اخذ گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت؛ شرط لازم در ارزیابی‌های اولیه مناقصات

حلقه های کیفی در شرکت ملی حفاری تشکیل می شود اخذگواهینامه سیستم مدیریت کیفیت؛ شرط لازم در ارزیابی‌های اولیه مناقصات گروه انرژی- یکی از چالش‌های فعالیت‌ های صنعتی، رعایت استاندارهای ایمنی و کیفیتی است که با به حاشیه رفتن آن منجر به روی دادن حوادثی می شود که در نهایت  خسارت‌های جانی و مالی جبران […]

حلقه های کیفی در شرکت ملی حفاری تشکیل می شود

اخذگواهینامه سیستم مدیریت کیفیت؛ شرط لازم در ارزیابی‌های اولیه مناقصات

گروه انرژی- یکی از چالش‌های فعالیت‌ های صنعتی، رعایت استاندارهای ایمنی و کیفیتی است که با به حاشیه رفتن آن منجر به روی دادن حوادثی می شود که در نهایت  خسارت‌های جانی و مالی جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.

موضوع «سلامت، ایمنی و محیط‌زیست» و ارزیابی های مدیریتی کیفی بویژه  در پروژه‌هایی چون نفت و پتروشیمی که ممکن است خسارت‌های زیست‌محیطی آن در قیاس با سایر صنایع دوبرابر برآورد شود باید با حساسیت بیشتری پیگیری شود.

با این تفاسیر به نظر می رسد در بعد نظارت کارفرمایان بر عملکرد پیمانکاران خلأ‌های زیادی وجود دارد که باید به طریقی  این امر جبران شود.  این درحالی است که بنا به گفته رضا پاکدامن از کارشناسان حوزه انرژی اگرچه در قراردادها، پیمانکاران ملزم به رعایت کلیه ضوابط و دستورالعمل‌های «سلامت، ایمنی و محیط‌زیست» می‌شوند و لازم است در سراسر اجرای پروژه این نظارت کارفرمایی به‌طور مستمر صورت گیرد، ولی ارزیابی توانمندی شرکت پیمانکار در توجیه بودن به مباحث و داشتن سازمان تخصصی، در شروع کار و حتی قبل از واگذاری کار و امضای قرارداد می‌تواند اقدامی پیشگیرانه و قوی‌ باشد.

از سوی دیگر باید گفت هدف از تدوين مجموعه ای از  استانداردها، بوجود آوردن الگويي بين‌المللي براي پياده‌سازي و استقرار سيستم‌هاي مديريت و تضمين كيفيت بوده كه مورد استقبال فراوان در سطح دنيا قرار گرفته است امری که می تواند در داخل کشور ضامن اجرای مگاپروژه ها شود؛

این در حالی است که هیأت وزیران با مصوبه‌ای، یکی از معیار‌ها برای ارزیابی کیفی شرکت‌ها در فرایند مناقصات را ارایه گواهی صلاحیت ایمنی تعیین کرده است.

بنابراین باید گفت در جهت تحقق اهداف مشخص شده   در هریک از شرکت های نفتی در سیستم های مدیریت کیفیت، ایمنی، بهداشت و حفظ محیط زیست، بکارگیری ضوابط استاندارد موجب رشد، ارتقاء، بالارفتن بهره وری و راندمان کار می شود . شرکت ملی حفاری در میان شرکت های فعال در پروژه ها برنامه ریزی لازم برای پیاده سازی الزامات جدید ایزو از جمله مدیریت استراتژیک، مدیریت ریسک، مدیریت تغییر و مدیریت دانش را انجام داده و باتوجه به اهداف مورد تاکید مبنی بر حضور در بازارهای منطقه و در جهت مشارکت فعال در مناقصات داخلی و خارجی، اخذ گواهینامه های بین المللی را در دستور کار قرار داده است .

دراین خصوص باید گفت دارا بودن گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت یکی از نقاط قوت و از نظر متقاضیان خدمات شرط لازم برای شرکت و کسب امتیاز در ارزیابی¬ های اولیه مناقصات است.

در همین راستا ممیزی استمرار گواهینامه سامانه مدیریت کیفیت شرکت ملی حفاری ایران براساس استاندارد ایزو ۹۰۰۱ با ویرایش سال ۲۰۱۵ برای ششمین دوره سه ساله تمدید شد.

 

 مسعود احمدی، رئیس مهندسی ساختار و بهره‌وری و دبیر کمیته راهبری این شرکت گفت: ممیزی گواهینامه این دوره شرکت ملی حفاری از هفتم اردیبهشت‌ماه به مدت یک هفته با حضور کارشناسان شرکت SGS IRAN انجام شد.

 

وی اظهار کرد: با توجه به پایان اعتبار گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت، برای اجرای فرآیند ممیزی شخص ثالث، تجهیزات واحدهای داخلی بررسی شد و عملکرد همه  بخش‌های عملیاتی، پشتیبانی و ستادی مورد تائید کارشناسان شرکت گواهینامه‌دهنده قرار گرفت.

 

 دبیر کمیته راهبری شرکت ملی حفاری ایران یادآور شد: این اداره در نظر دارد به‌منظور ارتقای دانش سازمانی مدیریت‌ها و ادارات در زمینه فرآیندهای سامانه مدیریت کیفیت و همچنین برنامه‌ریزی در تداوم آموزش‌های مرتبط و روزآمد نگه داشتن سرمایه انسانی مورد نیاز، نسبت به تشکیل حلقه‌های کیفی و گروه‌های ممیزی از طریق برنامه‌ریزی آموزشی اقدام کند.