راه‌اندازی خط تولید آلومینای آلفا با ظرفیت ۱۷ هزار تن در سال

توسط یک شرکت دانش‌بنیان محقق می‌شود راه‌اندازی خط تولید آلومینای آلفا با ظرفیت ۱۷ هزار تن در سال گروه زمین و معدن آلفاآلومینا پایدار‌ترین ساختاری است که از ترکیب اکسیژن و آلومینیم به دست می‌آید، آلفاآلومینا با ویژگی‌هایی همچون، استحکام فشاری بالا، سختی بالا، مقاومت به سایش بالا، مقاومت در برابر محیط‌های شیمیایی حتی در […]

توسط یک شرکت دانش‌بنیان محقق می‌شود

راه‌اندازی خط تولید آلومینای آلفا با ظرفیت ۱۷ هزار تن در سال

گروه زمین و معدن

آلفاآلومینا پایدار‌ترین ساختاری است که از ترکیب اکسیژن و آلومینیم به دست می‌آید، آلفاآلومینا با ویژگی‌هایی همچون، استحکام فشاری بالا، سختی بالا، مقاومت به سایش بالا، مقاومت در برابر محیط‌های شیمیایی حتی در دماهای بالا، رسانایی گرمایی بالا، دیرگدازی بالا و مقاومت دی‌الکتریک بالا یکی از محصولات بسیار پرکاربرد هم در ایران و هم در دنیاست که مهم‌ترین کاربردهای آن را می‌توان در تولید سرامیکهای صنعتی، تولید سرامیکهای مهندسی، نسوزها، لعاب، کاتالیست و صنعت نفت، گاز و پتروشیمی نام برد. با توجه به‌کاربرد گسترده این محصول در صنایع مختلف یک شرکت دانش‌بنیان داخلی به زودی خط تولید آلومینای‌آلفا با ظرفیت تولید ۱۷ هزار تن در سال را بهره‌برداری می‌کند، محصولی که گفته می‌شود قرار است در آینده علاوه بر تأمین نیاز وارداتی کشور، بازار صادراتی را نیز پوشش دهد.

مجید اجلالی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به پیش راه‌اندازی خط تولید آلومینای‌آلفا با ظرفیت ۱۷ هزار تن در سال به عنوان خط اصلی تولید این شرکت، اظهار کرد: با راه‌اندازی این خط در سال نخست ۵۰ تا ۶۰ درصد نیاز داخل به این محصول برطرف می‌شود و ظرفیت تولید در سال آتی، کل نیاز کشور را پوشش خواهد داد.

مجید اجلالی با توضیح اینکه، آلومینا یا اکسیدآلومینیم از مواد اولیه پرکاربرد سرامیکی است که دارای خواص مکانیکی منحصربه‌فردی نظیر استحکام فشاری و سختی بالاست، افزود: مقاومت حرارتی بالا نیز از ویژگی‌هایی است كه سبب شده تا برای تولید موادنسوز به عنوان یکی از اصلی‌‌ترین اجزا به‌کار رود.

وی ادامه داد: آلومینای‌آلفا یک محصول واسطه است که در صنایع کاتالیست‌ها، سرامیک، نسوزها، موادساینده، گلوله‌های آسیاب سرامیکی و سایر سرامیک‌های پیشرفته صنعتی کاربرد دارد.

وی با بیان اینکه خط نیمهصنعتی شرکت با ظرفیت دوهزار تن در سال هم‌اکنون در حال فعالیت است و فروش مناسبی نیز داشته است، اظهار کرد: همزمان با طرح نیمهصنعتی، طرح اصلی شرکت با ظرفیت ۱۵ هزار تن در سال اول هم‌اکنون راه‌اندازی شده و آماده بهره‌برداری است و ظرفیت تولید کل در سال اول به ۱۷ هزار تن می‌رسد.

اجلالی با بیان اینکه این شرکت پیش از راه‌اندازی خط نیمه‌صنعتی، مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان از صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات دریافت کرد که این مبلغ صرف مطالعات اولیه طرح و احداث واحد پایلوت تولید آلومینای آلفای پایه کاتالیست و مقاوم به سایش شد، گفت: مبلغی که از صندوق برای این منظور دریافت کردیم، به ما کمک کرد و توانستیم بخشی از کار را با استفاده از این تسهیلات انجام دهیم.

این فعال صنعتی با اشاره به اینکه هزینه‌های خط تولید ۱۷ هزار تنی این طرح از محل آورده اولیه سهامداران و تسهیلات بانکی تأمین شده است، خاطرنشان کرد: جدا از خط پایلوت دوهزار تنی، طرح اصلی شرکت با ظرفیت ۱۵ هزار تن، ۲۷ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در برداشت و اکنون از صندوق نوآوری و شکوفایی درخواست سرمایه در گردش کرده‌ایم. اگر سرمایه در گردش با شرایط مناسب تأمین شود، در سال اول ۵۰ تا ۶۰ درصد نیاز داخل برطرف می‌شود و تا سال آینده کشور از واردات آلفاآلومینا کاملاً بی‌نیاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه، کشور نیازمند ۱۵ تا ۲۰ گرید مختلف آلفا است، گفت: ما اکنون توانایی تولید ۱۶ گرید را داریم و در طرح جدید ۲۰ گرید مورد نیاز کشور را پوشش می‌دهیم اما به بهره‌برداری رسیدن کامل خط یکی دو ماه زمان می‌برد و البته با تولیدکنندگان بزرگ سرامیک و پایه کاتالیست وارد عقد قرارداد شده‌ایم.

اجلالی همچنین درخصوص صادرات محصولات این شرکت نیز توضیح داد: در بازار ترکیه با دو شرکت کار می‌کنیم و برای اواخر خرداد یک نمونه ۲۵ تنی برای ترکیه ارسال می‌شود، برای دبی نیز نمونه ارسال شده و به تأیید دو کارخانه رسیده و قرار است با آنها نیز همکاری کنیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: محصولی که شرکت ما تولید می‌کند از یک طرف تا فرانسه و از طرف دیگر تا هند تولیدکننده دیگری ندارد و نیاز کشور که حدود ۳۰ هزار تن است اکنون به صورت واردات تأمین می‌شود که البته به علت مشکلات ارز و مسایل دیگر بسیاری از شرکت‌ها واردات مواد اولیه‌شان به مشکل خورده است.

وی درباره برابری این محصول با مشابه خارجی آن نیز گفت: طبق تأییدیه مرکز متالوژی رازی، به لحاظ کیفیت محصول ما قابل رقابت با آلفای فرانسه است و با توجه به طراحی و ساخت محصول توسط خود شرکت و کنترل هزینه‌ها و نیروی انسانی متخصص، حاضریم از لحاظ قیمت با محصول چینی نیز رقابت کنیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در ادامه گفت: اگر قرار است بدنه دانش‌بنیان صنعت کشور کاری انجام دهد و گره‌ای از مشکلات کشور باز و به خودکفایی در بسیاری از حوزه‌ها برسیم، باید سقف تسهیلات را افزایش داد و شرایط دریافت تسهیلات را به صورت واقعی تسهیل کرد.