اجماع سه حلقه طلایی در تشکیل هاب سوم پتروشیمی

مارش سرمایه‌گذاری در منطقه پارسیان به صدا درآمد اجماع سه حلقه طلایی در تشکیل هاب سوم پتروشیمی  گروه انرژی- طرح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان از جمله طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بوده که ۱۳ سال پیش موافقتنامه آن مابین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع […]

مارش سرمایه‌گذاری در منطقه پارسیان به صدا درآمد

اجماع سه حلقه طلایی در تشکیل هاب سوم پتروشیمی

 گروه انرژی- طرح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان از جمله طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بوده که ۱۳ سال پیش موافقتنامه آن مابین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به عنوان دستگاه اجرایی این طرح مبادله شد.

منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان با هدف استقرار و تولید ۴ میلیون تن فولاد، ۱۸ میلیون تن محصولات پتروشیمی، ۱٫۲ میلیون تن آلومینیوم و … بنیان‌گذاری شده ا ست که برای به ثمر رساندن مجموع طرح‌های خود به سرمایه‌گذاری بالغ بر ۳۷٫۴ میلیارد دلار در بخش غیردولتی معادل ۱۴۰۰۰۰ میلیارد تومان نیاز خواهد داشت. که تا کنون در منطقه دو واحد پتروشیمی با مجموع سرمایه‌گذاری ۴٫۲ میلیارد دلار شروع به کار نموده‌اند. در خصوص صنایع پتروشیمی مستقر در این منطقه باید گفت سایت صنایع انرژی‌بر به جهت نزدیکی به مجموعه پارس جنوبی (سایت ۱و ۲)، یکی از سایت‌های ممتاز برای استقرار صنایع بالادست و پایین‌دست پتروشیمی محسوب می‌شودکه ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی رقمی در حدود ۱۸ میلیون تن، پیش‌بینی شده است.

حال قرار است این منطقه نقطه ثقل مرکزی پتروشیمی‌شود و عنوان سومین هاب پتروشیمی را از آن خود کند. باتوجه به مزایایی که درامر سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است و همینطور استراتژی جایگاه مانند دسترسی آسان به آبهای آزاد، نزدیکی به بزرگ‌ترین منبع گاز جهان و پالایشگاه گاز در منطقه ویژه انرژی پارس می‌تواند جذابیت لازم را برای بخش خصوصی ایجاد کند.

این درحالی است که استفاده از معافیت‌های گمرکی برای واردات تجهیزات از اولویت‌های این طرح به حساب می‌اید.

بنا به اظهارات مدیرعامل منطقه ویژه انرژی بر پارسیان هاب سوم پتروشیمی در منطقه ویژه انرژی بر پارسیان تشکیل خواهد شد.

حسن شاهرخی با بیان اینکه زیر ساخت‌های لازم در خصوص منطقه‌ی ویژه انرژی بر پارسیان در حال انجام است بیان کرد: هاب سوم پتروشیمی در منطقه ویژه انرژی بر پارسیان تشکیل می‌شود که در این راستا وزارت نفت، شرکت ملی پتروشیمی با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت این کار در دست اجرا است.

شاهرخی ادامه داد: دراین خصوص، وزیر نفت نامه‌ای به معاون خود ارسال کرد که کلیه خوراک‌های لازم برای صنعت پتروشیمی به جز گاز طبیعی که در اختیار داریم به این منطقه اختصاص پیدا کند.

مدیرعامل منطقه ویژه پارسیان با بیان اینکه بر اساس این شرایط جدید و تعیین هاب سوم باید به وزارت نفت نزدیک‌تر شده و تفاهم‌نامه‌ای را امضاء کنیم، یادآور شد: در این تفاهم‌نامه نوع همکاری دو طرف در آن مشخص خواهد شد که برای سرمایه‌گذاران صنعت پتروشیمی راحت‌تر و بهتر از گذشته خواهد بود.

وی با اشاره به افق روشن در خصوص اشتغال در این منطقه بیان کرد: زیر ساخت‌های لازم مانند برق و آب در اولویت کار ما بوده تأمین برق آن برعهده شرکت مپنا و آب نیز با احداث آب شیرین کن این منطقه برای انجام کار‌ها تأمین می‌شود.

مدیرعامل منطقه ویژه انرژی بر پارسیان عنوان کرد: با تکمیل بندر شرایط مناسبی برای تخلیه و بارگیری ۹ تن بار آماده خواهد شد و این خود ظرفیت بسیار خوبی برای این منطقه خواهد بود.

وی در ادامه بیان کرد: میزان سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه انرژی بر پارسیان بین ۴۰ تا ۵۰ یورو برآورد شده است که سرمایه‌گذاران می‌توانند با آوردن سرمایه‌های خود در آینده اهداف روشن خود دست پیدا کنند.

مدیرعامل منطقه ویژه انرژی بر پارسیان ادامه داد: انتظار نداریم با شرکت در یک همایش دو روزه سرمایه‌گذاری برای منطقه ویژه انرژی بر پارسیان جذب شود چون سرمایه‌گذاری در این منطقه در مقیاس بزرگ بوده اما انتظار داریم سرمایه‌گذاران کوچک بتوانند با سرمایه‌گذاران بزرگ همراه شده و گام‌های خوبی را در راستای کار در این منطقه انجام دهند.

وزیر نفت نیز پیشتر در این خصوص بیان کرده بود: منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان بهترین منطقه برای توسعه و رشد صنعت پتروشیمی محسوب می‌شود و در این راستا وزارت نفت، علاقمند به سرمایه‌گذاری و حمایت از سرمایه‌گذاران در این منطقه ویژه اقتصادی است.

بیژن زنگنه گفته بود: منطقه ویژه اقتصادی انرژی بر پارسیان زمینه خوبی برای توسعه دارد و نزدیک به ۲۰۰۰ هکتار زمین در این منطقه است که می‌تواند در اختیار پتروشیمی قرار گیرد. در این خصوص باید مطالعات و طراحی‌های لازم در مورد جایگزینی واحد‌ها به خصوص روابط بین واحدها، تأمین خوراک و انتقال محصول به بندر توسط مشاور و نظارت شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام شود تا به نتیجه برسد.در حال حاضر وضعیت خوراک بسیار خوب است و طرح‌هایی که بین ۴۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند باید پیگیری شوند تا ظرف دوسال آینده به بهره‌برداری برسند.