اوراق مالی اسلامی در سراشیبی طرح‌های نیمه تمام پالایشی و پتروشیمی

نبض مناقصات نفتی با حضور شرکت های ایرانی همچنان می‌زند اوراق مالی اسلامی در سراشیبی طرح‌های نیمه تمام پالایشی و پتروشیمی سمیه مهدوی- یکی از دغدغه‌های اصلی در وزارت نفت جذب نقدینگی و سرمایه مورد نیاز برای راه‌اندازی پروژه‌های توسعه میادین نفت و گاز است؛ این امر به قدری برای خزانه کشور اهمیت داشت که […]

نبض مناقصات نفتی با حضور شرکت های ایرانی همچنان می‌زند

اوراق مالی اسلامی در سراشیبی طرح‌های نیمه تمام پالایشی و پتروشیمی

سمیه مهدوی- یکی از دغدغه‌های اصلی در وزارت نفت جذب نقدینگی و سرمایه مورد نیاز برای راه‌اندازی پروژه‌های توسعه میادین نفت و گاز است؛ این امر به قدری برای خزانه کشور اهمیت داشت که در برنامه ششم توسعه در افق بلند مدت رقم ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه را در نظر گرفتند تا در قالب قراردادهای جنجالی IPC جذب آن به سرمنزل مقصود برسد. اما با پیش کشیده شدن جریان تحریم‌ها این امر که برمبنای جذب سرمایه‌گذاران خارجی شکل گرفته بود عملاً از تب و تاب افتاد و به نوعی در حاشیه قرار گرفت. با این وجود مدیران نفتی علی‌رغم پا پس کشیدن شرکت‌های نفتی خارجی تصمیم گرفتند تا عرصه را برای حضور شرکت‌ها و پیمانکاران ایرانی مهیا کنند. هرچند حضور بخش خصوصی درامر سرمایه‌گذاری توسعه میادین امری پر ریسک تلقی می‌شود، اما همچنان مدیران مصرند بر جذاب کردن قرارداد‌ها تا زمام توسعه میادین را به دست شرکت‌های ایرانی بسپارند. برهمین اساس بازار مناقصات برای شرکت‌های ایرانی داغ شد تا در راستای پروژه‌های نگهداشت و افزاش تولید میادین نفتی و گازی به ارزش ۶ میلیارد دلار فضای کاری مناسبی برای رونق فعالیت در بخش پیمانکاری و ساخت داخل صنعت نفت ایجاد شود.

دراین میان می‌توان به مناقصات میدانهای سیوند و اسفند در شرکت نفت فلات قاره ایران و منصوری آسماری، رامشیر، گچساران خامی، لالی آسماری، کبود و نرگسی در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و مناقصه میدان دانان در نفت مناطق مرکزی ایران اشاره کرد

که در پی آن تاکنون قرارداد ۱۰ بسته کاری طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت امضاء به امضاء رسید.

اما براساس گفت‌و‌گوی خبرنگار مناقصه‌مزایده با وزیر نفت در جهت تسهیل ورود بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری، وی اذعان کرد:

برای تسهیل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اخیراً طرحی را تقدیم سران سه قوه کرده‌ایم که اجازه بدهند بخش خصوصی بتواند از منابع بازار سرمایه استفاده کند که در ادامه دولت بتواند به کمک تضامینی در اوراق مالی اسلامی از آن حمایت کند به‌خصوص در طرح‌های نیمه تمام پالایشی و پتروشیمی.

 به گفته بیژن زنگنه کارهایی برای قراردادهای EPC و EPD که ارزش آن به یک میلیارد دلار می‌رسد انجام داده‌ایم که مناقصات آن درحال برگزاری است و برندگان آن نیز اعلام می‌شوند. یک میلیارد از آن پروژه نیز به صورت قرارداد منعقد شده است؛ این کاری است که با اتکا به منابع داخلی صورت گرفته است.

حال با گذشت یک ماه از این گفت‌و‌گو ظاهرا این طرح درحال تصویب شدن است.

وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تأمین مالی شرکت‌های بالادستی نفت در بازار سرمایه پیشنهاد کرده است، شرکت ملی نفت پس از عقد قرارداد نسبت به انتشار اوراق مالی اسلامی و یا تاسیس صندوق‌های پروژه و سرمایه‌گذاری خصوصی اقدام کند.

برهمین اساس در راستای تحقق اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و به منظور مقابله مؤثر با تحریم‌های غیرقانونی آمریکا و لزوم به‌کارگیری ظرفیت‌ شرکت‌های داخلی تأیید صلاحیت شده وزارت امور اقتصاد و دارایی پیشنهاد ارائه کرد.

وزارت امور اقتصاد و دارایی پیشنهاد کرد تا شرکت ملی نفت ایران بتواند برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های اکتشاف و تولید نفت و گاز با اولویت میادین مشترک پس از عقد قرارداد مبتنی بر تولید نفت و گاز نسبت به انتشار اوراق مالی اسلامی و یا تاسیس صندوق‌های پروژه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی (ریالی و ارزی) تا سقف مشخص از طریق بازار سرمایه و با تضمین بانک‌های عامل و نهادهای مالی مورد تأیید سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام کند.

قرارداد خرید نفت از سوی شرکت ملی نفت ایران به عنوان تضمین اصل و سود این اوراق نزد بانک‌های عامل و سایر نهادهای مالی پیشنهاد شده است.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بانک‌های عامل و سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن قبول تضمین یاد شده، موظف می‌شوند در این خصوص سازوکار تسهیل لازم را فراهم کنند.