مجلسی‌ها شمشیر را از رو بستند؟!

طرح سهمیه بندی بنزین در شش و بش تصمیم گیری مجلسی‌ها شمشیر را از رو بستند؟! گروه انرژی- زمزمه‌های بازگشت سناریوی سهمیه بندی و دونرخی شدن بنزین درحالی به گوش می‌رسد که در میان اقبال و ادبار موافقان و مخالفان هنوز نتوانسته است با قطعیت گزینه مناسبی برای تصمیم نهایی دولتمردان تلقی شود. اظهارنظرات در […]

طرح سهمیه بندی بنزین در شش و بش تصمیم گیری

مجلسی‌ها شمشیر را از رو بستند؟!

گروه انرژی- زمزمه‌های بازگشت سناریوی سهمیه بندی و دونرخی شدن بنزین درحالی به گوش می‌رسد که در میان اقبال و ادبار موافقان و مخالفان هنوز نتوانسته است با قطعیت گزینه مناسبی برای تصمیم نهایی دولتمردان تلقی شود.

اظهارنظرات در این خصوص درحالی مطرح می‌شود که نمایندگان مجلس با بیان عدم توان مالی بازار مصرف از عدم گرانی بنزین می‌گویند و جریان مذکور را منتفی اعلام می‌کنند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، آب پاکی را روی دست طرفداران گرانی سوخت می‌ریزد و اذعان می‌کند که کمیسیون متبوعش با افزایش قیمت هر یک از حامل‌های انرژی مخالف است و در صورت طرح این موضوع با هرگونه افزایش مخالفت می‌کند.

به گفته اسدا… قره خانی وزیر نفت در نشست اخیر کمیسیون انرژی مجلس حضور داشت و بحثی درباره سهمیه بندی و افزایش قیمت سوخت از سوی زنگنه صورت نگرفت.

با اظهار بی‌اطلاعی کمیسیون انرژی و وزارت نفت می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که موضوع دو نرخی شدن و افزایش قیمت بنزین مطرح نیست و به قول این نماینده مجلس بحثی در این باره صورت نگرفته است.

او حتی در خصوص اینکه آیا در شورای عالی هماهنگی قوای سه گانه بحث افزایش قیمت بنزین مطرح شده است یا خیر، تصریح می‌کند: تاکنون چیزی درباره تصمیم سه قوه درباره دو نرخی شدن قیمت سوخت نشنیده‌ام، اما اگر قرار باشد مجلس در این باره تصمیم بگیرد قطعا با افزایش قیمت بنزین مخالف است.

باتوجه به رشد لجام گسیخته مصرف بنزین در طول سال‌های گذشته به‌ویژه آنکه در سال گذشته به نوعی رکورد زنی کرد انتظار می‌رود این روند امسال نیز رشد صعودی در پیش داشته باشد؛ با پیش روی پروسه مذکور حتی ستاره خلیج‌فارس که با روی کار آمدن سه فاز کلیدی در تأمین بنزین روی هدف صادرات بنزین متمرکز شده است، نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و تولید ۱۰۵ میلیون لیتری روزانهاش نیاز بازار مصرف داخلی را تأمین نخواهد کرد؛ از اینرو دولت از امروز به فکر جلوگیری از رسیدن به نقطه‌ای است که از به چالش کشیده شدن خودکفایی کسب شده در عرصه تولید بنزین و نیاز دوباره به واردات بنزین خودداری کند.

طرح دوباره احتمال سهمیه‌بندی بنزین و دو نرخی شدن در حالی مطرح می‌شود که یک اقتصاددان با بیان اینکه سهمیه‌بندی بنزین با عدالت سازگاری بیشتری دارد، گفت: دولت باید بخشی از منابع حاصل از این طرح را به تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی اختصاص دهد تا با استقبال بیشتر مردم از وسایل حمل‌ونقل عمومی، توان جابه‌جایی مسافر توسط این ناوگان افزایش پیدا کند.

طی روزهای اخیر دولت به جای بردن لایحه به مجلس شورای اسلامی، درخواست خود برای بازنگری در نرخ عرضه بنزین را به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا برده، که نمایندگان مجلس واکنش‌های متفاوتی در برخورد با این موضوع داشته‌اند. برخی نمایندگان با مخالفت قاطع خود و دیگر نمایندگان با هرکونه افزایش و یا تغییر در نحوه و نرخ عرضه بنزین در شرایط فعلی خبر داده‌اند، اما برخی نمایندگان شرایط امروز کشور و موضع مجلس را موافق بازگشت سهمیه بندی بنزین و اعمال تغییر در نرخ عرضه آن می‌دانند.

