بررسی علل سرمایه‌گذاری مردم در بازار ارز

بررسی علل سرمایه‌گذاری مردم در بازار ارز گروه بانک، بیمه، بورس- پول خارجی یا همان ارز یکی از مهم‌ترین ابزار سرمایه‌گذاری در کشورمان به شمار می‌رود؛ زیرا مردم در اغلب اوقات از ذخیره کردن آن، پشیمان نشده‌اند! همین باعث شده تا بسیاری به جای حضور در دیگر بازار‌ها علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بازار ارز شوند. […]

بررسی علل سرمایه‌گذاری مردم در بازار ارز

گروه بانک، بیمه، بورس- پول خارجی یا همان ارز یکی از مهم‌ترین ابزار سرمایه‌گذاری در کشورمان به شمار می‌رود؛ زیرا مردم در اغلب اوقات از ذخیره کردن آن، پشیمان نشده‌اند! همین باعث شده تا بسیاری به جای حضور در دیگر بازار‌ها علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بازار ارز شوند. بازاری که رشد افزایش قیمت آن مستقیماً با تنش‌های سیاسی و شرایط اقتصادی گره خورده است و از نظر برخی در شرایط فعلی یکی از بهترین مکان‌ها برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید. در واقع روند افزایش قیمت ارز طی دو سال گذشته به گونه‌ای بوده است که مردم را به این بازار دلگرم کرده است. وقتی که دلار حرکت شتابان خود را از خردادماه سال۹۶ آغاز کرد و از قیمت ۳۸۰۰ تومان به رقم باورنکردنی ۲۰ هزار تومان در مهرماه سال ۹۷ رسید! هم‌اکنون نیز دلار در کانال ۱۴ هزار تومان روزگار می‌گذراند و این بدان معنی است که سرمایه‌گذاران خود را همچنان امیدوار نگه داشته است.

مردم بیش از ۳۰ میلیارد دلار ارز خانگی دارند!

در واقع با رونق بازار ارز مردم به سمت سرمایه‌گذاری در این بازار رو آوردند و تا می‌توانستند ارز خریدند؛ به حدی که غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در سی‌وسومین نشست هیأت‌نمایندگان اتاق ایران در سال ۹۶ میزان ارز خانگی مردم را رقم شگفت‌انگیز ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار برآورد کرد! در مهرماه سال بعد یعنی سال ۹۷، هادی قوامی، نایبرییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس میزان واقعی ارزخانگی در اختیار مردم را ۳۰ میلیارد دلار اعلام کرد. پس می‌توان به جرأت ادعا کرد که در حال‌حاضر مردم بیش از ۳۰ میلیارد دلار ارز خانگی دارند!

شکست طرح سپرده ارزی

افتتاح حساب‌های ارزی یکی از راهکارهایی است که نظام بانکی برای جذب ارزهای در اختیار مردم، در نظر گرفت تا از این طریق ارزهایی که مردم در خانه‌های خود نگه می‌دارند، به سوی نظام بانکی سوق داده شود؛ به ویژه اینکه این روز‌ها با افزایش نرخ ارز حتی مردم عادی نیز مشتریان پروپاقرص این آشفته بازار شده‌اند. این در حالی است که مشتری ممکن است این ارز را به قیمتی بالاتر از بازار آزاد خریداری کرده باشد که در این حالت هیچ انگیزه‌ای برای مشتری ارزی بانک به منظور افتتاح‌حساب باقی نخواهد ماند و ترجیح می‌دهند ارز را نزد خود و در منازل نگه دارند تا شاید با افزایش دوباره قیمت سودی را نصیب خود کنند. همین مسأله باعث شد تا این طرح شکست بخورد. هادی قوامی، نایبرییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اعلام کرد: در سپرده ارزی قبلی که بدعهدی در ارایه ارز سپرده‌گذاری‌شده افراد صورت گرفت نهایت ٣٠٠ میلیون دلار سپرده ارزی شکل گرفت.

مردم وارد بازار ارز نشوند

«مردم وارد بازار ارز نشوند»، جمله‌ای آشنا برای مردم است و هر رییس کلی بانک‌مرکزی تاکنون چندین بار مردم را از حضور در این بازار برحذر داشته است. عبدالناصر همتی، رییس کل بانک‌مرکزی هفته گذشته باز هم از مردم خواست تا از حضور در این بازار خودداری کنند. رییس کل بانک‌مرکزی، با بیان اینکه مردم نباید وارد بازار ارز شوند چرا که ممکن است متضرر شوند، گفت: ذخایر کافی ارز در کشور وجود دارد و بانک‌مرکزی هر زمانی اراده کند وارد بازار می‌شود. وی اعلام کرد که سال ۹۸ حدود ۱۸٫۷ میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور بازگشته است و طی دو ماه گذشته نیز روند بازگشت ارز صادراتی به کشور خوب بوده و یک مؤلفه به نام واردات در برابر صادرات به این بخش اضافه شده که براین اساس صادرکنندگان می‌توانند ارز خود را برای وارداتی که ثبت‌ سفارش‌شده اختصاص دهند.

مردم ارز را در خانه نگهداری نکنند

کامران سلطان‌زاده، رییس شورایعالی کانون صرافان نیز از مردم خواست ارز را در خانه نگهداری نکنند. وی گفت: تزریق ارزهای خانگی به بازار، افزایش قدرت پول ملی، تنظیم بازار ارز و در نهایت رونق تولید را به دنبال خواهد داشت. وی با اشاره به تأثیر ارز‌های خانگی در کنترل سیستم بازار ارز، می‌گوید: زمانی که مردم خرید ارز را بر مبنای خرید هیجانی انجام می‌دهند و در گاوصندوق‌های خانگی نگهداری می‌کنند، تقریباً قسمت عرضه بازار ارز را دچار خلأ کرده‌اند و از چرخه طبیعی این بازار جلوگیری می‌کنند.