بانک ایرانی و […]

با عرضه سهام

شمارش معکوس ادغام بانک‌ها رسماً آغاز شد

گروه بانک، بیمه، بورس- یازدهمین روز اسفند ماه بود که طرح ادغام بانک‌های نظامی با بانک سپه تصویب شد تا بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری کوثر در قالب یک بانک واحد در بانک سپه به عنوان نخستین بانک ایرانی و یکی از بانک‌های معتبر دولتی در عرصه بانکداری کشورمان ادغام ‌شوند. بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی، بانک‌ها و مؤسسات نظامی حدود ۲۴ میلیون سپرده‌گذار با ۲۱۴ هزار میلیارد تومان سپرده دارند که به گفته رییس کل بانک مرکزی، قرار نیست هیچ تغییری در نحوه پرداخت سودهای سپرده‌گذاران آن‌ها فعلاً صورت گیرد. آنگونه که آمار بانک مرکزی حکایت دارد، رقم تسهیلات این بانک‌ها نیز ۱۳۰ هزار میلیارد تومان است که این تسهیلات بر اساس قرارداد ادامه خواهد یافت و مردم به همان شکل قبلی باید نسبت به پرداخت اقساط تسهیلات خود اقدام کنند؛ ضمن اینکه کارکنان این بانک‌ها نیز فعلاً، بر اساس قرارداد‌ها به‌کار خود ادامه خواهند داد. عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح، را اقدامی مهم دانسته و گفته، بحث‌های فراوانی در شورای پول و اعتبار و شورای عالی هماهنگی سران قوا در این باره صورت گرفته تا تمام مراحل تصویب، طراحی و انجام شود و حال، این ادغام، قانونی است که برای بانک مرکزی تدوین شده و باید اجرا شود.

اعلام آمادگی بانک سپه برای ادغام

محمدکاظم چقازردی مدیرعامل بانک سپه نیز با اعلام آمادگی بانک متبوعش برای ادغام گفت که این بانک در آستانه ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح به لحاظ استحکام مالی و شاخص‌های عملکردی در وضعیت مطلوبی قرار دارد. وی که در نخستین گردهمایی «تبیین سیاست‌ها و فرایندهای اجرایی مرتبط با طرح ادغام» سخن می‌گفت، اظهار داشت که وضعیت مناسب بانک سپه در شاخص‌های مهمی نظیر؛ منابع و مصارف، نقدینگی، حضور فعال و مستمر در بازار بین‌بانکی و همچنین فعالیت‌های ارزی باعث شده تا این بانک در شرایط ایده آل و مناسب برای پذیرش بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح قرار گیرد و دیگر این که بانک سپه با صندوق توسعه ملی ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار قرارداد امضا کرده و با عملیاتی کردن بیش از ۵۰ درصد این قرارداد گام‌های مهمی در تأمین مالی بخش‌های مختلف اقتصادی به‌ویژه نفت، گاز و پتروشیمی برداشته است.

آغاز عرضه سهام ادغامی ها

حال با گذشت بیش از یک ماه از تصمیم دولت برای ادغام بانک ها، فرایند ادغام آن آغاز شده و قرار است که از این پس، این بانک‌ها و مؤسسات تحت مکانیزم خاصی، زیر پرچم یکی از قدیمی‌‌ترین بانک‌های کشور فعالیت کنند. گام‌های متنوعی در ادغام بانک‌های نظامی از سوی دولت و بانک مرکزی طراحی شده که در گام دوم آن، سهام بانک‌های ادغامی از روز گذشته عرضه شده است. بر این اساس، هر یک از سهامدارانی که به هر دلیلی تقاضای نقل و انتقال سهام خود را دارند، وارد عمل شدند و سهام خود را عرضه نمودند و در مقابل، افرادی که سهام این بانک‌ها برایشان جذاب بود نیز، فرصتی داشتند تا با خرید سهم بانک‌های ادغامی، سرمایه‌گذاری جدیدی را کلید بزنند.

تکلیف سهامداران چه می‌شود؟

نکته حایز اهمیت، سهامداران و سپرده‌گذاران بانک‌های ادغامی هستند که البته بانک مرکزی هر دو گروه را از این ادغام منتفع می‌داند. سپرده‌گذاران بر اساس قول‌های بانک مرکزی نباید نسبت به سپرده‌های خود نگران باشند و سود مصوب و ذکر شده در قراردادهای خود را دریافت می‌کنند و سهامداران نیز به گفته بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران، آینده خوبی را پیش رو خواهند داشت. همانطور که رییس کل بانک مرکزی می‌گوید، تکلیف سهام‌داران وابسته به نیروهای مسلح که مشخص است و ۱۳۰ هزار سهام‌دار جز حقیقی نیز وجود دارد که مشکلی با ادغام برای آن‌ها به وجود نخواهد آمد. در این میان بانک مرکزی به این ۵ بانک و مؤسسه ادغامی چهار ماه فرصت داده تا مجامع خود را برگزار کنند؛ البته این بانک‌ها با دستور بانک مرکزی در حال حاضر تحت مدیریت بانک سپه قرار گرفته‌اند، اما از حدود خردادماه امسال، به‌طور رسمی در بانک سپه ادغام خواهند شد.

معضلی به نام ناترازی

حال یکی از مشکلات فعلی ناترازی بانک‌های ادغامی با هم است. پر واضح است که این بانک‌ها شرایط مختلفی را با هم دارند و توانایی‌های متفاوتی را نیز دارا هستند به صورتی که برخی از بانک‌ها از صورت‌های مالی بسیار مناسب و قابل قبولی برخوردار هستند و برخی دیگر ناترازی‌هایی دارند که باید اصلاح شود. بانک مرکزی که سکاندار اجرای رسمی این ادغام است، به نیروهای مسلح مرتبط با هر بانک نیز دستور داده تا مبالغ و دارایی‌هایی را منتقل کنند که این کار، توازن را در صورت‌های مالی ایجاد می‌کند. همچنین برخی از بانک‌های ادغامی از بانک مرکزی اضافه برداشت دارند و مشکلات نقدینگی خود را از طریق بانک مرکزی برطرف می‌کردند که بعد از این هم قرار است که بانک مرکزی به آن‌‌ها کمک کند.

حال از روز گذشته و با هماهنگی سازمان بورس نماد این بانک‌ها باز شده و سهام‌داران می‌توانند سهام خود را بر اساس ارزش اسمی سهام یا ارزش زمان بسته‌شدن – هر کدام که بیشتر باشد- به مجموعه ادغامی بفروشند و اگر سهام‌داری نیز احساس می‌کند قیمت بالاتر است، می‌تواند چهار ماه صبر کند و پس از ارزش‌گذاری مجدد، آن را بفروشد.