ایجاد بالانس ارزی در بخش معدن و صنایع‌معدنی

رییس هیأت‌عامل ایمیدرو مطرح کرد ایجاد بالانس ارزی در بخش معدن و صنایع‌معدنی گروه زمین و معدن در چرخه صنعت فولاد (از سنگ‌آهن تا محصولات نیمه‌نهایی و نهایی) بخش فولادسازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چراکه تمامی زحمات فرآیندهای قبلی (معدن، گندله‌سازی، احیا) را به محصول نهایی (شمش) تبدیل می‌کند. همچنین خوراک اولیه کارخانجات نوردی […]

رییس هیأت‌عامل ایمیدرو مطرح کرد

ایجاد بالانس ارزی در بخش معدن و صنایع‌معدنی

گروه زمین و معدن

در چرخه صنعت فولاد (از سنگ‌آهن تا محصولات نیمهنهایی و نهایی) بخش فولادسازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چراکه تمامی زحمات فرآیندهای قبلی (معدن، گندله‌سازی، احیا) را به محصول نهایی (شمش) تبدیل می‌کند. همچنین خوراک اولیه کارخانجات نوردی را با در نظرگرفتن نیاز و نوع محصول آنها، تأمین می‌کند. با توجه به این موضوع انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در تاریخ۱۳۸۰٫۰۶٫۲۰ با حضور ۲۰ شرکت تولیدکننده فولاد و طبق ماده۱۳۱ کانون کارفرمایی و کارگری و تحت‌عنوان انجمن صنفی تولیدکنندگان فولاد ایران در وزارت‌کار و اموراجتماعی و به‌منظور ساماندهی فرآیند تولید فولاد کشور و حفظ توازن، نظم و فراهم کردن امکان بهره‌برداری بیشتر از سرمایه‌گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست‌اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در اینگونه موارد و دفاع از منافع مشروع اعضا، به ثبت رسید و در سال ۱۳۸۵ با تغییر مصوبه مجمع عضویت این انجمن از وزارت کار به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تغییر یافت و از آنجا که ایران در حوزه صادرات فولاد هم سرآمد بوده و رتبه کمتر از دهم دارد. بنابراین با توجه به پتانسیل‌های موجود مانند مواد اولیه، انرژی و دسترسی آسان به آبهای آزاد، بایستی دید ویژه‌ای نسبت به فولاد در کشور صورت گیرد.

به همین منظور خداداد غریب‌پور، رییس هیأت‌عامل ایمیدرو در نشست هم‌اندیشی با انجمن تولیدکنندگان فولاد از حل مشکلات ارزی و ایجاد بالانس ارزی در بخش معدن و صنایع‌معدنی خبر داد و افزود: سال گذشته بالغ بر ۹میلیارد و۲۲۶ میلیون دلار صادرات در بخش معدن و صنایع‌معدنی داشتیم که زنجیره فولاد با ۴٫۱ میلیارد دلار در رتبه نخست قرار دارد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با توجه به آمار صادرات و واردات در بخش معدن و صنایع‌معدنی، می‌توانیم بالانس ارزی ایجاد کنیم.

غریب‌پور با بیان اینکه اولویت امسال ما صادرات است و باید موانع صادراتی برداشته شوند، پیش‌بینی کرد: تا پایان سال‌جاری، صادرات بخش فولاد به ۳میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار و واردات این محصولات به ۳میلیارد و۳۰۰میلیون دلار خواهد رسید که این حاکی از تراز تجاری مثبت خواهد بود.

نقش انجمن فولاد در تنظیم بازار

رییس هیأت‌عامل ایمیدرو بر نقش کلیدی این انجمن در تنظیم بازار تأکید کرد و افزود: در دنیا نهادهای واسطه‌ای نقش بسیار مهمی در تنظیم بازار دارند. اتفاقات بازار زنده است و باید پیوسته اطلاعات بازار رصد شود به همین دلیل انجمن تولیدکنندگان فولاد می‌تواند تولید فولاد، عرضه در بازار داخلی و عرضه در بورس را مدیریت کند.

وی خاطر نشان کرد: حضور انجمن تولیدکنندگان فولاد در اتاق فکر معدن می‌تواند بسیار مؤثر باشد. انجمن باید ارائه‌دهنده راهکار و جریان تصمیمساز در بخش معدن باشد.

رشد ۱۷ درصدی تولید آهناسفنجی

در این نشست بهرام سبحانی، رییس انجمن فولاد ایران ضمن ارائه گزارشی از میزان تولید و صادرات در بخش فولاد کشور، افزود: تولید آهن‌اسفنجی از ۲۲میلیون و ۵۶۰هزار تن در سال۹۶ به ۲۶میلیون و ۳۵۹ هزار تن در سال ۹۷ افزایش یافت که حاکی از رشد ۱۷درصدی است.

همچنین طی این نشست اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد بر رفع موانع صادراتی، مشکلات بورس و گمرک، قیمت‌گذاری، حضور پررنگ‌تر انجمن در کمیته‌های تصمیم‌گیری فولاد، ایجاد مشوق‌های صادرات و کمک به افزایش تولید فولادسازان تأکید کردند.