ایستگاه شارژ خودروهای برقی به مصاف پمپبنزینها میرود مختومه شدن پرونده تردد خودروهای بنزینی؛ ۱۰ سال دیگر سمیه مهدوی- نخستین جایگاه شارژ خودروهای برقی با حضور مدیران و مسؤولان ذیربط در برجمیلاد رونمایی شد تا رقابت خود را با صنعت سیانجی برای کاهش مصرف بنزین در باک خودروها آغاز کند. عباس علیآبادی؛ مدیرعامل مپنا در […]
ایستگاه شارژ خودروهای برقی به مصاف پمپبنزینها میرود
مختومه شدن پرونده تردد خودروهای بنزینی؛ ۱۰ سال دیگر
سمیه مهدوی- نخستین جایگاه شارژ خودروهای برقی با حضور مدیران و مسؤولان ذیربط در برجمیلاد رونمایی شد تا رقابت خود را با صنعت سیانجی برای کاهش مصرف بنزین در باک خودروها آغاز کند.
عباس علیآبادی؛ مدیرعامل مپنا در مراسم افتتاح این جایگاه، گفت: اهمیت افتتاح این جایگاه این است که برقیسازی در حملونقل از جمله راهکارهای مقابله با مشکلات زیستمحیطی شهرهای بزرگ مانند تهران محسوب میشود. این مسأله نیازمند زیرساخت است و زمانی که زیرساخت نباشد امکان استفاده از خودروهای برقی وجود ندارد.
وی در ادامه گفت: اولین ایستگاه شارژ که امکان شارژ برای انواع خودروها با استانداردهای مختلف را دارند، افتتاح کردیم و امیدواریم به زودی با هماهنگی شهرداری تهران در نقاط دیگر شهر تهران و همچنین در شهرهای دیگر کشور که اعلام آمادگی میکنند، این فرآیند تکرار شود.
مدیرعامل مپنا با تأکید بر اینکه مهمترین ویژگی این جایگاه صددرصد ایرانی بودن آن است، در مورد تعرفه برق، اظهار کرد: در مورد تعرفه قیمت برق با مقامات مختلف در حال مذاکره هستیم اما به صورت آزمایشی تعرفهای تهیه شده است که افراد را تشویق کنند که به جای استفاده از بنزین، از برق استفاده کنند اما در نهایت این موضوع قطعاً مشمول مقررات کشور خواهد بود.
علیآبادی تأکید کرد: افتتاح این جایگاه حاکی از آن است که این فرآیند برای ایجاد زیرساخت آغاز شده و از نظر تکنیکی امکانپذیر است.
مدیرعامل مپنا در ادامه با اشاره به ذخایر عظیم گازی در کشور اظهار کرد: میتوانیم گاز طبیعی را در نیروگاهها با سیکل ترکیبی با راندمان بالا به برق تبدیل کنیم و برق در خودرو برای حملونقل مورد استفاده قرار گیرد و از این طریق مصرف سوخت ۵۰درصد کاهش خواهد یافت.
به گفته علیآبادی، زمانی که یک خودرو با برق شارژ شود هزینه آن برای یکصد کیلومتر کمتر از ۱,۰۰۰ تومان است در حالی که اگر از سوخت بنزین استفاده شود برای هر یکصدکیلومتر ۱۰لیتر بنزین لازم است که هزینه آن ۱۰ هزار تومان میشود.
وی با اشاره به امکانات نخستین جایگاه شارژ خودروهای برقی، گفت: در این جایگاه انواع شارژر ارائه شده است اما نمیتوان این شارژ را در منزل انجام داد. شارژرها در جایگاه به شبکه پرقدرت وصل هستند و خودروها به سرعت شارژ میشوند.
مدیرعامل مپنا در ادامه با بیان اینکه ایران مبتکر ساخت خودروهای برقی نیست، گفت: اما باید گفت زمانی این کار را آغاز کردیم که سایر کشورها در ابتدای راه بودند. مپنا آمادگی دارد تا با خودروسازها و شرکت تاکسیرانی برای ارتقای سیستم حملونقل کشور همکاری کند.
