تشکیل کنسرسیوم اکتشاف ۱۰۰هزار کیلومترمربعی

رییس هیأت‌عامل ایمیدرو خبر داد تشکیل کنسرسیوم اکتشاف ۱۰۰هزار کیلومترمربعی گروه زمین و معدن رییس هیأت‌عامل ایمیدرو از تشکیل کنسرسیوم متشکل از شرکت‌های بزرگ معدنی برای عملیات اکتشافی در ۱۰۰ هزار کیلومترمربع در سال‌جاری خبر داد.  به گزارش پایگاه خبری ایمیدرو، خداداد غریب‌پور که در مراسم امضا تفاهم‌نامه همکاری بین ایمیدرو و سازمان نظام مهندسی […]

رییس هیأت‌عامل ایمیدرو خبر داد

تشکیل کنسرسیوم اکتشاف ۱۰۰هزار کیلومترمربعی

گروه زمین و معدن

رییس هیأت‌عامل ایمیدرو از تشکیل کنسرسیوم متشکل از شرکت‌های بزرگ معدنی برای عملیات اکتشافی در ۱۰۰ هزار کیلومترمربع در سال‌جاری خبر داد.

 به گزارش پایگاه خبری ایمیدرو، خداداد غریب‌پور که در مراسم امضا تفاهم‌نامه همکاری بین ایمیدرو و سازمان نظام مهندسی معدن ایران و بررسی راهکارهای جذب سرمایه‌گذاری در معدن سخن می‌گفت، افزود: انجام ۱۰۰هزار کیلومتر فعالیت اکتشافی در واقع یکسوم عملیات اکتشافی کشور محسوب می‌شود و این نخستینبار محسوب می‌شود که بخش‌خصوصی آمادگی ریسک فعالیت در این ارتباط را نیز پذیرفته است.

اکتشاف، اولویت نخست

رییس هیأت‌عامل ایمیدرو تشکیل کنسرسیوم‌های معدنی به منظور توسعه این بخش به ویژه اکتشاف را برای حوزه معدن حیاتی قلمداد کرد و بیان داشت: اولویت نخست بخش معدن و صنایع‌معدنی، اکتشاف است و بعد از آن جذب سرمایه‌گذاری در این حوزه، مورد توجه است.

رییس هیأت‌عامل ایمیدرو گفت: امسال این سازمان ۱۲۰ میلیارد تومان از منابع خود را به منظور فعالیت اکتشافی اختصاص داده و آمادگی داریم تا این رقم را به چهاربرابر برسانیم، زیرا پیشدرآمد فعالیت سرمایه‌گذاری، توسعه اکتشاف است.

هدایت نقدینگی به سمت معدن و صنایع‌معدنی

غریب‌پور اظهار کرد: در زمینه چگونگی هدایت نقدینگی به بخش معدن و صنایع‌معدنی جلساتی با وزیر اقتصاد و دارایی و همچنین رییس سازمان بورس برگزار می‌شود تا راهکار‌ها بررسی و در نهایت اجرایی شود.

۱۸ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری به منظور توسعه

وی با بیان اینکه برای توسعه بخش معدن و صنایع‌معدنی نیاز به ۱۸ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری دارد اظهار کرد: ۳۰ درصد از سود بازار سرمایه توسط این بخش تأمین می‌شود، با این اوصاف تعیین برنامه برای تشویق صاحبان سرمایه برای سرمایه‌گذاری در این حوزه با ظرفیت، باید مورد توجه قرار بگیرد.

غریب‌پور با تأکید بر اینکه معدن و صنایع‌معدنی کمترین آسیب را از تحریم‌های ظالمانه می‌بیند، خاطرنشان کرد: به دلیل ارزش‌افزوده بالا معدن و صنایع‌معدنی، برگزاری چنین نشست‌هایی به منظور ارزش آفرینی در این بخش ضرورت دارد.