عضو دیگر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی دراین خصوص گفت: نمایندگان در اسفندماه در جریان بررسی بودجه ۹۸ با هرگونه افزایش قیمت بنزین و بازگشت سهمیه‌بندی مخالفت کرده بودند و این‌طور نیست که بتوان این تصمیم نمایندگان مجلس را در جلسه‌ای بیرون از مجلس تغییر داد.

عبدا… سامری نماینده مردم خرمشهر اظهار داشت: اطلاعی از تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در خصوص دونرخی شدن و بازگشت مجدد سهمیه‌بندی بنزین ندارم و چیزی در این باره نشنیده‌ام. اگر تصمیمی در خارج از مجلس در خصوص افزایش قیمت بنزین در شرایط فعلی کشور گرفته شود، به‌طور قطع نمایندگان با این تصمیم مخالفت می‌کنند و اولین مخالف آن، خود من هستم.

اما فریدون حسنوند رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اخبار منتشر شده مبنی بر افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی آن در ظرف چند ماه آینده، گفت: تاکنون در مجلس تصمیمی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی به ویژه بنزین و سهمیه‌بندی آن اتخاذ نشده است. به گفته وی دولت باید مشخص کند منابع حاصل از افزایش قیمت یا سهمیه‌بندی بنزین را قرار است کجا هزینه کند.

در همین خصوص عبدا… مشکانی –کارشناس مسائل اقتصادی- با اشاره به احتمال سهمیه‌بندی بنزین و دو نرخی شدن آن به ایسنا گفت: قیمت حامل‌های انرژی در ایران اختلاف بسیار بالایی با قیمت‌های بین‌المللی دارد و همین مسأله قاچاق سوخت را برای عده‌ای جذاب‌تر می‌کند و همین قاچاق سوخت سالیانه مبالغ هنگفتی را بر دولت تحمیل می‌کند.

او با بیان اینکه افزایش یک‌باره قیمت سوخت می‌تواند تبعاتی داشته باشد ادامه داد: بهتر است برای هر صاحب خودرویی یک سهمیه ماهانه تعیین شود تا از این طریق از اضافه مصرف بنزین جلوگیری شود تا اگر کسی خواست بیشتر از آن اندازه مصرف کند مبلغ بیشتری پرداخت کند.

مشکانی در ادامه به گزینه‌های ممکن برای هزینه‌کرد درآمدهای دولت از مسیر سهمیه‌بندی هم اشاره کرد و گفت: یارانه‌ای که برای دادن بنزین پرداخت می‌شود جزو منابع ملی است که اغلب اقشار شهرنشین از آن استفاده می‌کنند، این در حالی است که کسانی که خودرو ندارند یا در روستاها زندگی می‌کنند بهره‌ای از این یارانه ندارند. طبیعی است در صورت اجرای سهمیه‌بندی روستاییان نیز باید از منابع به دست آمده از این محل بهره‌مند شوند.

پیش از این نیز با اجرای سهمیه‌بندی سوخت در ایران از تیر ماه ۱۳۸۶ هر لیتر بنزین سهمیه‌ای با نرخ ۱۰۰ تومان و هر لیتر بنزین آزاد نیز با قیمت ۴۰۰ تومان عرضه شد. مرحله بعدی افزایش قیمت بنزین در ۲۸ آذر ۱۳۸۹ با اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها در ایران کلید خورد و هر لیتر بنزین سهمیه‌ای به ۴۰۰ تومان و بنزین آزاد هم به ۷۰۰ تومان رسید.

افزایش بعدی قیمت بنزین در سال ۱۳۹۳ در دولت تدبیر و امید بود که با اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها هر لیتر بنزین سهمیه‌ای به ۷۰۰ تومان و هر لیتر بنزین آزاد به ۱,۰۰۰ تومان رسید که با تک نرخی شدن بنزین در سال ۱۳۹۴ به قیمت ۱,۰۰۰ تومان پرونده بنزین سهمیه‌ای بسته شد.