حذف نفت ایران معادلات اقتصادی پالایشگاه‌ها را به هم می‌ریزد

حذف نفت ایران معادلات اقتصادی پالایشگاه‌ها را به هم می‌ریزد گروه انرژی- یکی از مباحث مهم در صنعت نفت، بایکوت شدن معافیت‌های مشتریان خارجی بود که آمریکا به منظور صفر کردن صادرات نفت، تصمیم به اجرای این سناریو کرد. در این بین کشور‌ها واکنش‌های متفاوتی نشان دادند برخی به دنبال دریافت معافیت و تجدیدنظر آمریکا […]

حذف نفت ایران معادلات اقتصادی پالایشگاه‌ها را به هم می‌ریزد

گروه انرژی- یکی از مباحث مهم در صنعت نفت، بایکوت شدن معافیت‌های مشتریان خارجی بود که آمریکا به منظور صفر کردن صادرات نفت، تصمیم به اجرای این سناریو کرد. در این بین کشور‌ها واکنش‌های متفاوتی نشان دادند برخی به دنبال دریافت معافیت و تجدیدنظر آمریکا بودند، همانند هندی‌ها و برخی دیگر آب در آسیاب آمریکایی‌ها می‌ریختند مانند عربستان؛ به گونه‌ای که در باب نگرانی‌های مطرح‌شده درخصوص کاهش نفت موضعی اتخاذ کرد مبني بر پر کردن جای خالی ایران در بازار نفت بود تا از تصمیم آمریکا حمایت کند. این تصمیم آمریکا سایه خود را بر تمام مواصلات مالی و تجاری با سایر کشور‌ها پهن کرد و به نوعی در روال معاملات گره‌کوری انداخت. با این تفاسیر باید اذعان داشت که تحریم‌های نفتی ایران تبدیل به کلاف سردرگمی شده که رشته بسیاری از امور اقتصادی را در خود جای داده است.

از یکسو باید به این نکته اشاره کرد که اروپایی‌‌ها بار‌ها اعلام کرده‌اند که به دنبال راه‌اندازی سازوکار مالی با ایران هستندو هنوز این وعده محقق نشده که ایران برای محقق کردن وعده‌های آنها دو ماه زمان در نظر گرفته اما آنها در آخرین اظهاراتشان چهارماه زمان بدینمنظور خواسته‌اند، حال آن‌که رییس‌کل بانک‌مرکزی از اروپا خواسته کارش را با صادرات کالاهای اساسی و دارو به ایران آغاز کند.

از سوی دیگر برخی منابع غربی اعلام کرده‌اند، شرط اعلام شده ایران به اروپا برای ادامه حضور در برجام، فروش روزانه ۱٫۵ میلیون بشکه نفت است. البته این رقم اعلام شده مکتوب و ثبت نشده و تنها به صورت شفاهی میان مذاکره‌کنندگان ایرانی و اروپایی عنوان شده است. این درحالی است که روز گذشته این جریان از سوی سخنگوی وزارت امورخارجه ایران رسماً تکذیب شد.

منابع این خبر گفته ‌است که مذاکره‌کنندگان ایرانی در مذاکرات خود خواستار ارائه تضمین‌های لازم از سوی اروپا برای تداوم فروش نفت ایران همزمان با اعمال دور جدیدی از تحریم‌های آمریکا شده‌اند.

طی یک سال گذشته و پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام، دولت ترامپ تلاش زیادی برای آنچه «به صفر رساندن فروش نفت ایران» عنوان شده، دنبال کرده است.

اما قطع به یقین حذف سهم ایران از بازار برای خریدارانی مانند ژاپن و کره‌جنوبی هزینه‌های سنگینی در پی خواهد داشت و از طرف دیگر باید اذعان کرد، بایکوت کردن صادرات نفت ایران به سرعت و در یک بازه‌زمانی کوتاه‌مدت اجرایی نخواهد شد.

در این باره سیدمهدی‌حسینی، تحلیلگر حوزه نفت درباره این موضوع معتقد است که از نظر تکنولوژی در دنیا امکان هر کاری وجود دارد؛ درباره این موضوع اما محاسبات اقتصادی مورد توجه است چرا که در پالایشگاه‌ها می‌توان از نفت هر منطقه‌ای استفاده کرد اما پالایشگاه‌ها باید هزینه زیادی را برای تغییر طرح خود پرداخت کنند که همین مسأله نیز مشکلات متعددی را به وجود می‌آورد.

وی به ایسنا گفت: این در شرایطی است که در برخی پالایشگاه‌ها مشخصات نفت جایگزین شده، شباهت بیشتری با نفت ایران دارد که در این راستا، کار پالایشگاه راحت‌تر است ولی در برخی نقاط باید تغییراتی را در ساختار پالایشگاه انجام دهند که این مسأله نیز هزینه‌های زیادی را به دنبال دارد، اما به‌طور کلی باید گفت که جایگزین کردن نفت ایران به‌لحاظ محاسبات اقتصادی به گونه‌ای خواهد بود که بسیاری از شرکت‌ها و پالایشگاه‌ها را دچار چالش خواهد کرد.

او با اشاره به صحبت‌های برخی کشور‌ها برای جایگزینی نفت ایران، تأکید کرد: یکی از مسایلی که با آن مواجه هستیم، پشت‌پرده‌هایی است که اتفاق می‌افتد. برخی از کشور‌ها هم کاری که منفعتشان را به دنبال داشته باشد، انجام می‌دهند و اگر برای آنها هزینه داشته باشد، از آن فاصله می‌گیرند و اگر مسأله‌ای برای آنها منفعت داشته باشد، قطعاً به دنبال آن خواهند رفت.

وی تصریح کرد: اتفاقات اخیر نوعی بازی است که عربستان و آمریکا علیه کشورهای مختلف به راه انداخته‌اند و لازم است در این شرایط تدابیر کافی در نظر گرفته شود، چراکه کمک‌های مالی عربستان به کشورهایی همچون هند و پاکستان که نیاز مالی دارند هم باید مورد توجه قرارداده شوند.

وی افزود: با تمام این اوصاف، تنها در شرایطی که مسأله اقتصادی کشور‌ها برطرف شود، امکان جایگزینی نفت ایران وجود خواهد داشت اما باید به این مسأله نیز توجه کرد که این موضوع کار چندان راحتی نیست.

به گفته این کارشناس، چین امروز در جنگ اقتصادی با آمریکا قرار دارد و در این شرایط انتظار بیشتری از این کشور می‌رود که البته این موضوعات بحث‌های دیپلماتیکی است که باید مورد بحث و گفت‌وگو قرار گیرد.

وی با تأکید به اینکه دولت‌‌ها موضوع تحریم نیستند، گفت: یک راهکار این است که دولت‌‌ها خریدار نفت ایران شوند چراکه دولت‌‌ها و شرکت‌های دولتی که درگیری کمتری با آمریکا دارند، می‌توانند نفت ما را خریداری کنند و در این شرایط، می‌توانند مسؤولیت کار را برعهده بگیرند و با توجه به این‌که تحریم آمریکا شامل شرکت‌هایی می‌شود که در آن کشور سرمایه سهام و به‌طور کلی منافع خاصی دارد، لازم است با دولت‌‌ها وارد مذاکره شویم که معاملات نفتی به صورت دولتی صورت گیرد.