ارزیابی فناورانه فیلتری برای شناسایی پیمانکاران نفت

ارزیابی فناورانه فیلتری برای شناسایی پیمانکاران نفت ۵۰ قرارداد ۴۳۰ میلیاردتومانی نفتی از کانال مناقصه امضا شد سمیه مهدوی- با توجه به افزایش شدت تحریم‌ها که صنعت نفت به‌عنوان تیررس اصلی این سناریو قرار گرفته است، مدیران درصدد برآمده‌اند تا ظرفیت‌های بالقوه بازار داخلی را ارتقا دهند امری که هم منجر به عدم خواب رفتن […]

ارزیابی فناورانه فیلتری برای شناسایی پیمانکاران نفت

۵۰ قرارداد ۴۳۰ میلیاردتومانی نفتی از کانال مناقصه امضا شد

سمیه مهدوی- با توجه به افزایش شدت تحریم‌ها که صنعت نفت به‌عنوان تیررس اصلی این سناریو قرار گرفته است، مدیران درصدد برآمده‌اند تا ظرفیت‌های بالقوه بازار داخلی را ارتقا دهند امری که هم منجر به عدم خواب رفتن پروژه‌ها خواهد شد و هم بازار اشتغال را از رخوت خارج خواهد کرد.

مدیرکل نظام تأمین و تجاری‌سازی فناوری وزارت نفت گفت: در نظر داریم تا پروژه‌ها را از طریق توانمندی داخلی ارتقا دهیم و هدف از این رویکرد ایجاد اشتغال است. استفاده از کالا‌ها و تجهیزات ساخت شرکت‌های ایرانی در این مسیر می‌تواند تلنگر محکمی به روند سرعت اجرای پروژه‌ها وارد کند. به گونه‌ای که در صرفه‌جویی‌های ارزی نیز می‌تواند به تحول اساسی در چارچوب مالی پیمانکاران و کارفرمایان منجر شود. حضور پیمانکاران در مناقصات و شرط لازم برای برنده شدن آنها فقط مربوط به ارائه پیشنهاد قیمت ارزان نمی‌شود بلکه ارزیابی‌های فناورانه نیز قطع به یقین ملاک انتخاب و اعلام برنده طرح‌ها خواهد بود.

براساس طرح ارتقای توانمندسازی شرکت‌های داخلی تاکنون ۸۴ قلم کالا شناسایی شده است که نیازی به خرید آنها از خارج وجود ندارد و به تعبیر دیگر می‌توان گفت که با ممنوعیت خرید کالاهای خارجی که مشابه آن در بازار داخلی وجود دارد فرصت عرض‌اندام بیشتری برای به رخ کشیدن توانایی‌شان در تولید کاتالیست‌ها، قطعات و تجهیزات مورد نیاز پروژه‌ها پیدا می‌کنند از همین روی به موازات آن نیز باید دانش و فناوری لازم نیز رشد کند و به روز شود.

در این راستا باید فعالیت‌های مرتبط با افزایش توانمندی ساخت داخل ارتقا پیدا کند، از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به حداکثرسازی استفاده از توان داخل در قراردادهای نفتی ایران، ‌مگاپروژه ساخت ۱۰ گروه خانواده کالایی اولویت‌دار وزارت نفت، سازوکارهای حمایتی برای رونق تولید، نظام صدور گواهینامه کیفیت محصولات و خدمات صنعت نفت و مدیریت خرید اقلام دوگانه از طریق کانال خرید برجام اشاره کرد.

براساس ارزیابی‌های انجام‌شده، تحقق اهداف فناورانه در قراردادهای ۱۰ گروه خانواده کالایی اولویت‌دار صنعت نفت، هفت تعهد فناورانه توسط مسؤولان ذی‌ربط در نظر گرفته شده که می‌توان به کسب دانش و فناوری در طراحی محصول، طراحی و استقرار سامانه آزمایش استانداردهای محصول، استقرار ساختار و تجهیزات کسب توانمندی ساخت محصول، ساخت و آزمایش استانداردهای محصول، کسب تأییدیه‌های کیفیت و استاندارد محصول، کسب تأییدیه‌های دانش فنی و مالکیت معنوی محصول و کسب عملکرد کیفیت مناسب محصول از مشتری به مصرف‌کننده اشاره کرد.

پرواضح است که شرکت‌ها برای ورود به این بازی باید در لیست منابع سازندگان داخلی (AVL) حضور داشته باشند، در این میان بنا به گفته مسؤولان از سه‌هزار و ۷۹۳ شرکتی که خوداظهاری کرده‌اند بیش از سه‌هزار و ۱۲۸ شرکت تعیینتکلیف شده‌اند و از این تعداد ۵۹۶ سازنده داخلی به فهرست EP اضافه شده‌اند، همچنین نزدیک به هزار تأمین‌کننده تأیید صلاحیت ‌شده و به این فهرست اضافه شده‌اند.

لازم به ذکر است که در مناقصه‌های انجام شده ۵۰ قرارداد به ارزش حدود ۴۳۰ میلیارد تومان امضا شده است، از این تعداد قرارداد ۴۸ قرارداد ارزی، ۴ قرارداد ارزی – ریالی و یک قرارداد نیز ریالی است.

همچنین باید گفت در پاکت‌های مناقصه، ارزیابی فناورانه نیز در نظر گرفته شده است که با اجرای آن نقاط‌قوت و ضعف شرکت‌ها شناسایی می‌شود.

 

براساس این گزارش اصل ارزیابی فناورانه شرکت‌های داخلی بسیار حائزاهمیت می‌شود، بنابراین لازم است اقداماتی در این خصوص صورت بگیرد.

براساس این گزارش و با استناد به سخنان مدیران ذی‌ربط در حال‌حاضر از پروژه‌های ده‌گانه، هفت قلم تحقق یافته است و در سه پروژه کنترل ولوها، الکتروموتورهای متغیر و دوار، شرکت پشتیبانی و ساخت کالای شرکت ملی نفت ایران بازار مناسبی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرارداده است و تاکنون تعهد نشده است که با دستور رییس شرکت ملی نفت ایران به شرکت‌های زیرمجموعه هرگونه خریدی که می‌خواهند انجام دهند با موافقت رییس شرکت انجام خواهد شد تا از این طریق تجمیع تقاضا را برای سه پروژه باقی‌مانده انجام داده شود.