انتشار اوراق

رییس هیأت‌عامل ایمیدرو با بیان اینکه طبق برنامه، سه‌میلیارد دلار پروژه در سال ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد عنوان کرد: انتشار اوراق در بازار سرمایه می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد. به‌طور مثال انتشار اوراق پشتوانه طلا می‌تواند یکی از راهکار‌ها برای افزایش میزان سرمایه‌گذاری‌ها باشد.

افزایش سرمایه صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی

وی با اشاره به توانمندسازی این بخش و استفاده از ظرفیت‌های بخش‌خصوصی گفت: به دنبال افزایش سرمایه صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی هستیم و این رویه می‌تواند یکی از راهکارهای جذاب برای جلب سرمایه‌گذاری باشد.

اجرای تفاهم‌نامه‌ها در قالب قراردادهای مشخص

غریب‌پور در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز امیدواری از تفاهم‌نامه بین ایمیدرو و سازمان نظام مهندسی معدن عنوان کرد: انتظار می‌رود چنین تفاهم‌نامه‌هایی نتایج ملموس در بخش آموزش‌وپژوهش این حوزه داشته باشد و در قالب قراردادهای مشخص به تحقق اهداف منجر شود.

ضرورت هدایت سهمی از نقدینگی ۱۸۰۰ هزار میلیارد تومانی به سمت معادن

همچنین در این مراسم داریوش اسماعیلی، رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: آمار‌ها حاکی است، ۱۸۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد که هدایت بخشی از این رقم به بخش معدن و صنایع‌معدنی می‌تواند ارزش‌افزوده بالایی را نصیب سرمایه‌گذاران و کشور کند.

 اسماعیلی افزود: امروز اقتصاد کشور متلاطم است و با مشکلات جدی روبه‌رو است و یکی از دلایل اصلی آن، وجود نقدینگی بالا در جامعه است.

وی گفت: نقدینگی موجود به حدی بالاست که در هر بازاری (خودرو، طلا، سکه و…) وارد شود، آثار مخربی را بر جای می‌گذارد.

 

تعیین مشوق‌های سرمایه‌گذاری در اجرای نقشه‌راه

 رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، افزود: به‌طور حتم با بررسی راهکارهای مؤثر و جذاب برای سرمایه‌گذار، می‌توان این میزان نقدینگی را وارد بخش معدن و صنایع‌معدنی کرد.

اسماعیلی با بیان اینکه یکی از بندهای نقشه‌راه معدن، جذب سرمایه‌گذار در این حوزه است، اعلام کرد: این حوزه ظرفیت جذب سرمایه‌ها را دارد و در برهه‌ای که نقشه‌راه در حال اجراست، تعیین مشوق برای جلب سرمایه‌گذاری ضروری است.

تأکید مجلس بر حمایت از برنامه‌های توسعه‌ای

اسماعیلی همچنین از تأکید مجلس بر ارایه راهکارهای توانمندسازی و توسعه معدن و صنایع‌معدنی خبر داد و گفت: لاریجانی، رییس مجلس شورای‌اسلامی و همچنین نمایندگان مجلس بر توسعه معدن و صنایع‌معدنی تأکید دارند و آمادگی خود را برای تصویب هرگونه قانون حمایتی و اثربخش اعلام کرده‌اند.

گفتنی است که این تفاهم‌نامه بین ایمیدرو و سازمان نظام مهندسی معدن ایران در ۶ ماده و در سه محور آموزش، پژوهش و جذب سرمایه‌گذاری توسط خداداد غریب‌پور و داریوش اسماعیلی به امضا رسید.

ارایه ظرفیت‌های نظام مهندسی در پژوهش‌های کاربردی مورد نیاز ایمیدرو، ارایه موضوعات کاربردی در راستای نیازهای پژوهشی ایمیدرو و کمک به ارتقای مدیریت دانش و مدیریت فناوری در بخش معدن کشور از جمله مفاد این تفاهم‌نامه است.