تخصیص دوهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به پروژه‌های آبی آذری‌ها

تخصیص دوهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به پروژه‌های آبی آذری‌ها گروه انرژی- هشت پروژه در قالب چهار طرح توسعه منابع آب‌وخاک در خطه آذری‌ها با حضور رییس‌جمهور و وزیر نیرو، افتتاح شد. رضا اردکانیان؛ وزیر نیرو در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های توسعه منابع آب‌وخاک نواحی مرزی استان آذربایجان‌غربی با تأکید بر اینکه تمامی طرح‌های توسعه […]

تخصیص دوهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به پروژه‌های آبی آذری‌ها

گروه انرژی- هشت پروژه در قالب چهار طرح توسعه منابع آب‌وخاک در خطه آذری‌ها با حضور رییس‌جمهور و وزیر نیرو، افتتاح شد.

رضا اردکانیان؛ وزیر نیرو در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های توسعه منابع آب‌وخاک نواحی مرزی استان آذربایجان‌غربی با تأکید بر اینکه تمامی طرح‌های توسعه منابع آب‌وخاک ۱۲ استان مرزی کشور در چارچوب ۱۳ موافقنامه مرزی منعقد شده با همسایگان کشورمان در حال اجراست، عنوان کرد: تمامی اقدامات جمهوری‌اسلامی‌ایران در چارچوب حاکمیت و با رعایت قراردادهای دوجانبه و براساس اصل حسن همجواری انجام شده و خواهد شد.

وزیر نیرو استان‌های مرزی را ویترین توسعه و آبادانی کشور دانست و افزود: تثبیت جمعیت، توجه جدی به مسأله اشتغال و فراهم بودن شرایط تولید به ویژه در سالی که به نام رونق تولید نامگذاری شده است از اهم برنامه‌های دولت و وزارت نیرو برای استان‌های مرزی خواهد بود.

وی با اشاره به قدمت همکاری‌های ایران و کشورهای همسایه برای استفاده از رودخانه مرزی ارس، گفت: سابقه همکاری‌های یادشده از زمان اتحادجماهیرشوروی تاکنون وجود داشته است و نتیجه این مراودات، موافقت‌نامه‌ها و پروتکل‌های همکاری بوده است که در پی آن شاهد استفاده مشترک از آب این رودخانه برای آبیاری اراضی‌کشاورزی، تولیدبرق و مصارف‌شرب هستیم.

اردکانیان ادامه داد: در جریان افتتاح طرح‌های مهمی از جمله سه سد و سه ایستگاه پمپاژ و در پی اجرای این طرح‌ها سهم‌آبه ایران از رودخانه ارس به سد خارج بستر کرم‌آباد منتقل خواهد شد و سپس از این محل قادر خواهیم بود تا اراضی پایین‌دست را مشروب کنیم.

وی با اشاره به افتتاح سدهای مخزنی کرم‌آباد، سردشت و بویلاپوش، گفت: در اجرای این پروژه‌ها ۲۲ کیلومتر کانال و به همین میزان خط لوله به‌کار گرفته شده است. در این مرحله جمعاً ۱۵هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی منطقه مشروب خواهد شد ولی پس از تکمیل پروژه‌های توسعه منابع آب‌وخاک در آذربایجان‌غربی سطح اراضی تحت پوشش به ۴۶ هزار و ۵۰۰ هکتار خواهد رسید که جمعاً جمعیتی بالغ بر سه‌میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد و در دوره ساخت و بهره‌برداری ده‌ها هزار اشتغال مستقیم و غیرمستقیم را نیز سامان‌دهی کرده و خواهد کرد.

وزیر نیرو تأکید کرد: تاکنون برای طرح‌های یاد شده بالغ بر سه‌هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و اعتبار پروژه‌هایی که مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند حدود دو‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم توجه به آمایش سرزمینی و طرح‌های توسعه منطقه‌ای با محوریت آب در مناطق مرزی تأکید کرد و گفت: امیدواریم طبق آخرین وعده‌ سازمان برنامه و بودجه در تابستان امسال نخستین ویرایش طرح آمایش سرزمین برای بحث و بررسی و اصلاح و تکمیل عرضه شود و ما قطعاً در سایه چنین طرحی است که می‌توانیم اطمینان داشته باشیم از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های خود به نحو مناسبی بهره‌برداری می‌کنیم.

اردکانیان یکی از مسایل موجود در طرح‌های توسعه منابع آب‌وخاک استان‌های مرزی را چالش بهره‌برداری دانست و افزود: این مهم شامل تعیین تکلیف اراضی ملی، تدوین نظام بهره‌برداری و تأسیس تشکل‌های است که جزو شروط اصلی استفاده از منابع صندوق توسعه و اجازات مقام‌معظم‌رهبری بوده است.

وزیر نیرو تأکید کرد: یکی دیگر از چالش‌های پیشرو در این بخش بحث بازنگری در تعرفه‌های آب تحویلی است. به هر صورت این آب، آبی به نسبت گران خواهد بود و ما متعهد هستیم و می‌بایست بخشی از ۳۰درصد تسهیلات دریافتی از صندوق توسعه ملی را از طریق این مکانیزم بازپرداخت کنیم.

براساس این گزارش دولت یازدهم تاکنون ۴۰سد ملی و ۱۰سد استانی افتتاح کرده است و بنا به اظهارات رییس‌جمهور برنامه این دولت افتتاح ۶۲ سد ملی و استانی است.