اما و اگرهای ورود خارجی‌ها به مناقصه لایروبی کارون

اما و اگرهای ورود خارجی‌ها به مناقصه لایروبی کارون سمیه مهدوی- خوزستان از جمله قربانی‌های سیلاب فاجعه بار در اوایل سال‌جاری بود. استانی که تجربه قربانی شدنش در وقوع سیل‌های سریالی به یک یا دو بار ختم نمی‌شود. همین سه سال پیش بود که هجمه آب‌های سرکش طومار چند نقطه از کشور را در هم […]

اما و اگرهای ورود خارجی‌ها به مناقصه لایروبی کارون

سمیه مهدوی- خوزستان از جمله قربانی‌های سیلاب فاجعه بار در اوایل سال‌جاری بود. استانی که تجربه قربانی شدنش در وقوع سیل‌های سریالی به یک یا دو بار ختم نمی‌شود. همین سه سال پیش بود که هجمه آب‌های سرکش طومار چند نقطه از کشور را در هم پیچید که در میان شهرهای جنوبی باز هم خوزستان که همیشه در آماج حوادث طبیعی آلودگی‌های زیست‌محیطی، ذرات معلق گردوغبار، مشکلات آب شرب و… قرار گرفته است، در صدر این سیاهه خانمان‌برانداز به چشم می‌خورد.

خسارات جبران‌ناپذیر مالی و جانی فراوانی در این سیل به ساختار صنعتی، کشاورزی، راه‌ها و… خوزستان وارد شد که در این فاصله زمانی باید بودجه‌ای برای ترمیم و بازسازی در نظر گرفته می‌شد اما این بودجه در بخش کشاورزی تخصیص نیافت تا اینکه بعد از تلنگر سیلاب دوم یعنی در فروردین ماه سال‌جاری عوامل این پروسه را به یاد تسریع در این امر انداخت. امری که می‌تواند در تأمین سلامت روانی سیل‌زدگان بسیار حائز‌اهمیت و تأثیر‌گذار ظاهر شود.

فارغ از این موضوع اگر نگاهی به علل وقوع سیل‌های اینچنینی انداخته شود بنا به نظر کارشناسان تجاوز، ساخت‌وساز غیرقانونی و عدم لایروبی به موقع رودخانه‌ها زمینه را برای این امر مهیا می‌کند.

بنابراین اگر موقعیت سیلاب‌خیز خوزستان در اولویت بررسی‌ها قرارداده شود باید به تهیه و تدوین نظام‌نامه مدیریت لایروبی رودخانه‌ها و نهرهای کشاورزی این منطقه نیز با جدیت مبادرت ورزید.

به این منظور مقرر گشته است تا لایروبی رودخانه کارون در تیرماه آغاز شود و از آنجایی که احتمال دارد حجم بالایی نیازمند لایروبی باشد بنا شده تا با برگزاری مجموعه مناقصاتی از شرکت‌های خارجی برای این امر کمک گرفته شود.

هرچند پیش از این و در خردادماه سال گذشته  مصطفی شبه معاون سابق حفاظت و بهره‌برداری منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفته بود: با محاسبات انجام‌گرفته رودخانه کارون از نظر فنی مشکلی برای گذر و تخلیه سیلاب‌‌ها ندارد و می‌تواند در صورت بروز سیلاب بدون هیچ مشکلی آن را از خود در مقطع اهواز عبور دهد. ردیف عمرانی اعتبار موردنیاز جهت لایروبی رودخانه کارون عملاً وجود دارد و حذف نشده است اما به دلیل این‌که پولی وجود ندارد، تخصیصی نیز در این زمینه انجام نمی‌گیرد تا بتوان در رودخانه کارون کار انجام داد. رودخانه کارون در حال‌حاضر علی‌رغم عدم لایروبی، مشکل حادی از نظر تخلیه سیلاب‌‌ها در مقطع اهواز ندارد.

حال اخیراً معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان درخصوص لایروبی رودخانه کارون به ایسنا گفته است: در برنامه داریم تا در تیرماه رودخانه کارون را در مقطع اهواز لایروبی کنیم و اکنون نیز در حال برنامه‌ریزی برای اجرای این کار هستیم.

حمیدرضا لشکری بیان کرده است: سازمان آب و برق خوزستان برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌هایی در این خصوص انجام داده است و پس از جمع‌بندی نهایی نسبت به لایروبی رودخانه کارون در مقطع اهواز اقدام خواهد شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان تصریح می‌کند: با توجه به اعتبارات و حجم مورد نظر نسبت به لایروبی اقدام خواهد شد. در این زمینه اگر حجم لایروبی متناسب با دستگاه‌هایی باشد که در اختیار سازمان آب و برق خوزستان است، این کار توسط سازمان انجام خواهد گرفت.

به اعتقاد لشکری در صورتی که حجم مورد نظر برای لایروبی رودخانه کارون حجم بالایی باشد و نقدینگی مورد نیاز آن تأمین شود، قطعاً آن حجم لایروبی با دستگاه‌های سازمان آب و برق خوزستان امکان‌پذیر نخواهد بود و در این زمینه از شرکت‌های خارجی کمک گرفته خواهد شد.

وی می‌گوید: در این زمینه با برگزاری مناقصات، از توان و دستگاه‌های شرکت‌های خارجی در بحث لایروبی رودخانه کارون در مقطع اهواز استفاده خواهیم کرد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان خاطرنشان می‌کند: در برنامه داریم تا در تیرماه کار لایروبی رودخانه کارون را در مقطع اهواز آغاز کنیم و با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته، قطعاً این کار را انجام خواهیم داد.