چند پیک تا مرگ!

به بهانه فوت چند نفر بر اثر استفاده از مشروبات تقلبی در اصفهان چند پیک تا مرگ! گروه اجتماعی- دور هم جمع می‌شوند تا خوشگذرانی کنند؛ اما نمی‌دانند که شاید چیزی که می‌نوشند، آخرین جرعه زندگیشان باشد! مصرف مشروبات الکلی در کشورمان پس از پیروزی انقلاب اسلامي ممنوع اعلام شد اما آمار‌ها نشان می‌دهند که […]

به بهانه فوت چند نفر بر اثر استفاده از مشروبات تقلبی در اصفهان

چند پیک تا مرگ!

گروه اجتماعی- دور هم جمع می‌شوند تا خوشگذرانی کنند؛ اما نمی‌دانند که شاید چیزی که می‌نوشند، آخرین جرعه زندگیشان باشد! مصرف مشروبات الکلی در کشورمان پس از پیروزی انقلاب اسلامي ممنوع اعلام شد اما آمار‌ها نشان می‌دهند که این ممنوعیت باعث عدم گرایش افراد به آن نشده و متأسفانه مشروبات تقلبی جایگزین آن شده است. مصرف مشروبات الکلی، پدیده‌ای جدید در جامعه ایران نیست و صد‌ها سال قدمت دارد اما بلایی که طی چند دهه اخير بر سر برخی از جوانان این مرزوبوم آمده، شاید به اندازه کل قدمت کشف مشروبات الکلی باشد! علت آن هم سودجویی و نادانی است. در مورد اول متأسفانه همیشه هستند سودجویانی که به هر قیمتی حاضرند سود خود را بالا ببرند و در مورد دوم نیز شواهد نشان می‌دهد که سوداگران بیش از حد از متانول استفاده کرده‌اند و باعث مرگ چندین و چند نفر شدند. همچنین گردش مالی بسیار زیاد به همراه سودهای غیرقابل تصور در امر تولید مشروبات الکلی تقلبی از مهم‌ترین عوامل رویکرد قاچاقچیان و افراد ناسالم به این مقوله است.

آغاز موج مسمومیتها

شهريور ماه سال گذشته بود که موج نخست مسمومیت‌های الکلی شروع شد به‌طوری که از بندرعباس و چند شهر دیگر استان هرمزگان و بعد هم به مناطق مرکزی و حتی پایتخت، استان البرز و خراسان‌شمالی هم رسید. هر چند پیش از این هم یعنی از ابتدای فروردین ‌سال‌جاری اخباری درخصوص مسمومیت‌های الکلی منتشر شده بود، اما فراگیری حادثه‌ای که در شهریور و مهر اتفاق افتاد با مسمومیت بیش از ٧٦٠ نفر در نقاط مختلف کشور به‌ حدی بی‌سابقه بود که شاید بتوان آن را زنگ خطری برای حوادث مشابه بعدی دانست.

موج دوم مسمومیت‌ها با نزدیکی پایان سال

اما موج بعدی مسمومیت‌ها در آخرین هفته‌های پایان سال ۹۷ آغاز شد. این‌بار نوبت اهر در استان آذربایجان‌شرقی بود که شهروندان آن و روستاهای اطراف آن یکی پس از دیگری با علایم مسمومیت شدید راهی مراکز درمانی این شهر شوند. ٧٣مورد مسمومیت در طی ٤٨ساعت دوباره زنگ خطر را به صدا درآورد. بنابر اعلام مسؤولان بهداشت و درمان اهر، حال تعدادی از مصدومان وخیم بود و به همین دلیل راهی بیمارستان‌های مجهزتر مرکز استان یعنی شهر تبریز شدند؛ اما ماجرا به همین‌جا ختم نشد، موج مسمومیت‌های الکلی در چند‌ ماه اخیر به شهر‌ها و استان‌های مجاور هم سرایت کرده است.

متانول؛ متهم اصلی

متهم اصلی جنجال مسمومیت و مرگ افراد متانول است. ماده‌ای ارزان و همیشه در دسترس که به‌ عنوان حلال در صنایع رنگ‌سازی و جلاکاری به‌کار می‌رود. این ماده باعث شده تا به‌عنوان ماده تقلبی در مشروبات الکلی به‌کار رود؛ ماده‌ای که می‌تواند حتی از طریق استنشاق و پوست هم باعث مسمومیت شدید شود. متانول همچنین به نام‌های الکل‌چوب، نفتای چوب، کاربینول یا متیل هیدرات شناخته می‌شود و استفاده از آن یکی از دلایل شایع «مسمومیت با الکل» محسوب می‌شود. در شرایطی که شرکت‌های تولیدکننده نوشیدنی‌های الکلی از فناوری‌های پیشرفته برای بررسی سطوح متانول و جداسازی آن استفاده می‌کنند، افرادی که نوشیدنی‌های الکلی دست‌ساز تهیه می‌کنند از این شرایط بی‌بهره هستند که این امر روند جداسازی را دشوار می‌کند. باید به این نکته اشاره داشت که در خانه هیچ روش امنی برای تشخیص متانول از اتانول وجود ندارد.

شایع‌‌ترین سن مصرف الکل

عباسعلی درستی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این باره گفته است: براساس شیوعشناسی در سال ۹۲، شایع‌‌ترین سن مصرف الکل در کشور در بازه‌ سنی ۱۸ تا ۳۰ سال بوده است، شیوع مصرف مستمر الکل در سال گذشته ۸۳۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت گزارش شده است.

اصفهان؛ قربانگاه بعدی

حال اصفهان به عنوان قربانگاه بعدی مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی معرفی شده است. طاهره چنگیز، رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این ارتباط می‌گوید: از هفته گذشته تاکنون با موجی از مسمومیت و جان باختن بر اثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی حاوی متانول در اصفهان روبه‌رو هستيم؛ به گونه‌ای که در سه بیمارستان اصفهان، ۲۵ نفر به این دلیل مراجعه کرده‌اند. متأسفانه پنج نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی حاوی متانول در اصفهان فوت کرده‌اند و تعدادی از مسمومین نیز در بخش‌های مختلف بیمارستان‌های اصفهان از جمله در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری و سه نفر نیز تحت دیالیز هستند. متأسفانه سن این افراد کمتر از ۳۵ سال بوده و از بابت توزیع مجدد مشروبات الکلی تقلبی حاوی متانول، نگرانی داریم، البته مقامات انتظامی و آگاهی به شدت در صدد پیگیری این موضوع هستند.