مناقصه راهی جدید برای تهیه اجناس فروشگاه‌های زنجیره‌ای

مناقصه راهی جدید برای تهیه اجناس فروشگاه‌های زنجیره‌ای مسعود طاهری- فروشگاه‌های زنجیره‌ای؛ هم محلی برای توزیع انواع کالا هستند و هم محلی برای شکست احتکار! خوب که نگاه کنید می‌بینید که در خیابان‌ها و در لا‌به‌لای انبوه خودرو، فروشگاه‌های زنجیره‌ای قرار دارند. فروشگاه‌هایی که با تغییر سبک زندگی مردم و اضافه شدن جمعیت با استقبال […]

مناقصه راهی جدید برای تهیه اجناس فروشگاه‌های زنجیرهای

مسعود طاهری- فروشگاه‌های زنجیره‌ای؛ هم محلی برای توزیع انواع کالا هستند و هم محلی برای شکست احتکار! خوب که نگاه کنید می‌بینید که در خیابان‌ها و در لا‌به‌لای انبوه خودرو، فروشگاه‌های زنجیره‌ای قرار دارند. فروشگاه‌هایی که با تغییر سبک زندگی مردم و اضافه شدن جمعیت با استقبال فراوانی روبه‌رو شده‌اند و کاروکاسبی سوپرمارکت‌ها را به خطر انداخته‌اند! از سوی دیگر در شرایطی که نوسان قیمت ارز پیامدهایی مانند احتکار سودجویان در پی دارد، ساماندهی زنجیره توزیع کالا و اقلام اساسی کمک شایانی به تنظیم بازار می‌کند که به نظر می‌رسد نقش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در این میان بسیار مؤثر و قابل‌توجه است. در این فرصت نگاهی داریم به جو مسایلی که حول یک فروشگاه زنجیره‌ای وجود دارد و در نهایت اینکه یک فروشگاه بزرگ زنجیره‌ای با میلیون‌ها مشتری چگونه اقلام خود را تأمین می‌کند؟

از جو روانی تا تشکیل صف

به جرأت می‌توان گفت، وقایع رخ داده در جامعه باب شایعه را باز می‌کند تا افراد سودجو در این میان به شایعات بیشتری دامن زنند تا کسب‌وکار خود را سکه کنند. در این میان ایجاد جو روانی مثبت یا منفی، همانند موج جامعه را هدایت می‌کند و افراد بسیاری در این شرایط به دور از منطق و تحلیل پیرامون، ناخواسته اهداف سودجویان را دنبال می‌کنند، به نحوی که اخيرا شاهد بوده ايم ، با شایعاتی درخصوص نبود یا کمبود برخی اقلام اساسی همچون مواد شوینده، قند و شکر وغيره ، عده قليلي از مردم نگران شدند و با خرید این اقلام و انبار آن، نوعی خودتحریمی و احتکار خانگی را رقم زدند! گرچه کمبود و گران شدن برخی کالا‌ها در بازار وجود دارد اما افرادی هستند که این کمبود‌ها را با شایعه بروز قحطی و نبود مواد مصرفی گره  مي زنند و با ایجاد ناامنی در جو روانی جامعه، به دنبال سودجویی هستند.

تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور

بیش از ۷۰ سال از پیدایش نخستین نسل فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای در کشورمان می‌گذرد. سال ۱۳۲۸ فروشگاه‌های سراسری سپه در تهران پایه‌گذاری و افتتاح شد ، فعالیت این فروشگاه‌ها در تهران چنان تجربه بديعي بود که همچنان بسیاری از مردم، فروشگاه‌های زنجیره‌ای را با مفهوم فروشگاه سپه به خاطر می‌آورند. اما در طول زمان و دهه‌های مختلف، روند رشد و توسعه این شکل از کسب‌وکار همواره ثابت نبوده و با نوساناتی همراه بوده است. براین اساس گفته می‌شود ۲۵ هزار نفر در بخش فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور به صورت مستقیم مشغول به فعالیت هستند و ۲۵۰۰ شعبه فروشگاهی تحت ۷۰ برند به عنوان فروشگاه‌های زنجیره‌ای فعال بوده و بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این بخش صورت گرفته است. همچنین کارشناسان معتقدند اگر کل گردش بازار خرده‌فروشی را رقمی حدود ١٢٠ تا١٣٠هزار میلیارد تومان بدانیم از این رقم حدود هشت تا ۱۰درصد بازار خرده‌فروشی را فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بر می‌گیرد.

توزیع ۹۰درصدی کالای ایرانی

همچنین براساس آمار بیش از ۹۰ درصد کالاهایی که در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود، کالای تولید داخل و ایرانی است. جالب است بدانید که قیمت برخی اجناس واقعی نیست، در حالی که در همه جای دنیا قیمت فروش ملاک است، اما در ایران روی اجناس قیمت مصرف‌کننده درج می‌شود. قیمت تمام شده یک کالا حاصل هزینه‌های تولید، سربار محصول، انبار و نگهداری و هزینه پخش و سود فروشندگان است. در حال‌حاضر در کشور ما براساس اعلام سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، ۳ تا ۵ درصد هزینه و توزیع کالا برای شرکت‌های پخش و ۱۰درصد سهم سود فروشندگان تعیین شده است.

 

تخفیف زیاد؛ برگ برنده فروشگاه‌های زنجیرهای

تخفیف همواره مهم‌ترین بخش خرید در ایران بوده است و حتی اکثریت آدم‌هایی که تمکن مالی نیز دارند، دنبال تخفیف می‌گردند. در چنین شرایطی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای محلی مناسب برای اقشار مختلف مردم به حساب می‌آیند.

خرید اقلام فروشگاه با مناقصه

حال به این سؤال می‌رسیم که فروشگاه‌های زنجیره‌ای چگونه اجناس میلیون‌ها مشتری خود را تأمین می‌کنند؟ برای رسیدن به این پاسخ می‌توان گفت که روش‌های مختلفی برای این امر وجود دارد، از خرید مستقیم از بازار گرفته تا ثبت سفارش کالاهای وارداتی و… حال یکی از مهم‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور مناقصه را برای تأمین اجناس خود انتخاب کرده است، اتفاقی که برای برخی از فروشگاه‌های دولتی رخ داده و آنها از طریق برگزاری مناقصه اجناس مشتریانشان را تأمین می‌کنند. در همین رابطه مسعود سریع‌القلم، مدیرعامل شرکت شهروند در نشستی خبری با بیان اینکه فروشگاه متبوعش تا پیش از این فقط امانی‌فروشی می‌کرده، گفت: «ما چند وقتی است که به سراغ کالاهای اساسی رفتیم و از طریق مناقصه کالا‌ها را خریداری کرده و به صورت کاملاً آنالیز شده به فروشگاه‌ها ارسال می‌کنیم.»