انتخاب پیمانکاران و مجریان حفاظت از جنگل‌های شمال براساس قانون مناقصه

انتخاب پیمانکاران و مجریان حفاظت از جنگل‌های شمال براساس قانون مناقصه گروه صنعت جنگل‌ها و مراتع، مهم‌ترین ثروت‌های طبیعی یک کشور هستند. علاوه بر اینکه دارای جایگاه ویژه‌ای در اکوسیستم کره‌زمین هستند؛ در حفاظت از خاک و همچنین اعتدال آب‌وهوا نقش اساسی ایفا می‌کنند. با این وجود، آسیب‌های جدی و گاه جبران‌ناپذیری چه توسط عوامل […]

انتخاب پیمانکاران و مجریان حفاظت از جنگل‌های شمال براساس قانون مناقصه

گروه صنعت

جنگل‌ها و مراتع، مهم‌ترین ثروت‌های طبیعی یک کشور هستند. علاوه بر اینکه دارای جایگاه ویژه‌ای در اکوسیستم کره‌زمین هستند؛ در حفاظت از خاک و همچنین اعتدال آب‌وهوا نقش اساسی ایفا می‌کنند. با این وجود، آسیب‌های جدی و گاه جبران‌ناپذیری چه توسط عوامل طبیعی و چه توسط خود انسان بر آنها وارد شده است. اما عدم مدیریت صحیح و بهره‌برداری بیش از اندازه سبب شده تا عواملی از جمله تغییرات اقلیمی بیشازپیش پا را بر گلوی این جنگل‌ها بفشارد و راه نفس آنها را تنگ کند به همین منظور برای جلوگیری از تخریب جنگل‌ها از طرح جنگل‌داری که مجموعه‌ای مدون شامل معرفی جنگل و پیشنهاد اقداماتی برای بهبود وضع کمی‌وکیفی آن و روش و میزان بهره‌برداری بود، استفاده می‌شد. بهره‌برداری از جنگل‌های شمال کشور حدود ۵۰ سال گذشته به شکل اجرای طرح‌های جنگل‌داری بود. این در حالی است که عده‌ای از کارشناسان اجرای طرح‌های جنگل‌داری به روش امروزی را از عوامل تخریب جنگل می‌دانند، که طرح تنفس و بهره‌برداری از جنگل‌های شمال مطرح شد که ایده تنفس جنگل‌های شمال در برنامه ششم توسعه در سال ۹۵ تهیه و در سال ۹۶ وارد مجلس شد تا برای یک دوره چهار ساله از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۰ اجرا شود در ماده ۴۸ توقف و بهره‌برداری از جنگل‌ها مطرح شد. براساس بند «ف» ماده۳۸ برنامه ششم توسعه کشور، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور موظف شد هر گونه بهره‌برداری چوبی از جنگل‌های شمال را ممنوع اعلام کرده و براساس این الزام قانونی کلیه قرارداد‌های طرح‌های جنگل‌داری و بهره‌برداری چوب از جنگل لغو شده است.

لازم به ذکر است؛ پیمانکاران زیادی در طرح جنگل‌داری و بهره‌برداری از آن مشغول به‌کار هستند که با توجه به تغییر فعالیت از بهره‌برداری به حفاظت برای ادامه کار دچار تردید شده‌اند و اقدام به تعدیل نیرو کرده که باعث بیکاری و اعتراض بسیاری از کارگران آنها شده است که همین امر سبب شد وعده‌هایی از سوی مقامات برای تمدید قرارداد و بازگشت به‌کار کارگران داده شود که هنوز عملی نشده است.

در این باره کامران پورمقدم، رییس شورایعالی سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه صحبت‌هایی که در مورد تعطیلی حفاظت از جنگل‌ها با عدم انعقاد قرارداد با نیروهای حفاظتی شرکت‌های بهره‌بردار مطرح می‌شود سوءتفاهم است، گفت: سیاست‌های این سازمان برای اجرای اقدامات حفاظتی مناسب در سال ۹۸ استفاده از نیرو‌های حفاظتی موجود است.

