نبود شفافیت اصلی‌‌ترین چالش بازار خودرو

نبود شفافیت اصلی‌‌ترین چالش بازار خودرو گروه خودرو- رییس هیأت‌مدیره شرکت پارسا نوآوران سامان ایرانیان – ارائه‌کننده اَپ‌سوییچ، گفت: مشکلات بازار خودرو به دو دسته دغدغه‌های فروشندگان خودرو و مسایل و مشکلات خریداران خودرو تقسیم می‌شود که در هر دو دسته، نبود شفافیت، اصلی‌‌ترین چالش به شمار می‌رود. میثم شفیق در حاشیه اینوتکس ۲۰۱۹ با […]

نبود شفافیت اصلی‌‌ترین چالش بازار خودرو

گروه خودرو- رییس هیأت‌مدیره شرکت پارسا نوآوران سامان ایرانیان – ارائه‌کننده اَپ‌سوییچ، گفت: مشکلات بازار خودرو به دو دسته دغدغه‌های فروشندگان خودرو و مسایل و مشکلات خریداران خودرو تقسیم می‌شود که در هر دو دسته، نبود شفافیت، اصلی‌‌ترین چالش به شمار می‌رود.

میثم شفیق در حاشیه اینوتکس ۲۰۱۹ با اشاره به آشنایی ۱۵ ساله این مجموعه با چالش‌‌ها و پیچیدگی‌های بازار خودرو، اظهار کرد: تجربیاتی که ما در این حوزه داشتیم و مشکلاتی که در بازار خرید و فروش سنتی خودرو مشاهده می‌کردیم، موجب خلق ایده اپلیکیشن سوئیچ شد.

شفیق، با بیان اینکه در بازار خرید و فروش سنتی خودرو اغلب معاملات به وسیله دلالان و واسطه‌ها انجام می‌شود، گفت: در بازار سنتی خودرو، دلالان همه کاره بازار هستند و اگرچه طی سال‌های اخیر برخی اَپ‌ها و سایت‌ها با شعار حذف واسطه‌ها وارد بازار خودرو شدند اما به دلیل این که مسؤولیتی در برابر خریداران و فروشندگان نمی‌پذیرفتند خود این سایت‌ها و اَپ‌ها به بستری برای واسطه‌ها تبدیل شدند.

شفیق، با تأکید بر این که فروشندگان خودرو دو دغدغه مهم دارند، توضیح داد: یک دغدغه فروشندگان خودرو این است که مبلغ پول فروش خودرو خود را نقداً و فوری دریافت کنند و مسأله مهم دیگر از نظر آنها این است که پلاک متعلق به آنها که روی خودرو نصب است هر چه سریع‌تر بعد از فروش خودرو از روی خودرو فک شود و خریدار با خودرویی که پلاک آنها روی آن نصب است، تردد نکنند.

وی در مورد دغدغه خریداران نیز گفت: خریداران نیز دو دغدغه دارند؛ یکی اینکه مطابق ارزش خودرو، پول بدهند و قیمتی که می‌پردازند بیشتر از ارزش خودرو نباشد و دوم این که سند خودرو هر چه سریع‌تر به نام آنها صادر شود.

همچنین محمدمهدی کاشف، مدیرعامل شرکت پارسا نوآوران سامان ایرانیان – ارائه‌کننده اَپ‌سوئیچ نیز با بیان این که ما با در نظر گرفتن ملاحظات هر دو طیف خریداران و فروشندگان خودرو و برای برطرف کردن این دغدغه‌ها اپلیکیشن سوئیچ را طراحی کردیم، گفت: ساماندهی بازار خودرو و جلوگیری از بحرانی شدن در گروه شفاف کردن معاملات این بازار است. در سوئیچ ما خودرو را از نظر فنی، بدنه، مسایل حقوقی و قیمت کارشناسی می‌کنیم و مسؤولیت کارشناسی‌های خود را قبول می‌کنیم. ضمناً ما در سوئیچ یک نظام معاملاتی ایجاد کرده‌ایم که فروشنده و خریدار به صورت مستقیم و بدون دخالت واسطه‌ها با هم معامله می‌کنند.

وی با اشاره به بحرانی شدن بازار خودرو در ماه‌های اخیر افزود: پلتفرم‌ها و سایت‌هایی که فقط انتشاردهنده آگهی فروش خودرو هستند و مسؤولیتی در برابر محتوای آگهی قبول نمی‌کنند یکی از عوامل آشفتگی بازار خودرو هستند در حالی که سوئیچ مسؤولیت محتوای منتشر شده توسط این اپلیکیشن را می‌پذیرد و در برابر قیمت‌گذاری و کارشناسی‌های فنی و حقوقی که انجام می‌دهد، پاسخگو است.

کاشف با بیان اینکه در سوئیچ کلیه مراحل معامله به جز مرحله ثبت سند در دفاتر اسناد رسمی بدون نیاز به حضور فیزیکی فروشنده و خریدار انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: سوئیچ ضمن آسان کردن مراحل معامله خودرو با ایجاد امکان رصد قیمت کارشناسی و قیمت‌های پیشنهادی خریداران به‌ کاربران امکان می‌دهد کشف قیمت را به صورت واقعی‌تری انجام دهند.