کد سهامداری؛ دروازه ورود به بازارسرمایه

کد سهامداری؛ دروازه ورود به بازارسرمایه گروه بانک، بیمه، بورس- برای آن‌هایی که با بورس سر و کار دارند، کد سهامداری واژه‌ای آشنا است. کد سهامداری تنها دروازه ورود به بازارسرمایه است و هر شخص اعم از حقیقی و حقوقی برای آن که بتواند در بازار سرمایه اقدام به معامله نماید باید دارای کد سهامداری […]

کد سهامداری؛ دروازه ورود به بازارسرمایه

گروه بانک، بیمه، بورس- برای آن‌هایی که با بورس سر و کار دارند، کد سهامداری واژه‌ای آشنا است. کد سهامداری تنها دروازه ورود به بازارسرمایه است و هر شخص اعم از حقیقی و حقوقی برای آن که بتواند در بازار سرمایه اقدام به معامله نماید باید دارای کد سهامداری باشد. این کد به صورت یکتا و توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار (سمات) برای وی صادر می‌شود. در این مقال نگاهی داریم به مهم‌ترین کد بازارسرمایه برای معاملات در بورس.

سؤالات تازه واردهای بورسی

بسیاری از کسانی که برای نخستین بار وارد بازار سهام می‌شوند، با سؤالاتی همچون کد بورسی چیست؟ فرایند اخذ کد سهامداری بورس و کد معاملات برخط (آنلاین) چگونه است؟ برای دریافت کد بورسی اشخاص حقیقی و حقوقی چه مدارکی لازم است؟ مدت زمان لازم برای دریافت کد معاملات برخط چه قدر است؟ آیا دریافت کد بورسی یا کد آنلاین به صورت غیرحضوری امکان‌پذیر است؟ سامانه‌ای برای دریافت کد معاملاتی سهام بدون نیاز به مراجعه حضوری در شعب کارگزاری وجود دارد؟ و… روبرو هستند.

کد سهامداری یا کد بورسی

کد سهامداری یا کد بورسی عبارت است از شناسه‌ای واحد که متشکل از تعدادی حرف و عدد است. هر شخص اعم از حقیقی یا حقوقی در سامانه اطلاعاتی بورس، به وسیله‌ این کد شناسایی می‌شود. اشخاص با این کد، قادر به خرید و فروش سهام در بورس اوراق بهادار خواهند بود.

کد معاملاتی اشخاص حقیقی

کد معاملاتی اشخاص حقیقی به صورت حروف ابتدایی نام خانوادگی وی و عدد درکنار آن تعریف می‌شود. برای مثال برای شخصی با نام خانوادگی “صادقی” کدی شبیه به ” صاد ۰۴۵۴۸” یا ” صاد ۱۲۳۲۲ خواهد بود. این کد برای اشخاص حقوقی بسته به ماهیت آن (مؤسسه، شرکت و ) شامل سه حرف ابتدایی کلمات مذکور مانند موس، شرک و به همراه یک کد ۵ رقمی است. جهت اخذ کد سهامداری، لازم است شخص با در دست داشتن مدارک ذیل به یکی از شعب کارگزاری‌ها مراجعه و نسبت به اخذ کد معاملاتی خود اقدام کند.

نکاتی پیرامون دریافت کد سهامداری

شرکت‌های کارگزاری معمولاً در اکثر شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها نمایندگی و شعبه دارند. از آنجا که برای دریافت کد معاملاتی حتماً باید مدارک شناسایی شما توسط کارگزاری دریافت و کپی برابر اصل شود، لذا شما باید شرکتی را انتخاب کنید که نزدیک‌‌ترین شعبه به شما را داشته باشد؛ اما اگر تمایل داشتید با شرکتی کار کنید که در نزدیکی محل سکونت شما شعبه نداشت چه‌کار باید کنید؟ بهترین کار مراجعه به وب‌سایت شرکت کارگزاری است. معمولاً در وب‌سایت شرکت‌های کارگزاری اطلاعات کافی برای دریافت کد معاملاتی وجود دارد.

 با این ‌حال به ‌عنوان یک دستورالعمل کلی، اگر در شهرهای کوچک یا روستاها زندگی می‌کنید یا وقت اضافی برای مراجعه حضوری به دفتر شرکت کارگزاری ندارید، روش دریافت کد سهامداری این‌ گونه است که باید فرم‌های لازم برای دریافت کد سهامداری را از وب‌سایت شرکت کارگزاری موردنظر خود دریافت (دانلود) کنید، آن برگه‌ها را با دقت پر کنید و به همراه شناسنامه و کارت ملی به یک دفترخانه رسمی مراجعه کنید. مسؤول دفترخانه مدارک شما را دریافت کرده و کپی شناسنامه و کارت ملی شما را برابر اصل می‌کند. سپس شما این مدارک را توسط پست به آدرس شرکت کارگزاری ارسال می‌کنید و بعد از دریافت مدارک توسط کارگزارتان، کد معاملاتی برای شما ارسال (ایمیل) می‌شود.

صدور ۸۹۵ هزار کد سهامداری جدید در سال ۹۷

گفتنی است در سال ۹۷ شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بیش از ۸۹۵ هزار کد سهامداری جدید در بازار سرمایه صادر کرد تا تعداد کدهای سهامداری به رقم ۱۰ میلیون و ۸۴۴ هزار کد برسد. این شرکت اعلام کرد: با صدور ۲۱۵ کد سهامدار خارجی جدید در سال گذشته، تعداد کدهای سهامداران خارجی بازار سرمایه ایران به رقم ۱۲۹۰ کد رسید. جدید‌ترین گزارش‌ها حاکی از آن است که سهامداران فعال بازار سرمایه افزایش چشمگیری داشته است به‌ طوریکه ۸۴۰ هزار کد حداقل یک تا ۱۰ معامله (خرید یا فروش)، ۷۷ هزار کد بین ۱۱ تا معامله و بیش از ۱۰۰ هزار کد نیز بیش از ۲۰ معامله در اسفندماه گذشته انجام دادند.

صدور آنی کد سهامداری

صدورکد سهامداران از سال گذشته با راه‌اندازی سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان (سجام) به صورت آنی انجام می‌شود. پیش از این، اشخاص حقیقی برای دریافت کد معاملاتی باید به یک شرکت کارگزاری مراجعه و پس از احراز هویت و تکمیل فرم‌های مربوطه، ۲۴ تا ۴۸ ساعت منتظر صدور کد معاملاتی خود می‌شدند. اما در روش جدید، این اشخاص می‌توانند با ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد پیگیری به نزدیک‌ترین شرکت کارگزاری مراجعه و به صورت آنی کد سهامداری خود را دریافت کنند.

نقش سجام در بازارسرمایه

بر اساس این گزارش، سجام یک سامانه زیر ساختی برای شناسایی مشتریان جهت ورود به باشگاه بزرگ بازار سرمایه ایران است که تمام فعالان این بازار اعم از سرمایه‌گذاران، مشتریان و مدیران نهاد‌ها در این سامانه، فقط یک بار برای همیشه اطلاعات خود را در آن ثبت خواهند کرد و پس از احراز هویت حضوری قادر به دریافت خدمات مبتنی بر داده‌های تأیید شده خواهند بود. بر اساس این گزارش، از طریق این سامانه اطلاعات هویتی، شماره حساب، شماره موبایل، آدرس الکترونیکی و اقامت دایمی فرد ثبت می‌شود و از آن به بعد هیچ نهاد مالی نیازی به دریافت مجدد اطلاعات آن سهامدار را ندارد.