ذخایر ارزی و تحریم ها؛ بیم ها و امیدها

ذخایر ارزی؛ تحریم ها؛ بیم و امید  گروه بانک، بیمه، بورس- ذخایر ارزی؛ ذخایری که در شرایط کنونی کشور بسیار حیاتی است. ارز واحد ارزشمندی برای تبادلات تجاری میان کشورها است و داشتن ذخایر ارزی ارزشمند است که کشورهای جهان را برای مبادلات تجاری به یکدیگر علاقمند می کند. در شرایطی که کشور تحت شدیدترین […]

ذخایر ارزی؛ تحریم ها؛ بیم و امید

 گروه بانک، بیمه، بورس- ذخایر ارزی؛ ذخایری که در شرایط کنونی کشور بسیار حیاتی است. ارز واحد ارزشمندی برای تبادلات تجاری میان کشورها است و داشتن ذخایر ارزی ارزشمند است که کشورهای جهان را برای مبادلات تجاری به یکدیگر علاقمند می کند. در شرایطی که کشور تحت شدیدترین تحریم های دوران خود پس از پیروزی انقلاب قرار دارد، داشتن ذخایز ارزی بالا می تواند پلی باشد برای گذر از سخت ترین مسیر دوران انقلاب. حال سوال این است که در حال حاضر کشورمان چقدر ذخیره ارزی برای تبادلات تجاری با دیگر کشورها دارد و باید چه مسیری را برای گذر از این گردنه تاریخی پشت سر بگذارد؟

عدم بازگشت ارز صادراتی

خبر عدم بازگشت ارزهای صادراتی به چرخه اقتصاد در ابتدا از سوی فرهاد دژپسند وزیر اموراقتصاد و دارایی مطرح شد که براساس آن علنی شد که از ۴۴ میلیارد دلار صادرات ایران در سال گذشته تنها ۱۰ میلیارد دلار آن به سامانه نیما بازگشته است. پس از آن در ابتدای هفته جاری حسین میرشجاعیان – مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که در شرایط تحریم و در فضایی که آمریکایی ها آن را جنگ ارزی نامیده اند، ۳۳ میلیارد دلار از ارز کشور به چرخه اقتصاد بازنگشته است. بعد از آن معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به ادعای برخی از صادرکنندگان که مدعی بازگشت ارزهای صادراتی خود در قالب کالا و مواد اولیه بودند، گفت «۳۰میلیارد دلار از مجموع ۴۴ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات، نه به‌صورت کالا و نه به هیچ صورت دیگری وارد کشور نشده است.»

وضعیت ذخایر ارزی ایران

صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود موسوم به چشم انداز اقتصادی منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی اعلام کرد ذخایر ارزی ایران در پایان سال ۲۰۱۸ به ۱۰۸٫۳ میلیارد دلار رسیده است. ذخایر ارزی ایران در سال پیش از آن ۱۱۱٫۷ میلیارد دلار گزارش شده بود. بر اساس پیش بینی این نهاد بین المللی با وجود تلاش های آمریکا برای فشار حداکثری به اقتصاد ایران ذخایر ارزی ایران در سال ۲۰۱۹ همچنان بالای ۱۰۰ میلیارد دلار باقی خواهد ماند و ایران رتبه سوم خود در منطقه را از نظر میزای ذخایر ارزی خود حفظ خواهد کرد. صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است ذخایر ارزی ایران در سال ۲۰۱۹ به ۱۰۳٫۲ میلیارد دلار برسد که در میان ۳۱ کشور منطقه فقط دو کشور عربستان و امارات ذخایر ارزی بیشتری نسبت به ایران خواهند داشت. بر اساس این گزارش ذخایر ارزی ایران نیز در پایان سال ۲۰۱۷ به ۹۵٫۱ میلیارد دلار رسیده که این رقم نسبت به دو سال قبل از آن ۲۰٫۶ میلیارد دلار کاهش یافته است. ذخایر ارزی ایران در پایان سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۱۱۵٫۷ میلیارد دلار برآورد شده بود. این نهاد بین المللی پیش بینی کرده است ذخایر ارزی ایران در پایان سال ۲۰۱۸ به ۱۰۸٫۴ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۹ به ۱۲۷ میلیارد دلار برسد.

ذخایر ارزی وضعیت خوبی دارد

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در خصوص قیمت ارز گفت: از نظر ذخایر ارزی وضعیت خوبی داریم و وضعیت‌مان از نظر اسکناس مطلوب است. یکسری متغیرهای سیاسی روی نرخ ارز تأثیر می‌گذارد؛ این متغیرهای سیاسی مبنای اقتصادی ندارد، یک روز شایعه می‌کنند قرار است جنگ شود یک روز شایعه می‌کنند قرار است مذاکره شود و یا اتفاقاتی در منطقه بیفتد. یکسری افراد هستند که از این فرصت‌ها استفاده می‌کنند و با ایجاد جو روانی، نرخ ارز را بالا و پایین می‌برند، مردم نباید تابع این نوع متغیرهای سیاسی به مساله ارز نگاه کنند. خیلی تلاش شد در هفته گذشته با توجه به جو سیاسی ناشی از اعلامیه ایران در مورد برجام، قیمت ارز را بالا ببرند که خوشبختانه نتوانستند. این نرخ‌ها، نرخ‌های پایداری نیست و ممکن است هر لحظه تغییر کند. مردم عادی بر روی ارز سرمایه گذاری نکنند. من نمی‌توانم بگویم در آینده نرخ ارز چگونه خواهد شد اما نرخ‌های موجود نرخ ارز ما نیست؛ ان شاءالله شرایط در مورد نرخ ارز بهتر شود.