تب بیمه‌ها از گرمای خسارات طرح تحول سلامت!

تب بیمه‌ها از گرمای خسارات طرح تحول سلامت! گروه بانک، بیمه، بورس- آخرین مشکل بیمه‌ها در حال‌حاضر طرح تحول سلامت است. طرحی که بسیاری از آحاد مردم از آن رضایت دارند و به خاطر همین طرح پرداخت بسیاری از هزینه‌های درمان توسط مردم کاهش یافته است اما بیمه‌ها می‌گویند که این طرح با شکل و […]

تب بیمه‌ها از گرمای خسارات طرح تحول سلامت!

گروه بانک، بیمه، بورس- آخرین مشکل بیمه‌ها در حال‌حاضر طرح تحول سلامت است. طرحی که بسیاری از آحاد مردم از آن رضایت دارند و به خاطر همین طرح پرداخت بسیاری از هزینه‌های درمان توسط مردم کاهش یافته است اما بیمه‌ها می‌گویند که این طرح با شکل و شمایل فعلی جز دردسر چیزی برای آنها نداشته و باعث افزایش روزافزون بدهی بیمه‌ها به مراکز درمانی و داروخانه‌ها شده است. پیشتر نیز برخی از نمایندگان مجلس با بیان اینکه مشکلات بیمه‌ای و مراکز درمانی طرح تحول سلامت را با شکست مواجه می‌کند، اعلام کرده بودند که شکست این طرح، بحرانی بزرگ برای دولت به شمار می‌رود. آمار‌ها حکایت از بدهی سنگین بیمه‌ها به مراکز درمانی و داروخانه‌ها دارند؛ هم سازمان تأمین‌اجتماعی و هم بیمهسلامت ایرانیان در حال‌حاضر بدهی‌های چند میلیارد تومانی دارند و همین امر ادامه کار را سخت کرده است. در حال‌حاضر سازمان تأمین‌اجتماعی بیش از ۴۲ میلیون نفر جمعیت تحت پوشش دارد که برای ارائه خدمات به آنها و تأمین هزینه‌ها گاهی با کسری اعتبارات مواجه است و این در حالیست که دولت و بیمه‌ها بدهی‌های سنگین به هم دارند! بنابر آمار‌ها دولت حدود ۲۰۰هزار میلیارد تومان به تأمین‌اجتماعی بدهکار است و از سوی دیگر سازمان تأمین‌اجتماعی نیز هفت‌هزار میلیارد تومان به دولت بدهکار است.

نقش بیمه‌ها در طرح تحول سلامت

یکی از طرح‌های جنجالی که وزارت بهداشت در سال‌های ابتدایی دولت امید سعی در پیشبرد آن داشت، طرح تحول سلامت بود که به گفته منتقدین جدای از همه هزینه‌های مالی که بر دولت تحمیل کرد باعث افزایش هزینه بیمه‌های خصوصی هم شد. واقعیت هم این است که بخش عمده‌ای از تکیه هزینه‌ای این طرح ناکام در چند سال اخیر بر دوش صنعت بیمه بوده است. دولت اما از یکی از بهترین طرح‌های خود دفاع کرده است. علی ربیعی، وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی، در همایش گرامیداشت روز تأمین‌اجتماعی نقش بیمه‌ها در طرح تحول سلامت غیرقابل انکار دانسته بود. وی گفته بود که اگر برداشتی وسیع از مقوله سلامت داشته باشیم، نقش تأمین‌اجتماعی در حوزه سلامت بیشتر آشکار می‌شود. سلامت فقط در مقوله درمان خلاصه نمی‌شود. تأمین حداقل‌های کیفیت زندگی، بالاخص برای سالمندان و فراهم کردن شرایط امنیت روانی از مسیر تأمین معیشت برای نیروی کار؛ به شدت بر سلامت اجتماعی مؤثر است و نظام تأمین‌اجتماعی است که این امنیت خاطر را ایجاد می‌کند.

ادامه طرح تحول سلامت

دولت دوازدهم نیز قول داده که این طرح باز هم ادامه یابد. قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: طرح تحول سلامت جزو طرح‌های اجتماعی دولت بوده و با حمایت دولت و مجلس و منابعی که در بودجه به آن اختصاص داده شده ادامه داشته و در آینده تقویت می‌شود. وی درخصوص مطالبات معوق از بیمه‌ها نیز، گفت: این مطالبات هم از صندوق بیمه سلامت و هم سازمان تأمین‌اجتماعی بسیار زیاد بوده و امیدواریم در سال‌جاری مساعدت لازم برای حل این مشکل اندیشیده شود.

خسارات طرح تحول سلامت

همانطور که پیشتر گفته شد، شرکت‌ها و سازمان‌های بیمه همچنان مشکل جدی با طرح تحول سلامت دارند. اکبر شوکت، عضو هیأت‌امنای سازمان تأمین‌اجتماعی در همین ارتباط در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها می‌گوید: ماهیانه حدود دو هزار میلیارد تومان سازمان تأمین‌اجتماعی با کسری بودجه مواجه است که برای جبران آن باید وام‌های ۳۰درصدی از بانک بگیرد تا بتواند امورات جاری خود را انجام دهد. از سوی دیگر ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد ریال نیز انباشت بدهی‌های گذشته سازمان تأمین‌اجتماعی بوده که به دلیل اجرای طرح تحول سلامت و همچنین درمان بیمهشدگان و بدهی‌های بانکی بر دوش سازمان افتاده است که امیدوار بودیم با تهاتر بانکی بتوانیم این بودجه را تأمین کنیم که متأسفانه اینگونه نشد و اینها بدهی‌هایی هستند که ناخواسته ایجاد شده و دولت باعث و بانی آن بوده است. ماهیانه هزار میلیارد تومان سود بانکی پرداخت می‌شود و اینها ضرباتی است که دولت بر پیکره تأمین‌اجتماعی وارد کرده است.

ضرر ۲۳۰۰ میلیاردی بیمه‌ها از طرح تحول سلامت

یونس مظلومی، عضو سندیکای بیمه‌گران ایران نیز در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها با بیان اینکه وظیفه بیمه‌های تکمیلی فراهم آوردن پوشش‌هایی است که بیمه‌های پایه تعهد نمی‌کنند، گفت: بیمه‌های تکمیلی در حوزه‌های مربوط به بستری در بیمارستان‌ها بسیار موفق عمل کرده‌اند و در انجام وظایف ذاتی حاکمیت به کمک آنها آمده است. وی همچنین از ضرر و زیان ۲۳۰۰ میلیارد تومانی صنعت بیمه از اجرای طرح تحول سلامت خبر داده است. وی با بیان اینکه بیمه‌های تکمیلی در سال ۱۳۹۶ حدود هزار میلیارد تومان در رابطه با طرح تحول سلامت زیان دادند، اظهار کرد: این یعنی خساراتی که به بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و بیمه‌شدگان بابت بیمه‌های درمانی پرداخت شده است. هزار میلیارد تومان بیشتر از حق بیمه‌ای بود که در مجموع از آنها دریافت کرده‌ایم. براساس محاسباتی که داشته‌ایم این مبلغ برای سال ۱۳۹۷ حدود ۱,۳۰۰ میلیارد تومان است. این مبلغ در واقع زیان شرکت‌های بیمه از مابه‌التفاوت آن چیزی که دریافت می‌کنند با آن چیزی که پرداخت می‌کنند، است.