سیلاب در کمین واحدهای پتروشیمی

سیلاب در کمین واحدهای پتروشیمی خط لوله اتیلن غرب منفجر شد گروه پتروشیمی- سال جدید درحالی آغاز شد که با راهی شدن یک توده هوایی در مناطق غرب و جنوب کشور، سیلاب‌‌ها به صورت سریالی به استان‌های کشور شبیخون زدند. هنوز با گذشت چند روز از این فاجعه که تاکنون خسارت‌های جانی و مالی هنگفتی […]

سیلاب در کمین واحدهای پتروشیمی

خط لوله اتیلن غرب منفجر شد

گروه پتروشیمی- سال جدید درحالی آغاز شد که با راهی شدن یک توده هوایی در مناطق غرب و جنوب کشور، سیلاب‌‌ها به صورت سریالی به استان‌های کشور شبیخون زدند. هنوز با گذشت چند روز از این فاجعه که تاکنون خسارت‌های جانی و مالی هنگفتی را در پی داشته این ماجرا به اتمام نرسیده است. این در شرایطی است که هرروز اخباری از هشدار‌‌ها به خوزستانی‌‌ها و لزوم خالی کردن شهر و روستاها به گوش می‌رسد. در پی این فاجعه ضمن خسارت‌های مذکور بسیاری از بنگاه‌های صنعتی کار خود را تعطیل کردند فقط در منطقه آق قلا در گلستان ۲۱۵ واحد تولیدی و ۱۸۵ واحد تولیدی فعال در شهرک صنعتی این ناحیه درگیر سیل شدند.

اما هنوز خطر در کمین است و ممکن است حوادث فاجعه بارتری پیش روی صنایع قرار گیرند از همین روی صنعت پتروشیمی نیز بی‌گزند از این رخداد نماند. شدت سیل در استان لرستان به حدی بود که خط اتیلن غرب در محل عبور در روخانه کشکان دچار پارگی شد.

خط لوله اتیلن غرب به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین پروژه‌ها در صنعت پتروشیمی شامل مجموعه‌ای از کارخانه‌های پتروشیمی در غرب، شمال غربی و جنوب غربی ایران است. این خط با هدف انتقال گاز اتیلن از منطقه عسلویه در شرق استان بوشهر به استان‌های خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی ساخته شد.

 

تزریق اتیلن متوقف شد

قدرت ا… فرج پور، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد این حادثه توضیح داد: خوشبختانه با توجه به سیستم‌های ایمنی موجود، به محض وقوع حادثه تزریق اتیلن به خط متوقف شد و متعاقب آن هماهنگی‌های اولیه با بهره‌بردار (شرکت پتروشیمی کاویان) برای تعمیر خط صورت پذیرفت اما به علت حجم بسیار زیاد آب و تخریب مسیرهای مواصلاتی و عدم دسترسی به محل حادثه، انجام کارهای اجرایی میسر نشد.

فرج پور تصریح کرد: با کاهش حجم آب و فراهم شدن دسترسی نسبی به محل حادثه، کارهای اجرایی آغاز شده و امید است با بهره‌گیری از توانمندی متخصصین کشور در کوتاه‌ترین زمان ممکن تعمیرات لازم انجام و خط لوله اتیلن غرب در سرویس قرار گیرد.

بازسازی در اسرع وقت

به گفته فرج پور به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی واحدهای پتروشیمی موجود در بخش‌هایی از خط که قبل از محل حادثه قرار دارد با شرایط کاملاً عادی در سرویس و مشغول تولید هستند و قطع اتیلن تنها روی واحدهای پتروشیمی بالاتر از محل حادثه تأثیر داشته است. البته اغلب این واحد‌‌ها نیز با توجه به موجودی خط، با ظرفیت پایین‌تر همچنان در حال تولید هستند.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: متأسفانه در حوادث دیگری در دو نقطه قبل و بعد از ایستگاه پیازآباد بخشی از خط رودخانه سیمره به علت سیلاب و بخش دیگری نیز به علت رانش زمین دچار حادثه شده است.خوشبختانه در این دو محل نیز با استفاده از تجهیزات ایمنی موجود، شیرهای دوطرف محل حادثه بسته شده و شرایط تحت کنترل است. بازسازی این نقاط نیز پس از برآوردهای لازم در اسرع وقت توسط بهره‌بردار آغاز خواهد شد.

فرج پور تصریح کرد: با کاهش حجم آب و فراهم شدن دسترسی نسبی به محل حادثه، کارهای اجرایی آغاز شده و امید است با بهره‌گیری از توانمندی متخصصین کشور در کوتاه‌ترین زمان ممکن تعمیرات لازم انجام و خط لوله اتیلن غرب در سرویس قرار گیرد.

 

رانش زمین لوله را شکست

همچنین فرماندار کرمانشاه با اشاره به انفجار لوله انتقال گاز اتیلن غرب در محور سرفیروزآباد گفت: اقدامات لازم به موقع انجام شده و جای هیچ نگرانی نیست.

فضل ا… رنجبر اظهار کرد: لوله انتقال مواد اتیلنی که از جنوب برای پتروشیمی می‌آید به دلیل رانش ایجاد شده در زمین در پی بارندگی‌های شدید رخ داده دچار مشکل شده است.

رنجبر اضافه کرد: بلافاصله بعد از وقوع انفجار از طریق دهیاری و بخشداری در جریان موضوع قرار گرفتیم که با همکاری پتروشیمی و دستگاه‌های ذی‌ربط، فلکه اصلی لوله در ۱۵ کیلومتری خط انتقال بسته شد.

فرماندار کرمانشاه اضافه کرد: در حال حاضر در حدود ۱۰ کیلومتری مرکز بخش سرفیروزآباد، مواد داخل لوله‌ها در حال سوختن است که احتمالا آتش‌سوزی تا روز دوشنبه (امروز) ادامه داشته باشد.

خطری مردم را تهدید نمی‌کند

رنجبر اضافه کرد: لوله در ارتفاعات دچار مشکل شده و با اقدامات به موقعی که انجام شده هیچ خطری مردم را تهدید نمی‌کند و جای هیچ نگرانی نیست.

جلیل بالایی مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه در خصوص انفجار در خط انتقال اتیلن غرب کشور توضیح داد: این خط که از جنوب ابتدا خوراک پتروشیمی کوهدشت و سپس کرمانشاه، سنندج و مهاباد را تأمین می‌کند در منطقه بوژان فیروزآباد منفجر شده و آتش می‌گیرد که به دلیل رعایت حریم قانونی و فاصله از نقاط مسکونی هیچ گونه خسارت جانی و مالی نداشته است.

 کارشناسان در نظریه اولیه علت این انفجار را احتمال شکستگی ناشی از رانش زمین به دلیل بارش‌های اخیر و یا به احتمال رعد و برق می‌دانند.