بیمه‌مرکزی قصد بنگاهداری ندارد

سلیمانی به مناسبت ۴۸ سالگی بیمه‌مرکزی اعلام کرد بیمه‌مرکزی قصد بنگاهداری ندارد گروه بانک، بیمه، بورس- سابقه فعالیت بیمه در کشور به صورت غیررسمی بیش از یک قرن است. نخستین بار در سال ۱۲۸۹ خورشیدی دو شرکت بیمه خارجی به تأسیس نمایندگی در ایران اقدام کردند. اولین قانونی که در ایران درخصوص شرکت‌های بیمه به […]

سلیمانی به مناسبت ۴۸ سالگی بیمه‌مرکزی اعلام کرد

بیمه‌مرکزی قصد بنگاهداری ندارد

گروه بانک، بیمه، بورس- سابقه فعالیت بیمه در کشور به صورت غیررسمی بیش از یک قرن است. نخستین بار در سال ۱۲۸۹ خورشیدی دو شرکت بیمه خارجی به تأسیس نمایندگی در ایران اقدام کردند. اولین قانونی که در ایران درخصوص شرکت‌های بیمه به تصویب رسید قانون مربوط به ثبت شرکت‌ها مصوب دوم آذر ۱۳۱۰ است که در ماده۸ آن شرکت‌های بیمه اعم از ایرانی و خارجی را تابع نظام‌نامه‌ای دانست که از طرف وزارت عدلیه تنظیم می‌شود. تأسیس شرکت سهامی بیمه ایران در ۱۵آبان ۱۳۱۴ و تصویب قانون بیمه در هفتم اردیبهشت ۱۳۱۶ را باید نقطه آغاز تحولات بازار بیمه کشور دانست. با تصویب این قانون حدود ۱۰ شرکت بیمه خارجی شعب و نمایندگی‌های خود در ایران را ثبت کردند. در سال ۱۳۲۹ نخستین شرکت بیمه‌خصوصی ایرانی به نام «بیمه شرق» تأسیس شد و پس از آن در دهه‌های بعد تعداد دیگری از شرکت‌های بیمه‌خصوصی ایرانی و یا با سرمایه‌گذاری مشترک ایرانی و خارجی در ایران آغاز به فعالیت کردند. نظارت و بیمه‌گری توأمان شرکت سهامی بیمه ایران در بازار بیمه موجب شد که سیاست‌گذاران به دنبال تفکیک تصدی از سیاست‌گذاری و نظارت در بازار بیمه باشند و با تأسیس بیمه‌مرکزی تحولات صنعت بیمه شتاب بیشتری گرفت. قانون تأسیس بیمه‌مرکزى ایران و بیمه‌گرى در ۳۰ خرداد ۱۳۵۰ در ۷۷ ماده به تصویب رسید و نحوه فعالیت و عملیات بیمه را در مورد شرکت‌هاى داخلى و خارجى ترسیم نمود. ماده(۱) این قانون اعلام کرده است که: به‌منظور تنظیم و تعمیم و هدایت امر بیمه در ایران و حمایت بیمه‌گذاران و بیمه‌شدگان و صاحبان حقوق آنها و همچنین به‌منظور اعمال نظارت بر این فعالیت، مؤسسه‌اى به نام بیمه‌مرکزى طبق مقررات این قانون با اهداف زیر تأسیس مى‌گردد.

*تنظیم بازار بیمه کشور و هدایت آن از طریق تصویب آئین‌نامه‌‌ها و مقررات

* توسعه و تعمیم بیمه‌های بازرگانی

* اعطای مجوز تأسیس شرکت‌‌ها و شبکه کارگزاری و نظارت بر فعالیت شرکت‌های بیمه‌ای به نمایندگی از دولت در بازار