این مقام مسؤول با بیان اینکه حفاظت از عرصه‌های جنگلی به صورت حجمی به شرکت‌ها واگذار می‌شود، بیان داشت: سازمان جنگل‌ها براساس قانون ملزم به رعایت تشریفات مناقصه می‌باشد و انتخاب پیمانکاران و مجریان حفاظت از جنگل‌های شمال باید براساس مقررات انجام شود.

 پورمقدم تأکید کرد: نیرو‌هایی که توانایی و کارایی لازم برای انجام امور حفاظتی در عرصه‌های جنگلی را داشته باشند در قالب قرارداد‌های جدید با شرکت‌های حفاظتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی گفت: شرکت‌هایی که قبلاً به عنوان مجریان طرح‌های جنگل‌داری با سازمان قرارداد داشته و قراردادشان لغو شده است، می‌توانند در فرآیند مناقصه انتخاب شرکت‌های حفاظتی جنگل شرکت کنند.

رییس شورایعالی جنگل افزود: تا زمانی که فرآیند انتخاب شرکت‌های ذی‌صلاح برای انجام حفاظت از عرصه‌های جنگلی اجرایی نشود، قرارداد‌های حفاظتی سال ۹۷ همچنان به قوت خود باقی است و هزینه آن پرداخت می‌شود.

پورمقدم تأکید کرد سازمان جنگل‌ها تا زمانی‌که طرح تنفس اجرا می‌شود، به هیچ عنوان قرارداد‌های بهره‌برداری نخواهد داشت.

همچنین بهمن افراسیابی، معاون حفاظت امور اراضی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور با اشاره به اهمیت بحث حراست و حفاظت از جنگل‌های شمال، گفت: بهره‌برداری از جنگل‌های شمال متوقف شده است و بحث حفاظت از این جنگل‌ها، به مؤسسات و شرکت‌هايی که به لحاظ علمی اجرایی، تجهیزاتی، مالی و نیروی انسانی ماهر، توانمند باشند در قالب مناقصه واگذار می‌شود و این واگذاری به صورت یکساله است.

وی در ادامه از افزایش فعالیت‌های حفاظتی در کشور خبر داد و اظهار داشت: طرح حفاظت، نگهداری و بهره‌برداری از مراتع کشور در مراتع ممیزی شده برعهده بهره‌برداران و دامداران دارای پروانه چرا و در مابقی مراتع بر عهده یگان حفاظت منابع طبیعی خواهد بود.

در این رابطه فردین فردوسی‌پور، مدیرعامل شرکت نکاچوب توضیح داد: گفته می‌شود طی روزهای آتی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور قرار است آگهی مناقصه‌ای را انتشار دهد تا شرکت‌های متقاضی در آن شرکت کرده و وضعیت قرارداد جدید در آن مشخص شود.

وی ادامه داد: البته قرار شده شرایطی فراهم شود تا شرکت‌ها و گروه‌هایی که سابقاً طرف قرارداد با سازمان جنگل‌ها بوده‌اند، بتوانند از قرارداد جدید بهره‌مند شوند. با این حال، هنوز چیزی مشخص نیست. گفته می‌شود نظر مدیرکل سازمان این است که مناقصه به صورت عام گذاشته شود اما برخی مدیران استانی و شهرستان‌ها معتقدند که عام برگزار کردن مناقصه معضلات خاص خودش را دارد.

فردوسی‌پور افزود: این موضوع هم مطرح شده که؛ مناقصه به شکل حجمی-هکتاری برگزار شود. بدین معنا که سازمان جنگل‌ها بابت حفاظت هر هکتار جنگل، مبلغی مشخص می‌دهد و نحوه مدیریت، تعداد نیرو‌‌ها و مبلغی که به‌ کارکنان برای حفاظت آن محدوده مشخص پرداخت می‌شود، بستگی دارد به خود شرکت طرف قرارداد.