ضرورت کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی

ضرورت کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی رفتار برخی مدیران، سرمایه‌گذار را فراری می‌دهد! گروه پتروشیمی- ممانعت از خام‌فروشی و تنوع‌بخشی محصولات صادرات غیرنفتی از جمله سیاست‌های کلان اقتصاد کشور است که در دوره تحریم‌ها نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند، در این راستا ترسیم نقشه مذکور در صنعتی مانند پتروشیمی کمک مضاعفی به خلع‌سلاح […]

ضرورت کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی

رفتار برخی مدیران، سرمایه‌گذار را فراری می‌دهد!

گروه پتروشیمی- ممانعت از خام‌فروشی و تنوع‌بخشی محصولات صادرات غیرنفتی از جمله سیاست‌های کلان اقتصاد کشور است که در دوره تحریم‌ها نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند، در این راستا ترسیم نقشه مذکور در صنعتی مانند پتروشیمی کمک مضاعفی به خلع‌سلاح شدن تحریم‌ها خواهد کرد. بنابراین رشد و تکثیر طرح‌های پتروشیمی از ملزومات فرآیند مذکور خواهد بود که مدیران و مسؤولان ذی‌ربط باید زمینه را جهت جذب سرمایه‌گذار فراهم کنند. به‌کارگیری این سیاست جاذبه در امر سرمایه‌گذاری تیرخلاص را به سیبل توسعه صنعت پتروشیمی خواهد زد. اما باید پرسید این جذابیت‌ها برای تاجران و معامله‌گران در چه موارد خلاصه می‌شود؟ تضمین برگشت سرمایه، ارائه تسهیلات مناسب به دور از بروکراسی‌های مرسوم، دوری از ابلاغیه‌های خلق‌الساعه، دادن معافیت مالیاتی و در یک کلام کاهش ریسک در انجام معاملات می‌تواند از جمله شاخص‌های این سناریو باشد.

اما یکی از طرح‌های کارآمد در صنعت پتروشیمی که علی‌رغم تحریم‌ها به‌کار خود ادامه می‌دهد، پروژه پتروشیمی کیمیا اندیمشک است که اسفندماه سال گذشته کلنگ آن به زمین خورد تا این طرح را در صف دریافت سرمایه ۵۰۰ میلیون دلاری قرار دهد. قرار است فاز اول این طرح ۴۸ ماهه اجرایی شود. یک مگاپروژه مهم و سودآوری که در یک پروسه زمانی با ایجاد یک فرصت اشتغالزایی ۳۰۴۰۰ نفره، در شرایط تحریم سبد محصولات را متنوع‌تر و پررونق‌تر از گذشته خواهد کرد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای‌اسلامی با اشاره به اینکه در حال‌حاضر، رفتار برخی مدیران ما فراری‌دهنده سرمایه‌گذار است گفت: با توجه به این امر برخی قوانین را تصویب کرده‌ایم که امکان سرمایه‌گذاری را در استان خوزستان با حضور بخش‌خصوصی فراهم کند، از جمله پروژه پتروشیمی کیمیا در اندیمشک که با حضور بخش‌خصوصی و چینی‌‌ها در حال انجام است.

فریدون حسنوند تأکید کرد: چشم‌انداز خوبی در این زمینه وجود دارد و اعتبارات نیز از طرف بانک‌های عامل در حال پرداخت است.

نماینده مردم اندیمشک درخصوص وضعیت فعلی فازهای پارس‌جنوبی، اظهار داشت: در سال گذشته، سقف پرداخت بودجه به این فاز‌ها تمام شده بود ولی ۲۰ درصد پروژه باقی مانده بود، اما با تلاش کمیسیون این مشکل فعلاً برطرف شده است.

ظرفیت تولید سالانه پتروشیمی کیمیا اندیمشک ۲۰۰ هزار تن MEG و ۲۵ هزار تن مخلوط EG و میزان گاز مورد نیاز آن معادل ۵۵۰ هزار مترمکعب در روز است. در حال‌حاضر برای اجرای فازیک این پتروشیمی، ۴۰ هزار هکتار زمین تخصیص یافته است و مقدار آب مورد نیاز این شرکت ۲۷۰ مترمکعب است که از منابع رودخانه دز تأمین خواهد شد. میزان برق مورد نیاز این پتروشیمی ۱۶ مگاوات برآورد شده است. پیمانکار و خریدار محصول شرکت پتروشیمی کیمیا اندیمشک، شرکت ووهان چین است.