ایجاد تنوع در تولیدات پتروشیمی برای دفع تحریم‌های احتمالی

ایجاد تنوع در تولیدات پتروشیمی برای دفع تحریم‌های احتمالی گروه پتروشیمی- با قد علم کردن تحریم‌های آمریکا مقابل بازار نفت ایران این نکته بیش از هر زمان دیگری به خوبی عیان شد که باید اقتصاد کشور از تک‌محصولی بودن خارج شود و با محوریت قرار دادن سایر شاخص‌های تجاری کشور پتانسیل‌های خاموش و بعضاً نیمه‌فعال […]

ایجاد تنوع در تولیدات پتروشیمی برای دفع تحریم‌های احتمالی

گروه پتروشیمی- با قد علم کردن تحریم‌های آمریکا مقابل بازار نفت ایران این نکته بیش از هر زمان دیگری به خوبی عیان شد که باید اقتصاد کشور از تک‌محصولی بودن خارج شود و با محوریت قرار دادن سایر شاخص‌های تجاری کشور پتانسیل‌های خاموش و بعضاً نیمهفعال را در اولویت قرار داد. سوق دادن تجارت به سمت صادرات کالاهای غیرنفتی که در صدر آن محصولات پتروشیمی خودنمایی می‌کند می‌تواند کورسوی امیدی باشد برای نجات ایران از سدی که مقابل خام‌فروشی ایجاد شده است. اگر این امر به خوبی محقق شود می‌توان برنامه‌ریزی بلندمدتی را برای ارزآوری بیشتر از صنعت پتروشیمی مهیا کرد، اما اینکه تحریم‌ها می‌تواند تأثیری روی این صنعت سودآور داشته باشد یا خیر، در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد. این درحالی است که پتروشیمی نیز دیر یا زود در لیست تحریم‌ها قرار خواهد گرفت و آمریکا قطع به یقین مترصد فرصتی خواهد شد تا این بخش را نیز زمینگیر کند.

 عضو کمیسیون بودجه مجلس در این خصوص با اشاره به پیش‌بینی مسؤولان از امکان تحریم پتروشیمی کشور توسط آمریکا، گفت: صادرات بیشتر با ایجاد تنوع در تولید محصولات پتروشیمی محقق می‌شود.

جعفرزاده ایمن‌آبادی با اشاره به آخرین تهدید ترامپ مبنی بر تحریم صنایع پتروشیمی ایران، گفت: ادامه و افزایش تحریم‌های ترامپ نشان از قدرتمندی و بزرگی کشور ایران است. لذا رییس‌جمهور آمریکا با وجود داشتن خبره‌‌ترین کارشناسان اقتصادی نتوانست درک و تسلط درستی نسبت به اقتصاد ایران پیدا کند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای‌اسلامی با بیان اینکه مسؤولان و مدیران ایرانی برای هر اقدام ترامپ علیه ایران راهکارهایی اندیشيده‌اند، به خانه‌ملت گفت: مسؤولان، امکان تحریم پتروشیمی کشور را توسط آمریکا پیش‌بینی کرده بودند و رصدهای لازم صورت گرفته است به همین دلیل با وجود ایجاد زحمت این تحریم‌ها برای ایران جای شک نیست که تدابیر لازم نیز در نظر گرفته شده است.

وی همچنین با یادآوری اینکه مردم ایران روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند، ادامه داد: به یقین اگر کشورهای همسایه در این شرایط و روزهای سخت مردم ایران را تنها بگذراند، پاسخ سختی خواهند گرفت چراکه به هر حال روزی تحریم‌ها تمام خواهد شد و کشور‌ها مجدداً به تولیدات ایران احتیاج پیدا می‌کنند لذا به آنها توصیه می‌کنم گام‌های عاقلانه ‌بردارند.

جعفرزاده ایمن‌آبادی با تأکید بر اینکه تاکنون ترامپ چهار بار تاریخ سرنگونی ایران را تغییر داده است، اضافه کرد: آمریکا ادعا داشت مانع از جشن ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی می‌شود و قرار بود درچند ماه گذشته صادرات نفت ایران را به صفر برساند اما هیچیک از این ادعا‌ها به دنبال هوشمندی مردم و مسؤولان محقق نشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس همچنین معتقد است ایجاد تنوع در تولید محصولات پتروشیمی امکان صادرات بیشتر این محصولات را محقق خواهد کرد.

همچنین عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای‌اسلامی نیز با بیان اینکه متنوع‌سازی سبد تولید محصولات پتروشیمی در شرایط فعلی ضروری است، خاطرنشان کرد: آمریکا نمی‌تواند پتروشیمی ایران را تحریم کند.

شهاب نادری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای‌اسلامی به نیپنا گفت: آمریکا در پی ناکامی و شکست‌های پی‌درپی در مقابله با جمهوری‌اسلامی‌ایران همچنان بر رفتارهای خصمانه خود علیه ملت ایران پافشاری می‌کنند، بنابراین پس از ناکامی در تحریم نفت، زیرمجموعه‌ها و مشتقات نفت (صنعت پتروشیمی) که اصلا قابل تحریم نیستند را مدنظر قرار داده‌اند.

وی افزود: آمریکایی‌‌ها هرچند ممکن است به دولت‌‌ها برای عدم خرید محصولات پتروشیمی ایران فشار وارد کنند، اما به دلیل تنوع محصولات نمی‌توانند پتروشیمی ایران را تحریم کنند.

نادری با بیان اینکه باید فضای روانی جامعه را در موضوع تحریم‌ها مدیریت کرد، گفت: از آنجا که حیات بسیاری از کشور‌ها بدون خرید محصولات پتروشیمی ایران امکان‌پذیر نیست، بنابراین این کشور‌ها نیز زیر بار تحریم این محصولات نخواهند رفت.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای‌اسلامی عنوان کرد: آمریکا و کشورهای اروپایی می‌دانند که جایگزین کردن محصولات پتروشیمی ایران در بازار جهانی کار آسانی نیست.