قوانین جدید بازارپایه فرابورس شرعی است

معاون نظارت بر بورس سازمان بورس و اوراق بهادار قوانین جدید بازارپایه فرابورس شرعی است مسعود طاهری- معاون نظارت بر بورس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه طرح موضوع غیرشرعی بودن قوانین جدید بازارپایه از اساس بی‌پایه است، گفت: شورای فقهی بورس نیز این قوانین را تأیید کرده است. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، […]

معاون نظارت بر بورس سازمان بورس و اوراق بهادار

قوانین جدید بازارپایه فرابورس شرعی است

مسعود طاهری- معاون نظارت بر بورس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه طرح موضوع غیرشرعی بودن قوانین جدید بازارپایه از اساس بی‌پایه است، گفت: شورای فقهی بورس نیز این قوانین را تأیید کرده است. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، حسن امیری در حاشیه نشست خبری لیگ ستارگان بورس در سازمان بورس، با اشاره به مباحث مطرح شده بر روی غیرشرعی بودن قوانین جدید بازارپایه اظهار داشت: در فرایند نظارت بر بورس و اجرای قوانین، کمیته فقهی وجود دارد که به صراحت در مورد شرعی بودن احکام و قوانین بازار‌ها نظر می‌دهد. این در شرایطی است که برخی از طریق دفاتر مراجع، اقدام به اخذ استعلام‌های مجزا از کمیته فقهی کرده بودند که البته با طرح سؤالاتی نادرست، پاسخ‌هایی دقیق دریافت کردند. معاون سازمان بورس در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر هیاهوی غیرشرعی بودن قوانین جدید بازارپایه اظهار داشت: سؤالات مطروحه از دفاتر مراجع به درستی تبیین نشده بود اما جواب‌هایی دقیق و کامل ارائه گردیده و این در شرایطی است که چهارشنبه هفته گذشته، کمیته فقهی بورس، موضوع را به دقت مورد بررسی قرارداده و اعضای کمیته فقهی در اظهارنظر خود اعلام کردند که قوانین مذکور، کاملاً شرعی است و بحث غیرشرعی در آن وجود ندارد.

مشکل در عدم تشریح قوانین بود

وی تصریح کرد: بحث این است که آیا داشتن مظنه یا قیمت معاملاتی، قوانین مذکور را دچار مشکل می‌کند که به نظر می‌رسد این بخش از ایراد، ناشی از این بود که قوانین به درستی تشریح نشده بودند. به این معنا که توضیح مناسبی که در ارتباط با دیده نشدن سفارشات باید ارائه می‌شد، وجود نداشت و همین امر منشأ سؤال بود. امیری گفت: سه مظنه از نظر حجم و مبلغ دیده نمی‌شود و در بُعد خرید و فروش، قابل رؤیت نیستند که این موضوع، مشکلی در معاملات به وجود نمی‌آورد چرا که قیمت معامله کاملاً مشخص است و هم خریدار و هم فروشنده به خوبی می‌دانند چه عددی را سفارش می‌دهند.

گزارش لحظه‌ای بازار

معاون نظارت بر بورس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: بازار به صورت لحظه‌ای از سفارش‌گذاری‌ها گزارش می‌گیرد و مشخص است که قیمت نهایی به چه ترتیب محاسبه می‌شود بنابراین چون این قیمت نمایش داده می‌شود، بحث اینکه معاملات در فضایی ابهام‌آمیز صورت گرفته و غیرشرعی نخواهد بود، به هیچ عنوان وارد نیست اما اینکه اطلاعات تا چه اندازه می‌تواند در تصمیم‌گیری مؤثر باشد، با موضوع شرعی بودن کاملاً تفاوت دارد. وی بیان کرد: در این مورد خاص، قرار نیست حجم و قیمت مشخص نشود بلکه قرار است سه مظنه دیده نشود که این روش کاملاً شرعی است و باید توجه داشت که سازمان بورس به صورت کامل تمام ابعاد این موضوع را سنجیده است و یک سال‌ونیم است که این سازمان و فرابورس در این مقوله وارد شده و اطلاع‌رسانی‌های متعددی انجام داده‌اند تا تغییراتی در قانون بازارپایه صورت گیرد و البته قانون سال ۹۷ ابلاغ شده و چند ماه زمان گذاشته شده بود تا بتوان تمام نظرات را تجمیع کرد.

