شغل خبرنگاری مجدداً سخت و زیان‌آور اعلام شد

قابل توجه سازمان تأمین‌اجتماعی شغل خبرنگاری مجدداً سخت و زیان‌آور اعلام شد مسعود طاهری- خبرنگاری؛ زیان‌آور بودن یا نبودن؛ مسأله این است! این موضوعی است که سال‌هاست مطرح است و همواره بر سر آن بگومگو و کشمکش وجود داشته است. برخی‌ها خبرنگاری را شغلی سخت و زیان‌آور می‌دانند و برخی‌ها هم آن را سخت و […]

قابل توجه سازمان تأمین‌اجتماعی

شغل خبرنگاری مجدداً سخت و زیانآور اعلام شد

مسعود طاهری- خبرنگاری؛ زیانآور بودن یا نبودن؛ مسأله این است! این موضوعی است که سال‌هاست مطرح است و همواره بر سر آن بگومگو و کشمکش وجود داشته است. برخی‌ها خبرنگاری را شغلی سخت و زیان‌آور می‌دانند و برخی‌ها هم آن را سخت و زیان‌آور نمی‌دانند. جالب آن که بهزعم دولت‌ها، این شغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود اما بیمه‌هایی که باید در نهایت آن را به حساب آورند، شغل خبرنگاری را سخت و زیان‌آور نمی‌دانند! همین موضوع باعث شده تا بسیاری از خبرنگاران فعلی تکلیف خود را ندانند. البته اینها تنها مشکل خبرنگاران نیست بلکه مشکلات دیگری نیز وجود دارد. از جمله این که طبق قانون حقوق خبرنگاران از مالیات معاف هستند اما سازمان امور مالیاتی آن را قبول ندارد و برای خبرنگارانی که حقوق بالایی به‌زعم فعالیت‌هایشان دریافت می‌کنند، مالیات می‌گیرد! حال در دولت دوازدهم باز هم بحث شیرین زیان‌آور بودن یا نبودن شغل خبرنگاری موضوعی مورد بحث شده است.

شرایط بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور

کاهش شنوایی، ضعف بینایی، آسیب‌های جسمی و حرکتی، ایجاد مشکلات تنفسی، قلبی و عروقی، فشارهای روانی و عصبی و مسایلی از این دست از جمله پیامد‌ها و آسیب‌های جسمی و روحی است که ممکن است حتی با گذشت چند سال پس از بازنشستگی در افراد بروز کند؛ از آن گذشته سروکار داشتن افراد با مواد خطرناک شیمیایی، مواد رادیواکتیو و مشاغل دارای سروصدا و آلایندگی زیاد نیز آنان را در ردیف مشاغل سخت و زیان‌آور قرار می‌دهد.

شرایط بیمه برای مشاغل سخت و زیانبار

سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان‌آور به هر میزان، قبل یا بعد از اشتغال در مشاغل عادی به ازای هر سال سابقه ۱٫۵(یک‌ونیم) سال محاسبه خواهد شد. بیمه‌شدگانی که در مشاغل سخت و زیان‌آور اشتغال به‌کار داشته‌اند، به یکی از حالات زیر می‌توانند از مزایای بازنشستگی وفق قانون مذکور بهره‌مند شوند.

نحوه تعیین شغل سخت و زیان‌آور

طبق قانون افرادی که ۲۰ سال متوالی و یا ۲۵ سال متناوب در مشاغل سخت و زیان‌آور که براساس قانون تعریف و مشاغل آن مشخص شده است حضور داشته باشند، می‌توانند بازنشسته شوند. محمدحسن زدا، معاون فنی و درآمد سازمان تأمین‌اجتماعی در همین ارتباط می‌گوید: چند شغل از جمله کارکردن با برق فشار قوی، بیمارستان روانی، ارتفاعات، معادن و همینطور شغل خبرنگاری به عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور مطرح شده است که برای احراز این نوع اشتغال کمیته‌ای تحت عنوان سخت و زیان‌آور در ادارات کار مستقر شده است که افراد می‌توانند درخواست‌های خود را به این کمیته بدهند تا پس از بررسی نتایج آن اعلام شود.

دلایل مخالفت تأمین‌اجتماعی

زمانی که وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی حرفه خبرنگاری را به‌عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور پیشنهاد کرد و چون در عنوان آن نام «خبرنگار» آمده بود، بسیاری از شعب تأمین‌اجتماعی قانون را اینگونه تفسیر کردند. در واقع در قانونی که ابتدا تصویب شده بود از عناوینی مانند نویسنده تحریریه، مترجم تحریریه و دبیرسرویس همه به‌عنوان خبرنگار یادشده بود اما درباره مشاغلی که عنوان آنها نیامده بود، مقداری تشکیک درباره خبرنگار بودن یا نبودن شاغلین آنها به وجود آمد. به جرأت می‌توان گفت که علی‌رغم تصویب قانون مربوط به سخت و زیان‌آور بودن شغل خبرنگاری و روزنامه‌نگاری و آیین‌نامه‌های مربوطه عملاً مزایای این قانون نصیب خبرنگاران و روزنامه‌نگاران نشده و سازمان تأمین‌اجتماعی با بهانه‌های مختلف از اجرای این مصوبه همواره طفره رفته است.

تأکید مجدد دولت بر زیانبار بودن خبرنگاری

دیروز نیز وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی به صورت رسمی اعلام کرده که شغل خبرنگاری در دسته مشاغل سخت و زیان‌آور قرار دارد. محمدشریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی به صورت رسمی طی نامه‌ای در پاسخ به سؤال محمودزاده، نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای‌اسلامی درخصوص سختی و زیان‌آور بودن شغل خبرنگاری در تاریخ۱۱ اردیبهشت ۹۸ اعلام کرد: «شغل خبرنگاری در دسته مشاغل سخت و زیان‌آور قرار دارد». وی در این نامه نوشته است: بازگشت به نامه جناب آقای محمودزاده، نماینده محترم مردم مهاباد در مجلس شورای‌اسلامی درخصوص اینکه به چه دلیل وزارت تعاون کار و رفاه‌اجتماعی سختی کار خبرنگاران و اهالی رسانه را نمی‌پذیرد به استحضار می‌رساند، مستند به ماده۱۱ آیین‌نامه اجرایی تبصره۲ الحاقی ماده۷۶ قانون تأمین‌اجتماعی موضوع تصویبنامه هیأت‌وزیران مورخ ۵ اردیبهشت سال ۸۶ شغل خبرنگاری صراحتاً به عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور عنوان گردیده است و مصادیق آن طی مصوبات هیأت‌وزیران به  مورخ ۱۱آذر ۸۳ تصریح شده است و بدیهی است در صورت ارائه درخواست متقاضی به دبیرخانه‌های کمیته‌های استانی بررسی مشاغل سخت و زیان‌آور سراسر کشور مراتب توسط کمیته‌های استانی مورد تطبیق و نظر قرار خواهد گرفت و در صورت احراز سوابق بازنشستگی مستمری آنها توسط سازمان تأمین‌اجتماعی برقرار می‌گردد.