عدم بازگشت پول آگهی‌های تجاری ، مناقصه‌و‌مزایده؛ قصه تلخ مطبوعات!

عدم بازگشت پول آگهی‌های تجاری ،مناقصه‌و‌مزایده؛ قصه تلخ مطبوعات! مسعود طاهری- نشریات کشور این روز‌ها با مشکلات عدیده‌ای همچون کمبود کاغذ، زینک و مرکب دست‌وپنجه نرم می‌کنند. از یک‌طرف کمبود کاغذ، به‌رغم تمام تلاش‌های دولت به دست نشریات کاغذی نرسیده یا کمتر رسیده و از طرف دیگر، تهیه زینک و مرکب برای چاپ نشریه از […]

عدم بازگشت پول آگهی‌های تجاری ،مناقصه‌و‌مزایده؛ قصه تلخ مطبوعات!

مسعود طاهری- نشریات کشور این روز‌ها با مشکلات عدیده‌ای همچون کمبود کاغذ، زینک و مرکب دست‌وپنجه نرم می‌کنند. از یکطرف کمبود کاغذ، به‌رغم تمام تلاش‌های دولت به دست نشریات کاغذی نرسیده یا کمتر رسیده و از طرف دیگر، تهیه زینک و مرکب برای چاپ نشریه از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران مسؤول نشریات است. روزنامه‌های کشور اما هر روز به امید فردایی بهتر روزنامه خود را با هزار مصیبت به چاپ می‌رسانند و توزیع می‌کنند. در واقع مطبوعات به عنوان رسانه‌های مکتوب، همیشه برای تبلیغات مورد توجه کسب‌وکار‌ها بوده‌اند. از روزنامه‌های سراسری که در تمام کشور توزیع می‌شوند گرفته تا روزنامه‌های محلی که در یک شهر یا استان خاص توزیع می‌شوند. … حال شاید برایتان این پرسش به وجود آمده باشد که با توجه به عدم استقبال آنچنانی مردم از خرید نشریات، آنان پول مخارج روزنامه خود را از کجا به دست می‌آورند؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که آگهی یار همیشگی مطبوعات بوده است.

کمک ارشاد به مطبوعات

وزارت ارشاد در این زمینه کمک مطبوعات است و با اختصاص سهمیه‌هایی از آگهی‌های دولتی به مطبوعات برای درآوردن مخارجشان کمک می‌کند. اما آیا با این مخارج سنگین می‌توان تنها از وزارت ارشاد انتظار کمک داشت؟ به‌طور قطع پاسخ به این پرسش منفی است و وزارت ارشاد به تنهایی نمی‌تواند تمام مخارج مطبوعات را پاسخگو باشد. به همین دلیل روزنامه‌های کشور به‌طور جدی به دنبال خلق درآمد از طریق درج آگهی‌های دولتی، غیردولتی، سایت و… هستند.

روش‌های بازپرداخت آگهی

در حال‌حاضر دو نوع روش پرداخت برای آگهی‌های دولتی وجود دارد. اول آن که خود دستگاه‌های دولتی پول آگهی را برای روزنامه‌ها پرداخت نمایند. در بند (ب) ماده ۱۳ قانون برگزاری مناقصات آمده است: «ب) فراخوان مناقصه عمومی باید به تشخیص مناقصه‌گزار از دو تا سه نوبت حداقل در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار کشوری یا استان مربوط منتشر گردد.» لذا براساس قاعده فقهی-حقوقی امر بر شیی امر بر لوازم آن می‌باشد لذا امر بر درج آگهی، امر بر پرداخت هزینه آن به دستگاه اجرایی است. روش دوم این که بازپرداخت بعضی از آگهی‌ها از طریق برنده مناقصه باید انجام پذیرد. در روش اول دستگاه‌های دولتی با درج آگهی در روزنامه، پول آن را به روزنامه واریز می‌کنند و در روش دوم کسی که برنده مناقصه یا مزایده شده باید هزینه درج آگهی در روزنامه را به سازمان مناقصه یا مزایده‌گذار پرداخت نماید و سپس آن سازمان پول درج آگهی را به روزنامه پرداخت کند.

عدم بازپرداخت پول آگهی

اما مشکل درست از جایی شروع می‌شود که بسیاری از مطبوعات عليرغم درج آگهی‌ها، نمی‌توانند پول آن را وصول کنند. حال یا بودجه‌ای برای بازپرداخت ندارند یا برنده مناقصه یا مزایده هزینه آگهی درج شده در روزنامه را به حساب سازمان واریز نکرده است.

پیگیری بدون نتیجه مطالبات!

گفتنی است؛ رسانه‌ها بار‌ها و طی مکاتبات مکرر و تماس‌های تلفنی و مراجعات حضوری پیگیر مطالبات خود بوده و هستند اما هیچگونه پاسخگویی درستی از سوی مدیران این دستگاه‌ها و متولیان امر به رسانه‌ها داده نمی‌شود و اظهار می‌دارند بودجه‌ای برای پرداخت هزینه آگهی‌های مناقصه‌ومزایده خود نداریم و یا اینکه باید توسط پیمانکاران پرداخت شود که تاکنون پیمانکار مزبور مشخص نشده است.

در پایان باید گفت که عدم پرداخت مطالبات از سوی سازمان‌ها، مطبوعات کشوری را در آستانه تعطیلی و مطبوعات محلی را با مشکلات متعدد روبه‌رو ساخته که انتظار می‌رود ضمن بررسی این مهم نسبت به پرداخت مطالبات در کوتاه‌‌ترین زمان ممکن اقدام کنند.