فرصت مناسب پیمانکاران ایرانی برای حضور در مناقصات معدنی افغانستان

فرصت مناسب پیمانکاران ایرانی برای حضور در مناقصات معدنی افغانستان افغانستان کشوری است در همسایگی ایران که منابع معدنی بسیاری می باشد. بر اساس برآوردهای سازمان زمین‌شناسی آمریکا، ارزش معادن افغانستان در حدود سه هزار میلیارددلار می‌باشد. با این حساب، منابع طبیعی افغانستان می‌تواند در صورت استفاده مطلوب باعث رشد اقتصادی و ثبات پایدار در […]

فرصت مناسب پیمانکاران ایرانی برای حضور در مناقصات معدنی افغانستان

افغانستان کشوری است در همسایگی ایران که منابع معدنی بسیاری می باشد. بر اساس برآوردهای سازمان زمین‌شناسی آمریکا، ارزش معادن افغانستان در حدود سه هزار میلیارددلار می‌باشد. با این حساب، منابع طبیعی افغانستان می‌تواند در صورت استفاده مطلوب باعث رشد اقتصادی و ثبات پایدار در کشور گردد و زمینه توسعه کشور را فراهم آورد.

افغانستان معادن بی‌شماری دارد و برخی از معادن این کشور در جهان شهره آفاق است و از هزاران سال پیش مصری‌هادر چشمان مجسمه «آخناتون» و «ملکه نفرتی‌تی» از لاجورد این سرزمین استفاده کرده‌اند.

با آنکه برخی از معادن این کشور استخراج شده‌اند و از گذشته‌های بسیار دور لاجورد، طلا و نمک در «بدخشان»، مس و آهن در «قندهار» و «کابل» استخراج می‌شده؛ ولی باز هم معادن بسیاری در افغانستان وجود دارد که تاکنون دست نخورده باقی مانده است.

مهم‌ترین ذخایر معدنی شناخته شده در افغانستان شامل : گاز طبیعی، زغال سنگ، آهن، نفت، مس، اورانیوم، نمک، کروم، نیکل، طلا، سولفور، باریت، روی، قلع، فلوئور، طلق، منیزيم، میکا، سنگ لاجورد، یاقوت، آلومنیوم، سرب، پنبه نسوز، جیوه، بوکسیت، تنگستن، لیتیم، منگنز، سنگ مرمر، سنگ گچ، سنگ آهک و …. است

اما متأسفانه به علت وجود مشکلاتی همچون فساد مالی، افزایش خطرات امنیتی، ضعف حکومتی و طمع‌ورزی طالبان و چشم دوختن شبه‌نظامیان به معادن غنی افغانستان سبب شده که آنطور که باید مردم این مرز و بوم از ثروت‌های پنهان کشورشان نتوانند بهره کافی را ببرند.گزارش‌های منتشره حاکی از این است که طالبان از استخراج غیرقانونی معادن سالانه ده‌ها میلیون دلار به دست می‌آورند.

این در حالی است که یکی از مهم‌ترین منابع تأمین مالی افغانستان استفاده و بهره‌برداری صحیح و سالم از معادن است و امید است دولتمردان افغانستانی با استفاده صحیح و سالم از چنین سرمایه‌ای مقدمات توسعه و رشد کشورشان را فراهم کنند.

در حال حاضر اقتصاد افغانستان وابسته به کمک‌های خارجی است و توجه به بخش معدن، کورسوی امیدی برای خروج از این وابستگی به شمار می‌رود

توجه دولت به بخش معدن یقینا با چالش‌های فراوانی همراه خواهد بود و دولت کار آسانی در این خصوص ندارد. همچنين با توجه به ناامنی‌های گسترده‌ای که در این کشور هست باعث شده تا هیچ کشوری تمایل جدی برای سرمایه‌گذاری در زمینه استخراج معادن از خود نشان ندهد، زیراهیچ تضمینی برای حفاظت از سرمایه‌های خارجی وجود ندارد.

از مشکلات دیگر معادن افغانستان می‌توان به عدم وجودزیر ساخت‌های لازم همچون جاده و سیستم حمل و نقل مناسب و انرژی مورد نیاز برای استخراج معادن همچون برق و گاز نام بردکه متأسفانه در اکثر مناطق افغانستان این مسأله قابل مشاهده است.

از دیدگاه بسیاری از کارشناسان، استخراج و توسعه معادن کشور تنها راه خود کفایی است و به نظر می‌رسد که دولت نیز اهمیت این موضوع را به خوبی دریافته است.و به همین جهت در اين راستا نرگس نهان سرپرست وزارت معادن و پترولیم افغانستان در اجلاس سرمایه‌گذاری در دبی از کشورهای جهان برای سرمایه‌گذاری در بخش معادن این کشور دعوت کرد.

وی افزود بخاطر قوانین پیشین معادن افغانستان سرمایه‌گذاری در دهه‌های اخیر ناچیز بوده و در آن پیشرفت‌های جدی صورت نگرفته است.

نهان اظهار داشت: ۴۳ پروژه بزرگ و کوچک برای سرمایه‌گذاران داخلی و ۱۴ فرصت جدید برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه برای اولین بار است که افغانستان فرصت سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی در پروژه‌های یاقوت، زمرد و لاجورد فراهم می‌کند. افزود بسیاری از معادن مانند سنگ مرمر، تراورتن و سیمان که برای برگزاری مناقصه انتخاب شده‌اند تقاضای بازار داخلی و منطقه‌ای قوی برای آن‌ها وجود دارد و علاوه بر آن برای معادن دیگری همچون طلا، مس، سنگ آهن، سنگ مرمر و نفت و گاز دربازارهای بین‌المللی تقاضا وجود دارد

به گفته نهان این پروژه‌ها شامل معادن مختلفی می‌شودکه در ۱۶ ولایت افغانستان قرار دارد. حدود ۱۰۰ میلیون دلار قرار است برای بررسی‌های اولیه، اکتشاف و ارزیابی این پروژه‌ها در ۱۲ ماه آینده هزینه شود.

نهان اضافه کرد: دولت افغانستان تلاش کرده تا قانون و مقررات شفاف جدید را در بخش معدن آماده کند و من افتخار می‌کنم که اعلام کنم در بخش معادن، افغانستان برای تجارت باز است.

برگزاری چنین مناقصاتی در حوزه معادن افغانستان با توجه به همسایگی و داشتن مرز مشترک می تواند فرصتی مناسب برای حضور پیمانکاران ایرانی در پروژه معدنی این کشور باشد

گفتنی است که  برای اینکه دولت این کشور بتواند از این ظرفیت عظیم استفاده کامل ببرد باید شرایط سیاسی و امنیتی را به گونه‌ای مهیا کند که سرمایه گذاران خارجی خیالشان از بابت سرمایه شان راحت شود