زیرساختهای برقی ایران برای برقی کردن خودروها فراهم است
علیآبادی با تأکید بر اینکه زیرساختهای برق در کشور حتی بالاتر از استانداردهای جهانی فراهم شده است، اظهار کرد: از آنجایی که قیمت برق در کشور بسیار ارزان است، در مصرف آن اسراف میشود. اما باید گفت ۸۰ هزار مگاوات ظرفیت نصبشده و حدود ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه در حال نصب در هر حال کفایت لازم را برای اینکه برقیسازی خودروها صورت بگیرد، فراهم میکند.
وی در مورد شارژرهای موجود در این جایگاه توضیح داد: بهطور کلی ساعات پیک در کل سال در کشور کمتر از ۲۰۰ ساعت است و مشترکان میتوانند در ساعات آفپیک از این شارژرها استفاده کنند. به عبارت دیگر متقاضیان میتوانند به صورت ۲۴ ساعته در شبانهروز در کل ایام سال خودروهای خود را شارژ کنند البته ممکن است در تابستان با محدودیتهایی مواجه باشند.
امیدواری در مورد همکاری دولت و مجلس برای برقی کردن خودروها
مدیرعامل مپنا در مورد اینکه آیا مذاکرهای برای اختصاص یارانه به برقی کردن خودروها صورت گرفته است یا خیر، گفت: در مورد این موضوع در سطح کمیسیون مجلس مطالعات خوبی صورت گرفته است و دولت در نهایت برای توسعه این موضوع امتیازات خوبی قائل میشود. بدون تردید ۱۰ سال دیگر به خودروهای بنزینی اجازه تردد در شهر داده نمیشود و راهی جز برقی کردن خودروها وجود ندارد.
علیآبادی تأکید کرد: مپنا تاکنون روی پای خودش ایستاده است و امیدواریم مجلس، دولت و سایر نهادهای مسؤول ما را یاری کنند.
میزان شارژ بستگی به میزان باطری و مسافت دارد
وی در ادامه در مورد میزان و زمان لازم برای شارژ باطریهای خودرو توضیح داد: این موضوعات بستگی به میزان باطری دارد. هر ۱۵ کیلووات ساعت باطری امکان پیمایش حدود یکصد کیلومتر را میدهد. مدتزمان و میزان شارژ نیز بستگی به میزان باطری و مسافتی که قرار است طی شود، دارد اما بهطور کلی برای یکصد کیلومتر مسافت ۱۰ الی ۱۱ دقیقه زمان برقگیری لازم است.
گفتنی است، این جایگاه دارای دو خط تأمین توان برای خودرو و موتورسیکلت است که در خطیک، شارژ سریع و شارژ کند نصب شده و در خطدو نیز شارژ موتورسیکلت قرار دارد. همچنین شارژرها براساس استانداردهای بینالمللی بومیسازی و ساخت داخل شده و کنترل و مانیتورینگ برای ارتباطات بالادستی براساس پروتکل OCPP صورت میگیرد. در این ایستگاه، شارژر سریع خودرو برقی شامل یک خروجی شارژ AC با توان ۴۳ کیلووات قابل استفاده برای تمام خودروهای برقی استاندارد دنیا و یک خروجی شارژ سریع DC با توان ۵۰ کیلووات تحت پروتکل CHAdeMO قابلاستفاده برای خودروهای شرق آسیا شامل خودروهای میتسوبیشی، کیا، نیسان و… است. همچنین این ایستگاه دارای شارژر کند خودرو برقی با توان ۴٫۷ کیلووات است و میتواند همه خودروهای برقی استاندارد را تأمین توان نماید. از سویی دیگر، جایگاه شارژ خودروهای برقی احداثی گروه مپنا مجهز به دو شارژر ۵ کیلوواتی موتورسیکلت برقی است و به سهولت توان شارژ موتورسیکلتهای برقی را دارد. مزایا و چالش اصلی خودروهای برقی امروزه حملونقل بخشی جدانشدنی از زندگی بشر بوده و از منظر انرژی حدود ۲۰ درصد کل تقاضای جهانی و از نظر میزان انتشار آلاینده دیاکسیدکربن، حدود ۳۰ درصد از میزان انتشار این آلاینده را به خود اختصاص داده است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.