مزایده سرخابی‌ها؛ مجدداً روی ریل افتاد

مزایده سرخابی‌ها؛ مجدداً روی ریل افتاد مسعود طاهری- در روزگار فعلی تنها راه بقا و ارتقای باشگاه‌ها در جهان ورود بخش‌خصوصی است و اکنون تمامی تیم‌های سرشناس دنیا نیز توسط این بخش اداره می‌شوند. در کشور ما اما پرسپولیس و استقلال به عنوان دو تیم پرطرفدار همچنان سونوشت نامعلومی دارند و از همه بدتر این که […]

مزایده سرخابی‌ها؛ مجدداً روی ریل افتاد

مسعود طاهری- در روزگار فعلی تنها راه بقا و ارتقای باشگاه‌ها در جهان ورود بخش‌خصوصی است و اکنون تمامی تیم‌های سرشناس دنیا نیز توسط این بخش اداره می‌شوند. در کشور ما اما پرسپولیس و استقلال به عنوان دو تیم پرطرفدار همچنان سونوشت نامعلومی دارند و از همه بدتر این که در لیگ ما نیز تنها چند تیم خصوصی هستند و بقیه از جیب دولت بر سر جام به رقابت می‌پردازند! در چنین شرایطی است که تیم‌های ایرانی دهه‌هاست که رنگ قهرمانی در قاره کهن را به خود ندیده‌اند زیرا تیم‌های سرشناس قاره به دلیل توانایی مالی ناشی از خصوصی بودن هر ساله می‌توانند بهترین ستاره‌های جهان همچون ژاوی، گابی، اسکار، هالک و… را در ترکیبشان به‌کار گیرند. حال این که دو تیم پرطرفدار پایتخت همچنان اندرخم یک کوچه‌اند و تنها دلخوشی هوادارانشان این است که برای هم کری بخوانند!

عزم دولت روحانی برای واگذاری

با روی کار آمدن دولت روحانی این دولت نیز همچون دیگر دولت‌هاي پيشين مدعی واگذاری سرخابی‌ها شد. در دولت یازدهم ،سازمان خصوصی‌سازی مأمور به انجام رساندن این امر شد. در واقع دولت روحانی بر خلاف دیگر دولت‌ها به صورت عملی وارد شد تا بتواند این مسأله را حل کند و پرسپولیس و استقلال را به بخش‌خصوصی واقعی واگذار کند. اتفاقی که می‌تواند انتظار آرزوی میلیون‌ها هوادار را برآورده کند و بعد از سال‌ها آنان را امیدوار به درخشش در رقابت‌‌های آسیایی کند.

درخشش تراکتورسازی

برای آن‌هایی که فوتبالی هستند، تراکتورسازی می‌تواند مثال خوبی برای حضور بخش‌خصوصی باشد. در لیگ برتر تیم‌هایی همچون استیلآذین با ستاره‌هایی همچون علی‌کریمی برای مقطعی، توانستند فوتبال‌دوستان را جذب خود کنند؛ اما تراکتورسازی به واسطه هواداران پرشوری که دارد توانست در این عرصه خوش بدرخشد. زنوزی، مالک ثروتمند تراکتورسازی با حضور در یک مزایده توانست مالکیت این تیم پرطرفدار تبریزی را به دست آورد؛ آن هم در شرایطی که تنها دو هفته به آغاز لیگ برتر مانده بود. اما وی توانست ظرف همین مدت سه کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران یعنی مسعودشجاعی، احسان‌حاج‌صفی و اشکان‌دژاگه را با ارقامی سرسام‌آور به این تیم جلب کند.

۴ مزایده بدون نتیجه!

برای پرسپولیس و استقلال اما شرایط فرق می‌کرد. دو تیم پرطرفدار پایتخت با دستور دولت قرار شد به بخش‌خصوصی واگذار شوند. سازمان خصوصی‌سازی طی ۴ مرحله مزایده سعی کرد که این دو تیم را به بخش‌خصوصی واگذار کند اما هربار به دلایلی همچون عدم وجود خریدار برای استقلال و عدم تأیید اهلیت برای خریدار پرسپولیس این امر انجام نشد تا باز هم این دو باشگاه پرطرفدار به دولت بازگردند! پوری‌حسینی، رییس سازمان خصوصی‌سازی در واکنشی جالب‌توجه اعلام کرد که کارشکنی برخی نمایندگان مجلس باعث شد تا در آخرین لحظات این مزایده ناکام بماند!

از سرگیری مزایده

بعد از واگذاری این دو تیم به دولت، بسیاری به انتقاد از دولت پرداختند و اعلام کردند که عزم جدی برای واگذاری این دو تیم به دلایل سیاسی وجود ندارد. سلطانی‌فر، وزیر ورزش دولت دوازدهم اما به صراحت از عزم جدی دولت برای واگذاری این دو تیم به بخش‌خصوصی خبر داد و اعلام کرد: حسن روحانی نیز موافق واگذاری این دو تیم است. مازیار فاطمی، سخنگوی وزارت ورزش نیز خبر از رقم ۵۰۰ میلیارد تومانی برای مزایده این دو تیم داد تا همه به مزایده مجدد سرخابی‌ها امیدوار شوند.

مدیران پرسپولیس و استقلال برای واگذاری همکاری کنند

همچنین وزیر ورزش در کمیته ساماندهی پرسپولیس و استقلال که با حضور فتحی و عرب مدیرانعامل دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و داورزنی و فرامرزیان، معاونان وزیر ورزش و جوانان تشکیل شد، نسبت به همکاری لازم از سوی مدیران این دو باشگاه برای پیگیری سریعتر روند خصوصیسازی تأکید کرد. در این نشست با دستور وزیر ورزش و جوانان مقرر شد محمدرضا داورزنی، معاون قهرمانی مسؤولیت نظارت و پیگیری مصوبات شورای واگذاری و همکاری دو باشگاه با سازمان خصوصی‌سازی را بر عهده داشته باشد.

حال به نظر می‌رسد که باز هم عزمی جدی برای واگذاری این دو تیم پرطرفدار به وجود آمده است؛ اتفاقی که بی‌شک دل میلیون‌ها هوادار این دو تیم را شاد خواهد کرد تا بعد از دهه‌ها شاید شاهد شکوفایی این دو تیم در عرصه قهرمانی آسیا باشیم.