موج نوسازی‌ها به خطوط لوله نفت رسید

کاهش حوادث نفتی با اهرم بازسازی موج نوسازی‌ها به خطوط لوله نفت رسید گروه انرژی- جریان نوسازی و بازسازی تجهیزات چه در نفت چه در بخش گاز و چه در حوزه پتروشیمی از مسایل کارآمد و مهمی است که باید برای این مهم اقداماتی مؤثر صورت بگیرد. اهمیت این ماجرا از نظر مسؤولان ذی‌ربط پنهان […]

کاهش حوادث نفتی با اهرم بازسازی

موج نوسازی‌ها به خطوط لوله نفت رسید

گروه انرژی- جریان نوسازی و بازسازی تجهیزات چه در نفت چه در بخش گاز و چه در حوزه پتروشیمی از مسایل کارآمد و مهمی است که باید برای این مهم اقداماتی مؤثر صورت بگیرد. اهمیت این ماجرا از نظر مسؤولان ذی‌ربط پنهان نماند و با صدور ابلاغیه‌ای از سوی وزیر نفت در اواسط سال ۹۶ موج نوسازی‌ها و انجام اورهال‌ها در بخش‌های مختلف صنعت به راه افتاد، به‌گونه‌ای که نفوذ آن را می‌توان در پروژه‌های حفاری و نوسازی ناوگان، دکل‌ها، توربین‌ها، مترینگ گازها، و… آغاز شده و به تعمیر و بازسازی خطوط لوله نفت رسیده است.

روند نوسازی‌ها به قدری در این صنعت اهمیت دارد که اواخر سال گذشته در یک نشست هم‌اندیشی بر اجرای شیوهنامه نحوه انجام تعمیرات اساسی ماشینهای دوار که در آبان‌ماه سال ۹۷ از سوی وزیر نفت ابلاغ شده بود، تأکید شد. امری که می‌تواند فرصتهای بالقوه زیادی برای حمایت از سازندگان و پیمانکاران فعال در صنعت نفت ایجاد کند.

بنابراین با کاهش طرح‌های توسعه‌ای در شرایط حساس کنونی، فضا برای تمرکز بیشتر بر حوزه نگهداری و تعمیرات و ظرفیت‌های آن از جمله بخش‌های جایگزینی، تعمیرات اساسی، بازسازی، نوسازی، بهره‌برداری و نگهداری ادوات نفتی فراهم خواهد شد و به این طریق ظرفیت‌های ساخت، پیمانکاری و تأمین تجهیزات و کالاهای ایرانی تحت ضوابط به‌کار گرفته می‌شوند تا مشکلات کارفرمایان برطرف و چرخ صنعت پیمانکاری و ساخت به حرکت درآید.

اما یکی از اهرمی‌‌ترین بخش‌های صنعت نفت در بخش انتقال فرآورده‌ها و نفت‌خام، خطوط لوله هستند. بخشی که نیاز مبرم به تخصیص هزینه برای بازسازی و تعمیرات دارد. به‌ویژه آن‌که در جریان سیل اخیر خطوط نفتی و تجهیزات با به زیر آب‌رفتنشان خسارات چشمگیری را به صنعت نفت وارد کردند و لزوم نوسازی این تجهیزات را بیشازپیش به رخ کشیدند.

به گونه‌ای که در پی سیلاب‌های اخیر به ۵۲ نقطه از مسیر خطوط لوله ۱۰ اینچ شاهرود – علی‌آباد، هشت‌اینچ علی‌آباد – گرگان/گنبد، ۳۲اینچ نفت‌خام نکا-ساری-ری و ۱۲ اینچ ری-ساری ۱۵۰ میلیارد ریال خسارت وارد شد.

فارغ از این مسایل خوردگی مهم‌ترین عاملی است که در کمین خطوط لوله نفت قرار دارد و عدم پیگرانی و کنترل و هرگونه تعمیر مرتبط با آن می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را به این بخش وارد کند. چرا که شایع‌‌ترین دلایل بروز حوادث خط لوله نفت‌وگاز را قدمت و خوردگی خطوط و نبود رعایت حریمایمنی از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی می‌باشد. بنابراین لازم است درباره قدمت و پوسیدگی خطوط عملیاتی، پیگیری‌های زیادی شود و وضع کلی لوله‌ها از حیث تعیین نقاط پرخطر و در معرض آسیب، پایش و بررسی شده و در کوتاه مدت و میان‌مدت با لحاظ اولویت‌بندی ریسک، برای ایمن‌سازی و رفع حداکثری این مشکلات اقدامات لازم صورت بگیرد.

نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی اسفندماه سال گذشته میزان عوارض توسعه، نگهداشت و نوسازی شبکه خطوط لوله انتقال نفت‌خام، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی، تأسیسات و انبارهای فرآورده‌های نفتی (با نرخ محاسباتی مالیات صفر) را تعیین کردند. براین اساس عوارض توسعه، نگهداشت و نوسازی شبکه خطوط لوله انتقال نفت‌خام، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی، تأسیسات و انبارهای فرآورده‌های نفتی (با نرخ محاسباتی مالیات صفر) ۱۵۰۰۰ میلیارد ریال تعیین شد.

در این خصوص معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران بر ضرورت نوسازی و افزایش ظرفیت خطوط لوله انتقال نفت‌خام و فرآورده کشور تأکید کرد.

علیرضا صادق‌آبادی در این خصوص گفت: با توجه به نقش حیاتی خطوط لوله در انتقال انرژی و نیز عمر بالای خطوط، لازم است به نوسازی و ایجاد ظرفیت‌های جدید در این صنعت توجه جدی داشت.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون پروژه‌های مهمی از جمله احداث خط لوله کنارگذر تهران و خط لوله رفسنجان-سیرجان در این زمینه در دست اجراست، افزود: لازم است نوسازی خطوط لوله و تجهیزات با انجام عملیاتی نظیر پیگرانی، آزمایش خطوط، تعمیر و… نیز در دست اجرا قرار گیرد.

بنابر اعلام شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، صادق‌آبادی با تأکید بر لزوم افزایش بهره‌وری این شرکت در هر دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تأکید کرد: خوشبختانه با درایت و سرعت‌عمل مدیر و کارکنان شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در سراسر کشور در این حادثه برای انتقال نفت و فرآورده در سطح کشور، مشکل جدی ایجاد نشد.

وزارت نفت از طریق شرکت تابعه ذی‌ربط مکلف است نسبت به نوسازی و توسعه شبکه خطوط لوله انتقال نفت‌خام و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی و تأمین منابع مالی سهم دولت در توسعه پالایشگاه‌ها و زیرساخت‌های تأمین، ذخیره‌سازی و توزیع فرآورده اقدام کند.

حوادث خطوط لوله بیشترین پتانسیل آلودگی را در آب و خاک داشته و بیشترین مخاطرات محیطزیستی و ضرر را در کشور می‌توانند به وجود آورند. در چند سال گذشته در بخش خطوط لوله مشکلات و حوادث بسیاری اتفاق افتاده اما وزارت نفت اعلام کرده که با برنامه‌ریزی برای ایمنی خطوط لوله مانند، کنترل‌خوردگی، تعویض و بازسازی و عملیات تعمیر و نگهداری توانسته این مشکلات را حل کند.