* انجام امور اتکایی اجباری برای مؤسسات بیمه‌ای

* قبولی و واگذاری بیمه‌های اتکایی با مؤسسات داخلی و خارجی

پیام سلیمانی به مناسبت ۴۸ سالگی

به مناسبت چهل‌وهشتمین سالروز تأسیس بیمه‌مرکزی جمهوری‌اسلامی‌ایران ‌غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه‌مرکزی، پیامی صادر کرد. رئیس کل بیمه‌مرکزی در این پیام اعلام کرد: نرخ‌شکنی‌‌ها در صنعت بیمه، نتیجه‌ای جز افزایش مطالبات ندارد و ما قصد بنگاهداری نداریم. در علم اقتصاد موضوع «سهم بازار» بنگاه‌های اقتصادی و نهادهای مالی و اعتباری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ به این معنا که اگر صنعت یا تجارت و بازرگانی از منابع موجود، سهم چشمگیری داشته باشد در بازار سرمایه می‌ماند؛ در غیراین صورت، به سادگی حذف خواهد شد. در این میان صنعت بیمه شرایط استثنایی و خاصی دارد که با این معادلات اقتصادی قابل بررسی نیست.

سهم صنعت بیمه در اقتصاد کلان کشور چندان نیست اما با نگاهی به مأموریت‌های حساس آن همواره از بازیگران و بازیگردانان برجسته صحنه اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی کشور به شمار می‌رود. نقش غیرقابل انکار صنعت بیمه در تأمین آرامش بازارهای پولی و مالی، ایجاد امنیت برای فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کالا و خدمات، اهالی صنعت و در نهایت مصرف‌کنندگان این صنعت را به یک شبکه استراتژیک اقتصادی- اجتماعی مبدل کرده است.

۴۸ سال است که از تأسیس بیمه‌مرکزی می‌گذرد و در تمامی این سال‌ها نگاه نگران بخش‌های گوناگون اقتصادی کشور به بیمه‌مرکزی دوخته شده است. از نوسانات ارزی تا التهابات پولی، بحران اشتغال و رونق تولید و پوشش ریسک‌های عظیم و تأمین امنیت روانی کارکنان بخش اقتصادی کشور در گرو عملکرد صحیح، سریع و دقیق صنعت بیمه است.

ناگفته پیدا است که بخشی از عملکرد نهاد ناظر به سیاست‌گذاری مدیران ارشد آن بستگی دارد؛ اما در طول ۴۸سال اخیر، بیمه‌مرکزی روی سه ریل اجرای سیاست‌های کلان، حمایت از بیمه‌گران و بیمه‌گذارن، هدایت صنعت بیمه و صیانت از سرمایه‌های آن حرکت کرده و همچنان این مسیر را خواهد پیمود.

همانگونه که پیش از این نیز بار‌ها به این نکته مهم پرداخته شده که بیمه‌مرکزی نه قصد بنگاهداری دارد و نه با نظارت سنتی، فعالان این صنعت را در تنگنا قرار خواهد داد؛ بلکه استراتژی مشخص ما تعامل با تمامی ارکان صنعت بیمه کشور و بهره‌گیری از تمام پتانسیل آن در بخش‌های گوناگون است.

استفاده از توان علمی و فنی شرکت‌های بیمه در امر اصلاح قوانین و تدوین آئین‌نامه‌ها، استفاده از ظرفیت‌های سندیکای بیمه‌گران ایران در رده‌های مختلف نظارتی و به‌کارگیری نیروهای ماهر پژوهشکده در امر آموزش و پژوهش از برنامه‌های جدی نهاد ناظر در سال پیش‌رو محسوب می‌شود.

در سال‌های فعالیت صنعت بیمه و نظارتی در حدود نیم قرن به این موقعیت حساس رسیده‌ایم که با کاهش تخلفات و تقلبات، پرهیز از رقابت‌های غیرفنی و نرخ‌شکنی‌هایی که ثمره‌ای جز مطالبات معوقه و بدهی انباشته در پی نخواهد داشت به مرحله تازه‌ای گام بگذاریم که ضریب نفوذ بیمه در جامعه به استانداردهای بین‌المللی نزدیک شود.

با امید خداوند متعال و همت تمامی دلسوزان و نخبگان صنعت بیمه، رسیدن به افق‌های روشن فردا و چشم‌اندازهای پیش‌بینی شده برای صنعت بیمه دور از دسترس نخواهد بود. چهل‌وهشتمین سالروز تأسیس بیمه‌مرکزی را به تمامی همکاران گرامی در نهاد نظارتی و خانواده بزرگ صنعت بیمه تبریک می‌گویم و سلامتی و توفیق شما را از خداوند بلند مرتبه خواستارم.