برنامه دولت برای ایجاد درآمدهای پایدار روستایی

برنامه دولت برای ایجاد درآمدهای پایدار روستایی مسعود طاهری- سی‌ودومین نشست فصلی مدیران کل امور روستایی و شوراهای استانداری‌های کشور روز گذشته(چهارشنبه) و با حضور سعیدرضا جندقیان، معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و معصومه پرندزاد، مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری تهران برگزار شد. نشستی که این بار بیشترین تأکیدش […]

برنامه دولت برای ایجاد درآمدهای پایدار روستایی

مسعود طاهری- سی‌ودومین نشست فصلی مدیران کل امور روستایی و شوراهای استانداری‌های کشور روز گذشته(چهارشنبه) و با حضور سعیدرضا جندقیان، معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و معصومه پرندزاد، مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری تهران برگزار شد. نشستی که این بار بیشترین تأکیدش بر ایجاد درآمدهای پایدار روستایی بود. اتفاقی که قطعاً باعث دلگرمی روستاییان و در نهایت مهاجرت کمتر آنها به شهر و آبادانی روستا‌ها خواهد شد.

۵۴۵ پروژه برای پایداری درآمد روستاییان

در ابتدای این نشست سعیدرضا جندقیان، معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: ۵۴۵ پروژه برای پایداری درآمد روستاییان کشور تصویب شده است. وی افزود: در حال‌حاضر ۶۵ درصد مدیران امور روستایی تحصیلات مرتبط دارند، اما در حوزه کارشناسی ۳۷ درصد آنها تحصیلات مرتبط با این حیطه دارند. وی با بیان اینکه سرانه‌های شهری در ابتدای سال ۹۲ به میزان ۷۰۰ هزار تومان بود، گفت: این رقم تا پایان سال ۹۶ با ۵۰ درصد رشد به یک‌میلیون و ۵۷ هزار تومان افزایش یافت، اما در حوزه روستایی از ابتدای شکل‌گیری دهیاری‌ها در سال ۸۲ تا پایان سال ۹۷ مقدار ۵۰۰ هزار میلیارد تومان به این نهاد تخصیص یافته است که ۸۱ درصد این مبلغ مربوط به فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم است

وجود ۳۹ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه ۳۹ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور وجود دارد، گفت: از این تعداد ۳۷ هزار و ۵۹ روستا دهیاری دارند. جندقیان سپس به موضوع نظارت بنیاد مسکن بر کل بودجه‌های عمرانی دهیاری اشاره کرد و گفت: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نفعی از منابع دهیاری‌ها نمی‌برد. وی اضافه کرد: اگر بنا باشد بنیاد مسکن بر این اعتبار نظارت کند سه تا پنج‌درصد اعتبار پنج هزار میلیارد تومانی امسال دهیاری‌ها به این کار اختصاص پیدا می‌کند و این برای بودجه سال ۹۸ و سطح اعتماد اجتماعی روستاییان خطرناک است، در حالی که امروز بنیان‌های اقتصادی ما در عرصه روستایی دچار چالش است.

تأکید بر ایجاد اشتغال روستاییان

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اشتغال روستاییان را امری بسیار مهم توصیف کرد و افزود: برای پایداری درآمدهای روستاییان ۵۴۵ پروژه با یک‌هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار تصویب شده است. جندقیان از شناسایی روستاهای فاقد بیکار کشور خبر داد و گفت: در این خصوص سعی کردیم به الگویی در زمینه کارآفرینی دست یابیم.

حل مشکل اشتغال در۸۰۰ روستای استان تهران

در ادامه این نشست معصومه پرندزاد، مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری تهران با اشاره به وجود ۸۰۰ روستا با جمعیت مجموعاً ۸۵۰ هزار نفر در استان گفت: توانسته‌ایم در اکثر این روستا‌ها مشکل اشتغال را حل و فصل کنیم به شکلی که روستایی در استان تهران وجود دارد که اصلاً مشکل اشتغال ندارد.

وی افزود: همیشه نگاه‌ها به سمت شهر‌ها بوده و از روستا‌ها غفلت شده است در حقیقت نگاه جداگانه‌ای به روستا‌ها نداشته‌ایم. هرکجا که صحبت درخصوص روستا‌ها بوده، گفتند شهر و روستا‌ها و در مورد عشایر هم موضوع همین شکل است هر کجا که در مورد آنها صحبت شده، گفتند روستا و عشایر در حالی که زندگی روستایی و عشایری به هم نزدیک است اما زندگی روستایی به شهری به هیچ عنوان نزدیک نیست. لذا باید به روستا‌ها نگاهی جداگانه داشته باشیم.

تهران ۸۰۰ روستا دارد

وی ادامه داد: در حال‌حاضر در استان تهران ۸۰۰ روستا با ۸۵۰ هزار نفر جمعیت وجود دارد که توانسته‌ایم در اغلب آنها مشکلات بیکاری را حل و فصل کنیم به شکلی که در حال‌حاضر روستایی در استان تهران داریم که اصلاً مشکل بیکاری ندارد. مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن تقدیر از اقدامات جمالی‌نژاد، رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: نگاه شایسته شما به اقتصاد روستا قطعاً می‌تواند در حوزه اشتغال تأثیرات بسیاری داشته باشد بی‌تردید زمانی که اقتصاد روستا متحول شود شاهد تحول در اشتغال روستایی خواهیم بود. اگر به اقتصاد روستا‌ها توجه شد قطعاً مشکل اشتغال برطرف خواهد شد و در این میان باید صنعت بوم‌گردی گردشگری در روستاهای ما هرچه سریع‌تر توسعه پیدا کنند و مورد توجه جدی قرار گیرد. قطعاً توسعه متوازن در روستا‌ها که توسط افرادی بسیاری مطرح می‌شود به معنای ایجاد عدالت نخواهد بود در حقیقت عدالت به معنای برابری نیست عدالت به معنای توسعه است و در این مسیر محقق می‌شود.

غفلت رسانه ملی از روستاها

پرندزاد با اشاره به تلاش‌های رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در جلب‌توجه به روستا‌ها و پیگیری امور آنها اظهار کرد: این تلاش‌ها باعث شده امروز در رسانه‌های ملی از روستا‌ها غافل نشوند در حقیقت عزم دولت در مورد روستا‌ها به رسانه ملی نیز تسری پیدا کرده است و در این شرایط توسعه پایدار رقم خواهد خورد. همچنین نگاه شما به استارتاپ‌‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها نشان از داشتن برنامه در حوزه روستایی است که این جای تقدیر دارد.