مناقصه راهی مطمئن برای توسعه مترو در کلان شهرها

تجربیات توسعه قطار شهری در تهران در اختیار بغداد مناقصه راهی مطمئن برای توسعه مترو در کلان شهرها گروه اجتماعی- توسعه متروی؛ مسأله‌ای که برای کلان شهرهایی همچون تهران که جمعیت چندین میلیون نفری دارند، از نان شب نیز واجب‌تر است. در روزگاری که دیگر خیابان‌ها توانی برای جا به جایی خودرو‌ها ندارند، مترو توانسته […]

تجربیات توسعه قطار شهری در تهران در اختیار بغداد

مناقصه راهی مطمئن برای توسعه مترو در کلان شهرها

گروه اجتماعی- توسعه متروی؛ مسأله‌ای که برای کلان شهرهایی همچون تهران که جمعیت چندین میلیون نفری دارند، از نان شب نیز واجب‌تر است. در روزگاری که دیگر خیابان‌ها توانی برای جا به جایی خودرو‌ها ندارند، مترو توانسته روزانه میلیون‌ها نفر را در تهران جا به جا کند. شما تصور کنید که همین تعداد از افراد اگر مجبور به استفاده از خودروی شخصی، تاکسی و اتوبوس بودند، چه فاجعه‌ای در تهران رخ می‌داد!؟ بر همین اساس توسعه مترو یکی از مهم‌ترین اولویت‌های شهری و مسؤولان ارشد شهر تهران است. در این بین برگزاری مناقصات توانسته شرایط بسیار مطلوبی را برای توسعه مترو به همراه داشته باشد و به جرأت می‌توان ادعا کرد که متروی تهران به لطف برگزاری همین مناقصات توانست توسعه یابد. افتخاری که باعث شده تا دیگر کشورهای همسایه نیز برای استفاده از تجربیات شهرداری تهران در توسعه مترو، پیش قدم باشند.

آمادگی برای ساخت مترو در عراق

در همین ارتباط، شهردار تهران در دیدار با همتای عراقی‌‌اش از آمادگی پیمانکاران ایرانی برای ساخت مترو در عراق خبر داد. پیروز حناچی در دیدار با «فلاح حسن الجزائری» استاندار و «ریاض العضاض» رییس شورای استان بغداد از ظرفیت شرکت‌های ایرانی برای احداث مترو در عراق خبر داد و گفت: می‌توان این موضوع را از سوی کمیسیون‌های مشترک دو کشور پیگیری کرد. حناچی در این دیدار افزود: بغداد یک کلانشهر است و کلان شهر‌ها معمولاً مشکلات مشابهی دارند که ترافیک یکی از آنهاست. شهردار تهران با بیان اینکه پربار‌ترین راه‌هایی که برای رفع ترافیک توصیه می‌شود گسترش شبکه مترو است، عنوان کرد: در سال ۶۶ عملیات احداث متروی تهران را عملاً آغاز کردیم و در حال حاضر ۷ خط مترو تهران به بهره‌برداری رسیده است.

جا به جایی دو میلیون مسافر در تهران

وی با اشاره به اینکه روزانه دو میلیون مسافر در مترو تهران جا به جا می‌شوند، گفت: ما برای این کار دیر شروع کردیم و باید قبل از انقلاب این حرکت آغاز می‌شد و ما ادامه دهنده آن بودیم. براساس قانون مصوب شورای شهر و برنامه‌ریزی‌های تهران تحقق روزانه هفت میلیون سفر را در برنامه کاری داریم که برای تحقق چنین مأموریتی باید ۲۰۰۰ واگن مترو را به مجموعه فعلی اضافه کنیم، همچنین سرفاصله حرکت قطار‌ها را به ۲ دقیقه کاهش داده و دو خط دیگر را تکمیل کنیم.

احداث مترو در بغداد دیر شده است

وی با بیان اینکه احداث مترو در بغداد نیز دیر شده است، گفت: هر چه سریعتر باید درمورد این موضوع تصمیم بگیرید؛ البته شما می‌توانید از مشکلی که ما با آن مواجه هستیم به عنوان تجربه استفاده کنید، چراکه ما سوبسید زیادی در مترو می‌پردازیم و مردم در واقع یک دهم قیمت واقعی سفر را می‌پردازند؛ این امر باعث شده است که بار عمده بر دوش شهرداری و دولت باشد و بخش خصوصی برای توسعه مترو ورود نکند. وی پیشنهاد داد که بغداد از ابتدا با سوبسید کمتری شروع کند، در این صورت می‌تواند امکان اینکه منابع را از بخش خصوصی و بانک‌ها برای توسعه مترو فراهم کند، بیشتر پیدا کند.

تحریم‌ها، تهدید هستند

حناچی با اشاره به اینکه تحریم‌ها به خودی خود تهدید هستند، عنوان کرد: شما نیز تجربه تحریم‌ها را داشتید اما می‌توان این تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کرد فرصتی که هم برای ما و هم برای شما ایجاد شده است. وی با بیان اینکه با افتتاح خط ۶ و ۷ ظرفیت شرکت‌های سازنده مترو آزاد می‌شود، گفت: این شرکت‌ها می‌توانند توسعه مترو بغداد را در دستور کار خود قرار دهند و در صورت هماهنگی دو موضوع ذکر شده شرکت‌های ایرانی در برگزاری مناقصه محدود نیز آمادگی دارند که این پروژه‌ها را به انجام برسانند.

ضرورت ضمانت دولت عراق

شهردار تهران با بیان اینکه اگر ضمانت دولت عراق برای سرمایه‌گذاران ایرانی وجود داشته باشد، سرمایه‌گذاری از طریق بخش خصوصی امکان پذیر است، تصریح کرد: در خصوص جذب سرمایه‌گذاری برای ساخت مترو نکته کلیدی قیمت واقعی بلیت مترو است. در تهران بلیت مترو یک دهم قیمت واقعی است و این مسأله جذب سرمایه‌گذار را با مشکل مواجه می‌کند. در حالی که اگر بلیت قیمت واقعی داشته باشد بخش خصوصی می‌تواند بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری را برای ساخت مترو انجام دهد. در حال حاضر ۸۰ درصد از خطوط مترو تهران براساس مطالعات تکمیل شده است. از ۱۰ خط مترو مورد نیاز در تهران ۷ خط تکمیل شده و تونل‌های ۳ خط دیگر هم آماده است.

مناقصه بین‌المللی برگزار کنید

حناچی در خصوص ساخت خطوط مترو در بغداد گفت: برای آغاز ساخت مترو در بغداد می‌توانید با برگزاری یک مناقصه بین شرکت‌های ایرانی و حتی کشورهای دیگر دنیا این کار را آغاز کنید، اما اطمینان دارم شرکت‌های ایرانی از نظر قیمت ارجحیت دارند. شهردار تهران در خصوص انتخاب یک خانم به عنوان شهردار بغداد عنوان کرد: به شما، دولت عراق و شورای شهر بغداد بابت این انتخاب تبریک می‌گویم. با توجه به اینکه پس از مشکلات و جنگ‌های بسیار این مسؤولیت را پذیرفتید، برای شما آروزی موفقیت می‌کنم و برای موفقیت شما نهایت تلاش را به کار می‌گیریم.