قوانین جدید بازارپایه خلق‌الساعه نبوده

امیری ادامه داد: حتماً در زمان نوشتن دستورالعمل‌های مربوطه، کانون کارگزاران نقش‌آفرینی کرده و بنابراین قوانین جدید بازارپایه به هیچ عنوان خلق‌الساعه نبوده و یک‌شبه تدوین نشده است بلکه کار کارشناسی کاملاً بر روی آن صورت گرفته و پنج ماه نیز برای نظرخواهی از خبرگان و فعالان بازار سرمایه، بر روی سایت بوده است اما اکنون حساسیت عده‌ای برانگیخته شده و باز هم سازمان بورس، پذیرای نظرات است. معاون نظارت بر بورس سازمان بورس و اوراق بهادار در بخش دیگری از سخنان خود از بازنگری در دستورالعمل انضباطی و پذیرش در بورس خبر داد و گفت: نظرات کانون‌‌ها جمع‌آوری شده و این یک دستورالعمل مهم در بازار سرمایه به شمار می‌رود.

لیگ ستارگان بورس بین‌المللی شد

امیری در ادامه به برگزاری لیگ ستارگان بورس اشاره و بیان کرد: اولین دوره لیگ ستارگان بورس در سال ٩٦ با حضور ١٠ تیم برگزار شد که این آمار در سال ٩٧ رشد خوبی داشت و به ٣٤ تیم دانشجویی افزایش یافت، در سال ٩٨ این رویداد با یک اتفاق ویژه همراه شد و به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود. وی ادامه داد: با توجه به امکان شرکت تیم‌های مختلف از دانشگاه‌های متعدد، درخواست‌هایی را برای ورود به این لیگ از دانشگاه‌های داخلی و خارجی داشتیم. امیری اظهار داشت: تاکنون ۳۶ تیم از دانشگاه‌های سراسر کشور و چهار تیم از دانشگاه‌های کشورهای عراق، سوریه و عمان برای شرکت در این مسابقات درخواست داده‌اند. به گفته نائب‌رئیس هیأت‌مدیره و معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، مهم‌ترین هدف از برگزاری این رویداد، بحث تمرکز بر روی مباحث دانشگاه است.

بازار سرمایه ابعاد مختلفی

وی با بیان اینکه بازار سرمایه ابعاد مختلفی دارد و هدف ما توسعه عمق بازار سرمایه در سطوح مختلف جامعه است، گفت: بخش دانشجویی از جمله مهم‌ترین بخش‌هایی است که بر آن تمرکز داریم تا لیگ ستارگان در این حوزه برگزار شود. امیری افزود: دانشجویانی که مشغول تحصیل هستند مدیران آینده این کشور محسوب می‌شوند که باید در حوزه اقتصادی و یا صنعتی فعالیت کنند بنابراین آشنایی آنها با بازار سرمایه و پتانسیل‌های موجود در این بازار از جمله مسائلی است که باید نسبت به آن آگاه باشند. نائب‌رئیس هیأت‌مدیره و معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با تأکید بر آشنایی دانشجویان رشته‌های مرتبط مانند اقتصاد، مدیریت و حسابداری با بازار سرمایه، اصول معاملات و اتفاقات رخ داده در بازار، گفت: در این لیگ محدودیتی ایجاد نکرده‌ایم مبنی بر اینکه فقط رشته‌های مرتبط قادر به شرکت در این لیگ هستند، بلکه هر تیم دانشگاهی با هر رشته تحصیلی می‌تواند در این رویداد شرکت کند. وی به گسترش ارتباط بین دانشگاه و بازار سرمایه تأکید و بیان کرد: تیم‌های دانشجویی که در این لیگ شرکت کرده‌اند باید یک سرپرست که عضو هیأت علمی دانشگاه است، داشته باشند. امیری افزود: افزایش بعد بین‌المللی این موضوع یکی از اهداف سومین لیگ بورس در سال‌جاری است. نائب‌رئیس هیأت‌مدیره و معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: گسترش مفاهیم نوین بازار سرمایه مانند ابزارهای جدید و چکش‌کاری دستورالعمل‌های جدید از مهم‌ترین اهداف برگزاری این لیگ تلقی می‌شود.